Máte problém s dodavatelem energií? Pomůže vám ombudsman
- Článek
- Zveřejněno: 12.5.2015|
- Autor: Jan Hruška |
- Kategorie: Energie
Energetický trh občas připomíná divoký západ. Někteří dodavatelé zachází se svými zákazníky jako s psanci. Po městech se potulují bandy desperátů, které se zabývají podomním prodejem. Naštěstí do města přišel nový šerif – energetický ombudsman.
Ombudsman vám pomůže při problémech se změnou dodavatele nebo vyúčtováním. Po otevření energetického trhu si každý může vybrat, od koho bude odebírat elektřinu nebo zemní plyn. Licenci na prodej energií vlastní desítky neznámých firem i velké mezinárodní společnosti. Bohužel kromě seriózních dodavatelů se objevili i ti, kteří si s právy zákazníků nelámou hlavu. Pokud se cítíte poškození, můžete se obrátit na ombudsmana Energetického regulačního úřadu.
Mimosoudní vyrovnání je výhodnější
Úkolem ombudsmana je hájit práva odběratelů elektřiny a plynu proti zlovůli energetických společností. Protože si právní bitvu mnoho postižených raději rozmyslí, snaží se ombudsman řešit spory mimosoudní cestou. Řadu pří totiž lze urovnat dobrou radou nebo jednoduchým návodem. Takový postup je pro spotřebitele výrazně levnější a rychlejší. Veškeré služby ombudsmana jsou zdarma.
Prvním energetickým ombudsmanem se stal JUDr. Petr Scholz, PhD., který v ERÚ působí už od roku 2013. Má za sebou zkušenosti z úřadu finančního arbitra, kde pomáhal bankovním klientům.
S čím energetický ombudsman pomůže
Ochránce práv řeší neshody ohledně vyúčtování, cen energií nebo černého odběru. Zachrání vás i při problémech se změnou dodavatele. Velké potíže působí podomní prodejci, kteří se velmi často neostýchají lhát, podvádět a šidit. Pokud jste naletěli na plané sliby, i v tomto případě vám můžeme ombudsman pomoci. Zabývá se také energetickou chudobou, která reálně hrozí až pětině obyvatele České republiky.
Nejdříve reklamace pak stížnost
Kontakt na kancelář ombudsmana:
Ombudsman ERÚ
Energetický regulační úřad
Partyzánská 1/7
170 00 Praha 7
E-mail: ombudsman@eru.cz
Na ombudsmana se můžete obrátit až potom, co jste využili všech reklamačních možností u svého dodavatele. Řešení sporu probíhá písemnou formou. Úřad potřebuje číslo odběrného místa, smlouvu s dodavatelem, reklamační dokumenty a další relevantní listiny.
Firemní ochránci zákazníků
Svého vlastního ombudsmana mají i některé energetické společnosti. Průkopníkem nejen v České republice, ale i ve střední a jihovýchodní Evropě, se stal ČEZ. Svých práv se mohou u firemního ombudsmana domoci také zákazníci společností E.ON nebo PRE.
Další články, které by Vás mohly zajímat

