Lenost, nebo konzervativnost? 40 % Čechů nikdy nezměnilo banku, spokojení ale vždy nejsou

 

Zkušenost se změnou banky má 62 % Čechů. Dalších 10 % o tomto kroku vážně uvažuje. Pokud vybírají novou banku, za nejdůležitější kritéria považují výši poplatků a funkční internetové bankovnictví. Čísla vyplynula z průzkumu našeho portálu, kterého se zúčastnilo na 1200 respondentů. Cílem šetření bylo zmapovat postoj Čechů vůči změně banky.

Jsou Češi ohledně změny banky líní, nebo spíše konzervativní?I když mají Češi ke své bance výhrady, často ji neopustí. Může za to lenost? 

Češi pro finanční instituce představují loajální klienty. Ne všichni jsou sice se službami své banky spokojeni, ale do změny se přesto zpravidla nehrnou. Jak ukázal průzkum, banku v minulosti změnilo mírně přes 60 % Čechů, 57 % z nich maximálně jednou a pouhých 30 % dvakrát.

Od nové banky Češi požadují především nízké nebo nulové poplatky za vedení účtu. Jejich výši uvedly jako klíčový faktor při rozhodování téměř tři čtvrtiny všech dotázaných, komentuje výsledky průzkumu naše finanční specialistka Pavla Rýznarová.

Poplatky? V ideálním případě žádné

Češi preferují také minimální, popřípadě žádné poplatky za výběr z bankomatu, příchozí či odchozí platby a další služby. Pro 40 % lidí je důležitým kritériem pro výběr banky také přehledné a uživatelsky přívětivé internetové bankovnictví. Méně přívětivý může být podle průzkumu personál banky, pouze třetina respondentů uvedla, že vyžaduje proklientský přístup.

Věříme internetu i blízkým

Kde si zjišťujeme informace o nové bance? 52 % lidí, kteří uvažují o změně, si novou banku nejprve pořádně proklepne na internetu, 38 % dotázaných dá na doporučení rodiny či známých, pro další informace se na pobočku vypraví pouhá čtvrtina Čechů.

Při výběru běžného účtu Češi myslí na budoucnost a zajímají se i o výhodnost dalších produktů banky, jako je půjčka, spořicí účet či hypotéka. Jejich ceny si předem zjistí tři čtvrtiny z nich. Spořicí účet si pak 41 % lidí založí společně s běžným účtem.

Uvažujete o změně banky? Chci účet bez poplatků

Podle Rýznarové u Čechů obecně bodují moderní banky typu Air Bank. „Jejich služby preferuje celá polovina respondentů. Oproti tomu tradiční velkou banku typu České spořitelny vyžaduje pouhých 13 % dotázaných,“ vysvětluje Rýznarová. Zbylým téměř 40 % na typu banky nezáleží a rozhoduje pro ně konkrétní nabídka.

Změně brání lenost

Banku nikdy nezměnilo a ani změnit neplánuje 28 % dotázaných. Jde především o konzervativní klienty, kteří si účet sjednali standardně na pobočce (86 %) a jsou u své banky již 8 let a více (64,2 %).

Spokojeno se službami své banky je ale jenom 68 % z nich. Jako důvod, proč banku nikdy nezměnili, převažovala lenost i nechuť a nedostatek času se změnou zabývat. Pouhých 6 % dotázaných uvedlo, že podle nich na trhu není lepší banka než jejich stávající. Desetina všech dotázaných pak přiznala, že se ke změně banky teprve chystá.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 2