ŠETŘÍME DOMA: Jak nenaletět na triky obchodníků?

 

Jen se schválně podívejte, kolik máte v peněžence věrnostních karet. Zamysleli jste se někdy, zda se díky nim změnilo vaše nákupní chování? Dost pravděpodobně ano. Na co si dát pozor?

 

Věrnostní programy obchodů mají za úkol zlepšit image společnosti a zatraktivnit její nabídku. Obchodník tím v podstatě říká: „Pojďte nakoupit a my vám za to něco dáme.“ Odměny, bonusy či různé slevy, kterých se všichni členové věrnostního klubu dočkají, kolikrát dokážou pěkně zamotat hlavu. Na co se nachytáme nejčastěji?

1. Nakupujeme mnohem více

U většiny obchodníků platí, že čím víc nakupujete, tím více výhod můžete získat. Jakmile dosáhnete určitého počtu věrnostních bodů, získáte třeba poukázku na 10% slevu na příští nákup. V případě, že v daném řetězci nakupujete zcela běžně, je to určitě příjemné. Ale honit se za body je určitě nesmysl. Zvlášť, když vás někteří obchodníci odmění až ve chvíli, kdy v obchodě necháte pěkných pár tisíc.

Proto nic nepřehánějte a ze všeho nejvíce sledujte samotné ceny zboží. Někdy se totiž může stát, že má řetězec sice výborně promyšlený věrnostní program, ale zato patří mezi nejdražší na trhu.

2. Radujeme se z akcí 2+1 zdarma

Také tyto akce bývají oblíbené. Přemýšleli jste ale někdy nad tím, že v konečném důsledku možná zaplatíte ještě více, než kdybyste si počkali, až bude produkt skutečně v akci? Cena za kus u takových 2+1, 3+1 či 4+1 akcí zdarma bývá většinou hodně přemrštěná. Schválně se na to příště zaměřte.

TIP

Využijte akce, které se opravdu vyplatí

Porovnejte si slevy v obchodech na Kupi.cz.

 

3. Chceme dárky zdarma, které ani nepotřebujeme

Také už jste se někdy přistihli při tom, že kupujete daleko více kusů produktu jen proto, že pak dostanete dárek zadarmo? Kuchyňská chňapka, dóza na potraviny nebo malý vzorek krému na obličej. Ruku na srdce, skutečně to potřebujete? Tento marketingový trik funguje. Obchodník za dárek mizivé hodnoty od vás úplně jednoduše získá daleko více peněz, než jste původně zamýšleli. Takže příště, až se budete natahovat pro šest kusů předražených jogurtů jen proto, že pak dostanete veselou plastovou lžíci, zamyslete se, jestli se to skutečně vyplatí.

4. Sbíráme body na předražené nádobí

 

Znáte magazín Albert?

Rádi vaříte a pečete? Nekupujte si předražené časopisy s recepty. Řetězec Albert nabízí všem zákazníkům zdarma svůj magazín Albert. Nahlédněte do něj!  

 

Cenově zvýhodněné sady nádobí či porcelánu, značkové batohy nebo plastové figurky. Mnoho řetězců se ve svých marketingových taktikách zaměřuje na sběratelské výrobky, které získáte směnou za určitý počet bodů či nálepek za nákup.

Některé akce skutečně mohou být výhodné. V jiných případech se vlastně nejedná o úplně tak lákavou záležitost. Díky sbírání bodů si často akorát o trochu snížíte nadsazenou cenu výrobku. Obezřetní byste měli být zejména u nádobí či dražších výrobků. Zamyslete, zda se nabídka skutečně vyplatí. Jít slepě za každou akcí není vždy výhodné. Nezapomeňte totiž, že zisk z této kampaně musíte mít nejen vy, ale zejména obchodník. A on si to umí moc dobře spočítat.

5. Necháme se nachytat na falešné akční zboží

Všimli jste si, jak na vás působí cedulky „Akce“, „Výhodná koupě“, „Levnější to nebude“? A přitom cena může být třeba snížená jen o tři procenta. Je proto dobré mít alespoň přibližný přehled o tom, kolik zboží opravdu stojí, a taky důkladně pročítat cenovku. Možná si všimnete, že přeškrtnutá cena je jen o dvě koruny vyšší. Opravdu to stojí za to?

3 další triky prodejců

  1. Mají velké nákupní košíky: Přemýšleli jste nad tím, proč jsou nákupní vozíky velké a hluboké? Proto, aby vás podnítily k většímu nákupu. Jestliže máte v nákupním seznamu jen pár položek, sáhněte raději po plastovém košíku.
     
  2. Používají zrcadla: Až příště zajedete s vozíkem do oddělení ovoce a zeleniny, všimněte si zrcadel. Nejsou tam pro nic za nic. Slouží k tomu, aby vytvořily dojem širší nabídky a lepšího výběru zboží.
     
  3. Umí zboží správně nasvítit: I výběr osvětlení a odstín světla není radno ponechat náhodě. Nádech růžové barvy světla prý pomáhá u masa a uzenin, teplé bílé světlo zase pečivu, ovoci a zelenině. Necháte se nachytat?

TIP

Šetřit není žádná věda

Toto je jen jedna z desítek možností, jak jednoduše a bez námahy ušetřit.

Přečtěte si další supersnadné tipy z našeho seriálu ŠETŘÍME DOMA.

 

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 17