SERIÁL: Nastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundingu

 

Máte sen? O tom, že konečně vydáte knihu, příběh, jenž už roky po příchodu z práce svěřujete průklepovému papíru a psacímu stroji po dědečkovi, který pokaždé při zmáčknutí písmena „N“ vyluzuje ten prapodivný zvuk připomínající tlukot srdce při bradykardii? O tom, že vytvoříte alternativní umělecký prostor, kde se budete moct realizovat vy i tisíce dalších kreativních duší, že začnete vyrábět veganský sýr se správně hipsterským názvem, budete školit lidi v oblasti prevence duševního zdraví? Nebo o tom, že otevřete první intergalaktickou restauraci specializovanou na mimozemskou kuchyni? Ale nemáte na to finanční prostředky. Průšvih ve frontě na radost... Nemusí být. Nastartujte svůj projekt pomocí crowdfundingové kampaně.

crowdfunding 
 
 

Druhy crowdfundingu:

  • Odměnový: Hithit, Kickstarter, Startovač
  • Podílový: Crowd Cube, CirkleUp 
  • Veřejná sbírka: Darujme.cz, GoFundMe 
  • Půjčkový: P2P, Zonky, Prosper
 

Crowdfunding je v podstatě forma hromadného financování, díky kterému mohou vznikat zajímavé projekty, jenž by jinak kvůli nedostatku financí nespatřily světlo světa. Jednou z prvních všeobecně známých crowdfundingových kampaní v Čechách je bezpochyby obrozenci iniciovaná sbírka na české Národní divadlo. Ta ovšem narozdíl od těch dnešních probíhala kompletně offline. K její propagaci namísto internetu a sociálních sítí posloužil vlastenecký tisk, potulné divadelní společnosti a službu udělaly také staré známé pavlačové drbny. A světe div se, fungovalo to. 

Ještě před oficiálním vyhlášením sbírek přišly první příspěvky z Poličky a Litomyšle. Značné sumy věnovala šlechta, pozadu nezůstala ani nastupující buržoazie, vědci a umělci. Příspěvky přišly dokonce i z Cambridge a daleké Kalifornie. Někdy se jednalo o peníze, jindy o vyrýžované zlato a nechyběly ani kuriózní dary, jedním z nich bylo 60 výtisků Poučení o škodném hmyzu na řípě buráku, chudší lidé se pak nezdráhali přispět zlatými naušnicemi po babičce.  

Odměnový crowdfunding v kostce

Odměnový crowdfunding patří mezi nejoblíbenější formy crowdfundingu vůbec. Stačí mít originální nápad, vytvořit mu působivou prezentaci, na kterou se fanoušci chytí jako vařené špagety na zeď, a máte z poloviny vyhráno. Nepředstavujte si to ovšem jako charitu. Za finanční příspěvek musíte své fanoušky náležitě odměnit. Vaše kampaň je vlastně takový předprodej, kterým získáváte peníze k realizaci projektu, nebo také e-shop s prozatím neexistujícím zbožím, například sbíráte peníze na otevření kavárny a jako odměnu nabízíte šálek kávy, jejíž doušek spolehlivě dostane chuťové buňky do gurmánského nebe. 

Ovšem kromě toho, že získáváte peníze, se vám také dostává velmi důležité zpětné vazby. Díky tomu můžete zjistit, že vaší cílovkou je vlastně někdo úplně jiný, než jste si původně mysleli. Podněty fanoušků vám také pomohou produkt ještě vylepšit. Zároveň skrze crowdfundigovou kampaň svůj projekt propagujete, rozšiřujete povědomí o něm a zvětšijete svou komunitu.

Začínáme: Co vše je třeba udělat, než půjdete s kůží na trh?

Mnoho lidí si naivně myslí, že vytvořit úspěšnou crowdfundingovou kampaň je velice jednoduchá věc, avšak pohled na počet neúspěšných projektů napříč platformami ukazuje, že tomu tak není. Před každým úspěšným projektem většinou stojí dlouhá a důkladná příprava. Není to o tom, že svůj projekt prostě plácnete na Hithit, Kickstarter nebo jiný portál, všichni se na něj začnou velkopansky skládat a vy si někdy pak možná založíte facebookovou stránku, Instagram nebo web a začnete se tvářit, že jste mega profi. I ten nejgeniálnější nápad potřebuje dobrou prezentaci a nejlépe alespoň nějakou vybudovanou komunitu.  

3 základní otázky, které si musíte položit

  • Je můj nápad dostatečně jasně formulovaný – umím říct, co se stane, až penízu vyberu? 
  • Mám to komu říct? Existují lidé, které můj projekt zajímá? Nějací fanoušci?
  • Mám lidem co nabídnout? Nějaké odměny? A mají ty odměny něco společného s mým projektem?

Vybíráme portál: Zahraniční nebo český?

Další otázkou, na kterou před spuštěním své kampaně musíte znát odpověď, je: „Chci s projektem prorazit v ČR nebo v zahraničí?“. Od toho se odvíjí vybrání odpovídající platformy (Startovač, Hithit, Kickstarter, Indiegogo). Pokud byste totiž chtěli zaujmout převážně domácí publikum a projekt umístili například na Kickstarter, pravděpodobně nebudete mít takový úspěch. Zaprvé vše bude v angličtině, což bude pro Čechy nepohodlné, i když většina z nich v dnešní době anglicky umí, ale co kdyby si to přeložili špatně, zadruhé platby budou probíhat přes PayPal, který u nás není tak rozšířený atd. Raději si tedy vše předem rozmyslete, abyste si na sebe zbytečně neupletli bič.

Otázka financování: Proč je lepší zvolit způsob „všechno, nebo nic“

Na výběr máte dva různé typy financování (dle portálu, některé nabízí pouze jednu možnost). První je flexibilní financování, to znamená, že všechny peníze, jenž vyberete skončí ve vaší kapse, nemusíte se dobrat cílové částky. Což zní sice fajn, ale dokážete s polovičním rozpočtem zrealizovat svůj projekt, a ještě navíc odměnit všechny, kdo přispěli? Nalijme si čistého vína, asi těžko. No a teď si představte, že vyberete jen tolik, že po zaplacení provize portálu vám na odměny ani nezbyde? Jak to vyřešíte? No, je to riziko...

 

Buďte originální

V roce 2014 vybral Zack Brown na Kickstarteru 55 000 dolarů na bramborový salát. Všichni pak podle jeho vzoru začali spouštět podobné salátové kampaně. Zázrak se nečekaně neopakoval.

 

Druhým a častěji využivaným financováním je „všechno, nebo nic“. Buď vyberete cílovou částku a můžete juchat, provozovat chipmunkovské tanečky a dalšími způsoby projevovat radost, nebo to prostě nedopadne, a všem, kdo přispěli, se peníze vrátí. Tento způsob financování má hned několik výhod. Odpadnou vám starosti s nedostatkem financí. Máte obrovskou motivační páku na lidi, když se cílová částka nevybere, projekt se nezrealizuje, a tím pádem nedostanou odměnu. No a když prostě strašně chcete to tričko s 3D obrázkem Yettiho, tak nezbývá nic jiného, než donutit své přátele, aby pustili nějakou tu kačku a taky přispěli. A navíc je statisticky dokázáno, že kampaně „všechno, nebo nic“ spíše dosáhnou cílové částky a většinou ji i překonají. 

Prezentace je důležitá, nepodceňujte ji

Máte pompézní nápad, kterému už fandí lidé na Facebooku i Instagramu, vybrali jste si portál, kde chcete spustit crowdfundingovou kampaň, a zvolili jste si způsob financování. Paráda! Teď je na řadě prezentace. Váš příběh. Popište lidem, na co potřebujete peníze a proč. A buďte přitom upřímní. Něco trochu vyšperkovat, sem tam někde přidat pár kudrlinek, to je fajn, ale když bude přistání UFO proti možnosti realizace vašeho projektu skutečná a lehce doložitelná událost, finanční příspěvky se vám nebudou úplně hrnout. Lidé vám musí věřit.  

Nehrajte si na profíka s kamennou tváří 

  • Crowdfunding je hlavně o lidech, proto by měl být především lidský. Na to při vytváření kampaně nezapomínejte. Prezentace skládající se ze zkostnatělých korporátních frází, PR floskulí a profi fotografií, na kterých pózujete ve večerní garderóbě, je totiž jistou cestou na crowdfundingové smetiště. 

Nezapomínejte ani na grafiku a video. Lidé neradi kupují zajíce v pytli. Ukažte jim, na co vlastně příspívají. Nahráváte CD? Navnaďte je písničkou, která bude součástí alba. Vydáváte knihu? Poskytněte jim malou literární ochutnávku. Natáčíte film? Nalákejte je na skvělý trailer. Pokud plánujete rekonstrukci či otevření podniku, nechte je nakouknout do návrhů a nakresů, budou se mít na co těšit. Důležité je samozřejmě také technické zpracování, amatérské video pořízené mobilním telefonem asi nikoho moc nezaujme. Ukažte, že máte nějakou úroveň, obzváště pokud je váš projekt o grafice, designu, nebo audiovizuální tvorbě.   

projekt 

Odměny, odměny a zase ty odměny

Nevrhejte se do crowdfundingu, pokud nemáte lidem co nabídnout. Odměny jsou gró celého projektu. Musí být lákavé a nejlépe souviset se samotným projektem. Nejjednodušší to mají samozřejmě ti, kdo prostřednictvím kampaně vybírají peníze na výrobu konkrétního produktu, bambusových bot, čepice s větrákem, žvejkačky s příchutí svíčkové, jako odměnu jednoduše nabídnou hotový produkt nebo například slevu na něj. Pokud ale vybíráte na to, abyste mohli pořádat workshopy o prevenci rakoviny, které budou pro všechny zdarma, může se vymýšlení odměn stát vaší noční můrou. Poděkování za 3 000 Kč asi nebude úplně to pravé ořechové. Nebojte se proto zeptat svých podporovatelů a fanoušků, co by se jim líbilo. Přece jen, oni jsou ti, kteří si to budou kupovat. 

Důležitá je také cena odměn. Měla by se skládat ze dvou složek. Reálné hodnoty včetně nákladů na poštovné + příspěvku, který poputuje na podporu vašeho projektu. V nabídce byste měli mít odměny v různých cenových relacích, aby si mohl každý vybrat dle svých možností. Nakonec určitě myslete na to, že vymyšlené odměny se musí líbit i vám. Všechny by měly být tak boží, že si je budete chtít koupit. To vychází i z předpokladu, že stvořitel kampaně je většinou sám sobě cílovou skupinou.  

 
 

Dle statistik uspěje 90 % projektů, které se dostanou do 27 % z cílové částky.

 

Jak poslat kampaň „do světa?“

Vaše kampaň prošla schválením a už visí na portálu, teď máte 30 nebo 45 dní (podle vaší volby) na to, abyste přesvědčili lidi, že má smysl vám přispět, a vytvořili z projektu jejich srdcovku. Využijte každý den naplno. Šlapejte do toho. Aktualizujte. Komunikujte. Bude to fuška, možná toho moc nenaspíte, ale vyplatí se to. 

Při rozjíždění kampaně pak nezapomínejte na jedno důležité pravidlo. Nerozesílejte odkazy po novinářích a nesdílejte projekt na sociálních sítích ve fázi, kdy vám ještě nikdo nepřispěl. Nebudete působit důvěryhodně, a lidé vám nebudou chtít přispět. Obraťte se nejdříve na rodinu, známé, kohokoliv, kdo vás podpoří i v té největší zhovadilosti, a až vám přispěje a procenta plnění u vašeho projektu poposkočí, teprve pak oslovujte neznámé lidi. Ideální je mít před spuštěním připravený alespoň nějaký plán, pár bodů, kdy co udělat.   

Příklad plánu propagace kampaně 

  • Fáze 0 %: Projekt rozešlu svým kamarádům, známým a rodině – lidem, kteří mě vždy podpoří, i když si vymyslím tu největší kravinu na světě. 
  • Fáze 15 %: Projekt začnu sdílet na předem nasmlouvaných facebookových stránkách mých kamarádů, kteří mají velké množství fanoušků. 
  • Fáze 35 %: Zviditelním se rozhovorem, článkem v novinách / internetovém magazínu, který mám předem nasmlouvaný s redaktorem, kterému se můj projekt líbí.  
  • Fáze od 35 % dál: Šlapu do toho, jak se dá. Sdílím projekt, na svých stránkách neustále aktualizuju info o projektu, motivuju lidi nadále přispívat. 
  • Fáze 85 %: Uspořádám offline akci, na kterou pozvu své fanoušky. Mám ji předem promyšlenou, k realizaci zbývá doladit jen pár detailů.
 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 18