Zimní pneumatiky: Víte, kdy musíte mít povinně přezuto a proč?

 

Stejně jako vy v mrazivých dnech vyměníte plátěné tenisky a sandály za pořádně vyteplené buffy nebo „nesmrtelné traktory“, tak i vaše auto si žádá řádné zimní přezutí, díky kterému se pevně přicucne na vozovku, i když bude zrovna jako jedna velká ledová skluzavka. Jinak se totiž za normálních okolností velmi poklidná jízda na svátky k babičce může změnit v Red Bull Crashed Ice nebo počítačovou hru DriftCity. Což za okolností, že vzadu na sedadle spí vaše šestiletá dcera a na místě spolujezdce ječí vyděšená manželka, není tak zábavné, jako by se mohlo na první dobrou zdát. Kdy tedy nejlépe přezout? A co říká silniční vyhláška?

 

 Zima se blíží. Na našem kontinentu díkybohu netrvá celý lidský život ani dlouhá léta, jen 3 měsíce, které prakticky utečou jako voda. A během ní nás také nesužují nemrtví bílí chodci z ledového severu, nýbrž krapýtek omrzlý nos, absence škrabky na čelní sklo a zledovatělé cesty, na kterých chvilku nedáváte pozor, a v tu ránu sebou kecnete na zem, v tom horším případě, v tom lepším se proměníte v Bambiho na ledním revue, který marně hledá ztracenou stabilitu. Podobně to má i váš miláček na čtyřech kolech. Vybavili jste ho už na zimní jízdy? Proč je to nutné? A co říká silniční vyhláška?  

Zimní pneumatiky: Povinnosti řidiče dané zákonem

V roce 2011 naši zákonodárci rozhodli, že jsou řidiči povinni jezdit na zimní pneumatikách vždy v období od 1. 11. do 31. 3. Někdo se tímto zákonem řídí, jiný přezouvá s klesajícími teplotami a ti nejotrlejší řidiči čekají na první námrazy či dokonce sníh. Co je ale správně? Pojďme si osvětlit všechna specifika zákona, podívat se blíže na jeho výklad a říci si něco k otázce bezpečnosti. 

 Legislativa: Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky: „v období od 1. listopadu do 31. března, pokud: se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“  

Proč ne jen od, do a šlus? Kvůli možným výkyvům počasí. Například v případě teplého podzimu není potřeba mít zimní pneumatiky hned od 1. listopadu, stejně tak nemusí řidiči jezdit na zimním obutí, pokud je již v březnu příjemně. Záleží tedy hodně na vlastním uvážení. Dva metry sněhu mohou napadnout koneckonců i v dubnu, vzpomeňme si na předešlé zimy, a v tu dobu už žádná vyhláška neplatí.  

Existuje jedna výjimka, která potvrzuje pravidlo, a tím je značka přikazující použití zimní výbavy. Na úsecích silnice označených touto značkou musíte mít od 1. listopadu do 30. dubna a to za jakéholiv počasí na voze zimní pneumatiky. Prohlédněte si mapu úseků, kde je zimní obutí povinné.   

Jaký má přezouvání pneumatik význam?

Zimní a letní pneumatiky mají totiž velmi odlišné vlastnosti stejně jako letní a zimní boty.

Oproti zimní je letní pneumatika podstatně tvrdší. Její dezén je uzpůsoben primárně tomu, aby byla schopna velmi rychle odvádět vodu, kterou je vozovka v období léta vlivem početných dešťů často pokryta, a dobře snášela neustálý kontakt s rozpálenou vozovkou. Úměrně klesajícím teplotám pak směs použitá k její výrobě tuhne, což se významně podepisuje na délce brzdné dráhy a stabilnosti vozu na silnici. 

  
Najděte si nejvýhodnější povinné ručení a jezděte i v mrazech bez zbytečných obav. Je to jednoduché

Za zimní pneumatiku se považuje ta, na jejímž boku najdete označení M + S, MS, M / S, MS nebo terénní pneumatika. Protože si musí poradit se sněhem, náledím i břečkou, je její dezén podstatně hrubší a použitá směs naopak měkčí. Obsahuje modifikovaný oxid křemičitý, který nejenže podstatně zvyšuje přilnavost, ale zároveň přispívá k nižšímu opotřebení. Někteří výrobci používají do směsí i přírodní oleje (např. Michelin, Goodyear). Vhodná směs zajišťuje krátkou brzdnou dráhu. 

 

 

Pokud máte zimní pneumatiky uskladněné například v garáži, měli byste před každým přezutím raději zkontrolovat hloubku dezénu a také všechna poškození (deformace, trhliny a boule). I maličkost vás na vozovce může značně potrápit, navíc znáte stav českých silnic a jejich údržbu, všichni hlásí přípravenost, a když napadnou 2 cm sněhu, způsobí to kolaps dopravy na celý den. Při nákupu nových pneumatik je zase dobré pečlivě zvážit četnost užívání a prostředí, kudy jezdíte. Pokud jste půlku zimy někde na horách, určitě se vyplatí investovat do kvalitnějších pneumatik, řidiči, kteří jezdí jen 10 minut do práce a zase domů, si vystačí se standardními.

 Zlaté „pravidlo 4“: Hloubka dezénu u zimních pneumatik musí být minimálně 4 mm. Přezouvat je třeba vždy všechna 4 kola najednou. V žádném případě nelze kombinovat zimní dezén s letním. S jednou sadou pneumatik se doporučuje jezdit maximálně 4 roky. 

Použití zimních pneumatik v zahraničí

Vyhláška není pro všechny země totožná a to ani v Evropské unii. Například v Rakousku a Německu jsou zimní pneumatiky povinné podle povětrnostních a klimatických podmínek, ale v Polsku je jejich použití jen doporučené. Proto je nutné, abyste si předem zjistili, jaká je předepsaná povinná zimní výbava ve vaší cílové destinaci a také v zemích, kterými budete projíždět.  

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 5