Nejdůvěryhodnější, nejpřívětivější... Co doopravdy znamenají ocenění bank?

 

Na vyznamenáních si lidé zakládají už několik stovek let. Například ve středověku znamenalo pasování do rytířského stavu výrazný posun ve společenském žebříčku. Dnes se ale namísto šlechtických titulů požívají akademické a hlavním kritériem kvality a uznání jsou vyhrané ceny a honosně znějící přívlastky. V případě bank jsou to: nejlepší, nejdynamičtější, klientsky nejpřívětivější a nejdůvěryhodnější. Vypovídají tato ocenění ale opravdu o něčem, nebo jsou jen pozlátkem, kterým se společnosti chlubí veřejnosti?

 

Vyznat se v džungli všech prestižních ocenění, kterými se banky ohání je docela kumšt. Existuje jich nespočet. Některé udělují zvolení porotci, jiné mohou svým hlasováním ovlivnit samotní klienti. A zdaleka ne všechny o nabízených službách společnosti něco vypovídají. Vybrali jsme 6 z nich a snažili se rozšifrovat, která jsou skutečným ukazatelem dovedností a která pouze chytrým nástrojem k chytání potencionálních klientů stejně jako vařených špaget na zeď. 

1. Banka roku 

Banka roku patří mezi nejznámější soutěže bankovních institucí. Má celkem 15 různých kategorií. V osmi o vítězi rozhoduje odborná porota, která má něco kolem 70 členů – odborníků z finanční oblasti, sféry bankovnictví, státní správy, akademické a politické sféry a v neposlední řadě i zástupců předních korporací v České republice. Každý z porotců obdrží podklady poštou, na jejich základě se poté rozhodne, komu věnují svůj hlas. Výsledky se zpracovávají pod notářským dohledem. 

Pokud se vaše banka neumístila na vrcholu žebříčku, nezoufejte. Hodnocení vůbec nesouvisí se reálnou zkušeností zákazníků. Nezohledňuje se v něm chování zaměstnanců na pobočkách, komunikace zákaznické podpory ani přehlednost a funkčnost internetového bankovnictví. Porovnává se spíše nabídka produktů a služeb jednotlivých institucí. Vybíráte-li, kde založit běžný účet nebo zažádat o hypotéku, k tomuto ocenění netřeba přihlížet.

  • Nejdůvěryhodnější banka roku 

    Nejdůvěryhodnější banka roku je jedinou kategorií, kde vítěze určuje široká veřejnost. Hlasování probíhá prostřednictvím výzkumu realizovaného společností STEM/MARK po celé České republice. Ve výsledcích se tedy jasně odráží názor klientů i ostatních občanů na bankovní společnosti a to, jak je vnímají. Jako jedno z mála ocenění by vám právě tohle mohlo usnadnit rozhodování, pokud váháte, kde založit konto nebo kam převést půjčku.

  • Nejdynamičtější banka roku 

    Pokud hltáte technologické novinky a záleží vám na tom, aby vaše banka byla inovativní, a vy jste tak mohli jako první vyzkoušet všechny novinky, bude pro vás při výběru banky právě titul nejdynamičtější banka roku klíčový. Těm, kteří spíše chtějí vědět, jestli má společnost velké množství poboček, ochotné zaměstnance a kvalitní zákaznickou podporu, asi nic moc neřekne.

 

2. Klientsky nejpřívětivější banka roku 

Cenu udělují Hospodářské noviny na základě desítek různých kritérií (sazby, produkty, dostupnost, efektivnost, rentabilita atd.), která jsou ještě rozdělena do tzv. klientského a akcionářského pohledu. Každý pohled má v celkovém hodnocení 50% váhu. Celá metodika hodnocení je trochu vyšší dívčí a běžný člověk ji nerozluští, ale dá si říci, že každá nominovaná banka je posuzováná hodně obecně a také tu určitou roli hraje náhoda.  

Součástí je také posuzování na základě mystery shoppingu a callingu, což by pro potencionálního klienta mohlo být zajímavé, bohužel se nám nepodařilo zjistit, jak velkou má toto hledisko váhu. I přesto však můžeme říci, že titul Nejpřívětivější banka roku není narozdíl od spousty ostatních jen digitální samolepkou na ozdobu webových stránek. Nicméně při výběru banky vám nejspíše moc užitku nepřinese.

3. Nejvstřícnější banka 

Za nás asi nejužitečnější hodnocení bank. Nejen že vítěze společně porota, server bankovnipoplatky.cz a registrovaní i neregistrovaní uživatelé, což nám přišlo velmi férové, ale navíc se posuzuje také spousta faktorů, na jejichž základě je velmi snadné udělat si obrázek o tom, jak banka opravdu jedná s klienty. Všechny výsledky včetně těch kvartálních jsou dostupné online a každý si tak může během pár minut zjistit, jestli standard jeho banky stoupá nebo naopak klesá.

4. Nejlepší privátní banka  

Že nevíte s čím toto ocenění souvisí? Výhradně s privátní klientelou. Pokud tedy nemáte na účtě nějaký ten milion, toto hodnocení vás nemusí zajímat. Jestli patříte mezi těch pár desítek tisíc šťastných a poohlížíte se po vhodné bance, titul Nejlepší privátní banka vám napoví směr. Porotci jsou v tomto případě samotní klienti. Navíc již několik let se na vrchní příčce nic nezměnilo. 

 

5. Globální banka roku 

Získat prestižní ocenění pro nejlepší celosvětovou banku roku je docela fuška. Porotě při hodnocení projde rukama více než 1 000 přihlášek. Posuzuje se výkonnost bank i růst během uplynulého roku. Všichni uchazeči také musí předložit množství údajů o svém hospodaření, o technologických, inovačních a marketingových aktivitách.  

Co si ale pod tím vším představit z pohledu potencionálního zákazníka? Že vítěz této ceny se v uplynulém roce značně činil, snažil se být inovativní, vyvíjel různé nové vychytávky a zlepšoval své služby. Nutně to však neznamená, že je díky tomu vhodným kandidátem pro uložení vašich úspor. Titul Globální banka roku se uděluje spíše na základě technologického pokroku a celkové prosperity firmy.

6. Ceny Zlaté koruny

Zlatá koruna představuje takové Zlaté stránky finančních produktů. Pomáhá zákazníkům zorientovat se v současné nabídce na trhu a zvolit takový produkt, který nejlépe odpovídá jejich požadavkům a potřebám. Soutěž je otevřená pro všechny finanční společnosti, porotci jsou nezávislí odborníci sdružení ve Finanční akademii, která má přibližně 300 členů. Kromě odborníků ale hodnotí soutěž také široká veřejnost prostřednictvím internetové ankety a také SMS zpráv. Za nás můžeme říci, že pokud hledáte vhodný finanční produkt, ať už jde o pojištění nebo běžný účet, určitě je dobré k cenám Zlaté koruny příhlédnout.

„Zlatá koruna je platforma s takovým renomé, že už je možné říci, že kdo na Zlaté koruně nikdy nebyl jako divák nebo řečník, ten v české ekonomické kotlině téměř neexistuje.“ - Ing. Mojmír Hampl, MSc., PhD., viceguvernér ČNB
 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 15