O2 mění smluvní podmínky. Zhorší postavení zákazníků

 

Změnu podmínek v neprospěch zákazníků mobilních operátorů od 4.12. umožňuje novela Zákona o elektronických komunikacích. Operátor O2 neztrácel ani minutu a jako první upravuje své smluvní podmínky v duchu novely. Jak se zhorší postavení jeho zákazníků a proč podobné znevýhodnění nejspíš čeká i klienty ostatních operátorů?

Novela Zákona o elektronických komunikacích vyvolala bouři nevole mezi zákazníky. 

Jaké výrazné změny přinesla novela Zákona o elektronických komunikacích, která nabyla účinnosti k 4. prosinci 2014?

  • Mobilní operátor nemusí informovat své zákazníky o každé změně smluvních podmínek.
  • Ze zákona je operátor povinen oznámit klientům pouze podstatné změny, které zhoršují postavení zákazníka. Nicméně definice podstatných změn leží plně na zvážení operátora.

Situace jako první využil operátor O2, který od prvního dne účinnosti novely změnil své obchodní podmínky pro nové zákazníky. S měsíčním zpožděním se novinky dotknou také stávajících zákazníků.

Novinky u O2: Odstoupení od smlouvy bude obtížnější

Odstoupit od smlouvy bez sankcí budou moci nově všichni zákazníci, jen pokud dojde k „podstatným změnám, vedoucím ke zhoršení účastníka“. Takové změny vám nemusí operátor O2 přímo sdělit, ale stačí, že vás informuje, kde se text změněných smluvních podmínek nachází. Takže zákazník si prakticky musí všechny novinky dohledat

Navíc o méně podstatných změnách nemusí O2 dát svým klientům vůbec vědět. Prostě si v tichosti jednostranně změní text smlouvy

Najděte si nejvýhodnější mobilní tarifSrovnat ceny

Aktuální změna podmínek podle vyjádření O2 nepatří mezi situace, kdy je lze bezplatně odstoupit od smlouvy. Kritici novely ovšem poukazují na skutečnost, že žádný operátor nikdy neoznačí žádnou změnu svých smluvních podmínek za nevýhodnou pro klienta.

Výrazné zhoršení podmínek čeká živnostníky

Největší okleštění práv se dočkají zákazníci O2, kteří nepatří mezi spotřebitele, tedy drobní podnikatelé a živnostníci. Prakticky přichází o možnost předčasně odstoupit od smlouvy s mobilním operátorem. Zatímco při starých podmínkách mohli od O2 předčasně opustit po zaplacení pokuty ve výší 20 % ze zbývajících nezaplacených měsíčních paušálů, nyní budou muset platit plných 100 %. Předčasný odchod si tak zákazník hodně promyslí, a nakonec ho nejspíš vzdá.

Pokud „ne-spotřebitelé“ uzavřou smlouvu s O2 na dálku nebo mimo prostory obvyklé k podnikání (např. přes telefon, internet, na ulici po oslovení prodejcem), nemusí na rozdíl od spotřebitelů dostat informace o podstatných náležitostech smlouvy.

Podobné změny se dají čekat i u dalších operátorů

Na možnosti, které dává mobilním operátorům novela Zákona o elektronických komunikacích, budou nejspíš brzo reagovat i další poskytovatelé telefonních služeb. Je jen otázkou času, kdy k podobnému zásahu do smluvních podmínek přikročí i Vodafone a T-mobile

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 2
 

 
Oblíbení mobilní operátoři