Otázky a odpovědi: Víme, co vás zajímá v souvislosti s novými ceníky energií

 

Cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu (ERÚ), na jehož základě dodavatelé elektřiny a zemního plynu zveřejní své ceníky pro následující rok, každoročně patří mezi nejsledovanější události přelomu podzimu a zimy. Pojí se s ním ovšem i mnohé otazníky a nejasnosti. A tak jsme se zeptali našich kolegů ze zákaznické linky, s jakými dotazy se ze strany klientů v souvislosti s novými ceníky energií nejčastěji setkávají.

 

Půjdou podle analytiků ceny energií pro rok 2017 nahoru, nebo není třeba se letošního cenového rozhodnutí ERÚ obávat? Kdy bude ohledně plateb za elektřinu a zemní plyn jasno? Jaké období v roce je nejvhodnější pro změnu dodavatele energií? A vyplatí se při rozhodování o novém dodavateli na prvním místě zohledňovat nízkou cenu?

V týdnech, které předcházejí odtajnění ceníků elektřiny a plynu, se podobné dotazy začínají povážlivě množit, a proto vám na ně rádi odpovíme:

  • Jaká jsou ohledně ceny elektřiny a plynu pro rok 2017 očekávání odborníků?

ERÚ podobu cenového rozhodnutí prozatím tají. Odborná i laická veřejnost se dozví více až na tradiční tiskové konferenci, která letos proběhne 29. listopadu. Proto jsou ve svých prohlášeních opatrní i experti na energetiku. Z jejich komentářů, které zohledňují situaci na trhu s energiemi, ovšem vyplývá, že k cenovému zemětřesení by dojít nemělo.

Ceny elektřiny a zemního plynu by se i v roce 2017 měly pohybovat okolo letošní úrovně, někteří analytici dokonce předpovídají jejich mírný pokles. Může za to jednak fakt, že se energetické společnosti snaží držet ceny co nejníže, aby jim zákazníci neutíkali ke konkurenci, ale také skutečnost, že dodavatelé energií nakupují elektřinu i plyn s velkým předstihem, a tak se do koncových cen prozatím nepromítne letošní zdražení obou komodit na burze.

TIPStále tápete a máte dotazy související s novými ceníky elektřiny a plynu či změnou dodavatele? Zavolejte nám na číslo 226 289 026 nebo pošlete e-mail na energie2017@usetreno.cz
 

  • Vyplatí se čekat na cenové rozhodnutí?

Mnoho lidí nyní se změnou dodavatele energií vyčkává, neboť se obávají, že pokud si podpisem smlouvy zafixují stávající cenu, připraví se o možnost výběru levnějšího dodavatele pro další rok. K této taktice vedou předpoklady odborníků, kteří spíše než růst cen očekávají jejich stagnaci či mírný pokles i zkušenost z uplynulých dvou let, kdy platby za energie mírně klesly.

Nerozhodnutí klienti by proto měli stanovisko ERÚ, po němž dodavatelé představí své ceníky, sledovat, aby v případě nespokojenosti mohli změnu realizovat co nejdříve, jak jim to jejich smlouva dovolí.

  • Jaká doba je pro změnu dodavatele nejvhodnější?

Obecně platí, že změnu dodavatele se nejvíce vyplatí provést cca 3-4 měsíce před začátkem topné sezóny, která trvá od října do března a představuje období, kdy spotřeba energií rapidně vzrůstá. Tato poučka platí především především pro domácnosti, které využívají k vytápění plyn. V červnu ale většina lidí na chladné dny příliš nemyslí, a tak příležitost ke změně často promeškají.

Mnoha domácnostem v hladkém přechodu k novému dodavateli brání také smlouva sjednaná na dobu určitou, která jim, na rozdíl od závazku na dobu neurčitou, neposkytuje příliš velký manévrovací prostor. Ten, kdo chce mít větší možnost volby, by se proto měl poohlédnout po dodavateli, který nabízí druhou zmíněnou možnost – tedy méně svazující smlouvu na dobu neurčitou.

  • Znamená změna dodavatele ztrátu přeplatků?

To, že se domácnost rozhodně změnit dodavatele uprostřed topné sezóny, neznamená, že přijde o zálohy, které stávajícímu dodavateli zaplatila během teplejších měsíců, kdy jsou výdaje za topení minimální. Obavy o letní přeplatek jsou v tomto případě zbytečné, poskytovatel energií má naopak povinnost se s klientem před vzájemným „rozchodem“ finančně vyrovnat. Způsob, jakým převod přeplatku proběhne, stanovují smluvní podmínky jednotlivých dodavatelů.

TIP

Energie nemusí být záludné, když má člověk dost informací : 

 

  • Je u dodavatele, který nabízí až příliš nízkou cenu, důvod k nedůvěře?

Nízká cena a vidina úspory jsou jedním z nejčastějších důvodů, které domácnosti vedou k úvahám o změně dodavatele. I my jsme rádi, když díky nám klienti získají lepší cenu a férovější podmínky. To, že dodavatel, který je navíc nováčkem na trhu, nabízí až překvapivě nízké ceny, nemusí nutně znamenat, že se jedná o pochybnou společnost, snížení plateb na minimum může být pouze důsledkem konkurenčního boje

Vždy ale doporučujeme si o daném dodavateli zjistit co nejvíce informací – přečtěte si recenze na internetu, zjistěte, jaký poskytuje svým klientům servis, nebo vypátrejte, kolik má odběrných míst. S dotazy se můžete obrátit také na nás, o dění na energetickém trhu máme přehled, a tak dokážeme odhadnout, který dodavatel by potenciálně mohl být rizikový. 

Jde především o to, že drobného dodavatele se stovkami či jednotkami tisíc odběrných míst, aniž by musel mít zlé úmysly, může negativně zasáhnout i zdánlivě drobný výkyv na trhu s energiemi, který velcí dominantní dodavatelé mnohdy ani nezaznamenají. Obezřetnost se v tomto případě vyplácí.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 10
 

 
https://adfdata.cz/img/Bannery/plyn.png
Oblíbení dodavatelé
50 rad a tipů jak ušetřit na energiích
ebook
Chcete zjistit, jak doma ušetřit na energiích? Zadejte do políčka níže svou emailovou adresu a my vám eknihu ZDARMA zašleme.
Děkujeme za zájem o náš e-book.
Vyskytla se neočekávaná chyba, zkuste to prosím později.