SERIÁL 6. díl: Jiří Doležal a Jan Emler: Na naše motivační diáře DOLLER se složili lidé

 

„Život není rovná linka. Je to klikatá cesta, ale její směr určuješ ty,“ píší na svém Facebooku Jiří Doležal a Jan Emler, stvořitelé oblíbeného diáře DOLLER, který už přes dva roky pomáhá lidem plnit jejich sny. V diáři si je mohou sami stanovit, prostřednictvím barevných pastelek, fixek nebo čehokoli, co mají zrovna po ruce, fantazii se meze nekladou, vizualizovat a každý měsíc si zrekapitulovat, jak dlouhou cestu k nim už ušli. Diář je skvělým organizérem, poznámkovým blokem a kreativním zápisníčkem v jednom. Navíc vám nic nediktuje, nemá data a ani nezačíná 1. ledna. A jak vlastně vznikl? Co předcházelo jeho vyklubání na svět? To vše a ještě více se dozvíte v dnešním rozhovoru.

motivační diář doller 

Zdroj fotografií: DOLLER web + Facebook

Crowdfunding, stále populárnější metoda komunitního financování rozjezdu podnikání, kterou se v rámci našeho seriálu zabýváme, umožnila Jiřímu Doležalovi a Janu Emlerovi rozjet zajímavý projekt, který pomáhá s osobním rozvojem, dosahováním cílů a vyhodnocováním úspěchů, DOLLER, unikátní český motivační diář. Jak probíhala příprava jejich kampaně? Jakým způsobem ji propagovali? A proč byla tak úspěšná? 

1) Jaký je vlastně celý příběh DOLLERu? Jednou jste takhle seděli a řekli si, že vytvoříte prostředek, který vám i ostatním pomůže ke splnění snů?

citace Jiří Doležal: Tak nějak to bylo. Seděli jsme spolu na obědě, bavili se o plánech do budoucna a tom, co děláme, protože jsme se nějakou dobu neviděli. A shodli jsme se, že si oba chceme splnit spoustu snů, ale tak nějak se v tom plácáme a všechno jde pomalu, protože máme vše naplánované jen v hlavě. Tak jsme začali hledat nějaké nástroje na plánování a zjistili, že nám nic pořádně nevyhovuje. Buď šlo o obyčejné diáře, anebo o přeplácané motivační diáře, které říkají, co máte dělat, abyste byli šťastní a úspěšní, a tak jsme se pustili do DOLLERu. 

2) Papírový diář byl vaším prvním nápadem? Nepřemýšleli jste nejdříve o nějakém online nástroji vzhledem k trendům dnešní doby? 

citace Jan Emler: Zvažovali jsme i online verzi, ale veškeré výzkumy preferovaly papír oproti digitálu. Při zaznamenávání poznámek se zapojuje větší část mozku, informace se lépe dostávají do podvědomí a také si je lépe vybavíte, protože každá poznámka má individuální vizuální podobu. V digitální formě vypadá každá informace stejně. 

 
TIP: Ještě nemáte svůj DOLLER? Poříďte si jej třeba dnes. Narozdíl od diáře nemá předvyplněná data, abyste cestu za sny mohli začít jakýkoliv den v roce. 

3) Pracovali jste na obsahu DOLLERu pouze spolu, nebo vám s ním někdo pomáhal? Dělali jste před vytvářením jeho obsahu nějaké průzkumy, či jste se spíše řídili citem?  

citace Jan Emler: DOLLER je vytvořený na základě našich potřeb a odborné literatury na téma time management, osobní rozvoj, motivace a tak dále. Jeho obsah jsme konzultovali hlavně s kamarády a koučkou Jankou Chudlíkovou. 

4) Jak dlouhá a trnitá cesta vedla k vytvoření prototypu? 

citace Jiří Doležal: Trvalo to asi tři měsíce. Cesta byla hodně „funky“ díky tomu, že jsme neuměli ani s grafickým programem Adobe Illustrator, ve kterém Honza zpracovával grafiku DOLLERu. A s polygrafií jsme si taky netykali, takže komunikace s tiskárnou byla občas složitá. 

motivační diář doller 

5) Měl být DOLLER od začátku nedatovaný, nebo vás to napadlo až v průběhu výroby prototypu? 

citace Jan Emler: Od počátku byl nedatovaný, abychom ho mohli začít používat hned a nemohli si najít výmluvy, proč něco nejde, kdybychom čekali do 1. 1. 

6) Když přišlo na financování, byl portál Startovač vaší první volbou? Přemýšleli jste, že byste peníze sehnali jinak? 

citace Jiří Doležal: Bylo jasné, že nám banka nepůjčí, a jako vysokoškolští studenti jsme stěží mohli výrobu zafinancovat, dohromady jsme měli nějakých 60 000 Kč. Proto jsme hledali alternativu a crowdfunding byl ideální. Pak už bylo jen potřeba zhodnotit, jestli to bude portál Hithit, nebo Startovač.   

 

7) Věřili jste od první chvíle, že kampaň bude úspěšná, nebo jste měli obavy? 

citace Jiří Doležal: Samozřejmě jsme měli obavy. Nikdy jsme více peněz nesháněli, ale věřili jsme, že DOLLER může pomoci spoustě lidí, pokračovali bychom, i kdyby se nám peníze nepodařilo vybrat. 

8) Jakým způsobem jste postupovali při vytváření finančního plánu? Bylo těžké spočítat veškeré náklady na výrobu DOLLERu, odměny pro ty, kteří vás podpořili, náklady na poštovné a tak dále? Vyšlo vše tak, jak jste původně propočítali?  

citace Jan Emler: Všechny hodnoty nákladů jsme znali od dodavatelů, takže jsme pak spíše kalkulovali, kolik toho bude potřeba prodat, abychom získali potřebnou částku na rozjezd. DOLLERů i hrnků bylo omezené množství, což nám zjednodušilo počty. Vše usnadnila situace, kdy jsme neměli mnoho různých variant odměn, a tím pádem jsme měli alespoň hrubou představu, kolik nás co bude stát. Hlavně jsme potřebovali peníze na rozjezd, ne vydělat miliony. Takže všechny prostředky, které jsme vybrali, šly zpět na výrobu dalších DOLLERů. Ale známe projekty, které finanční část podcenily, a ačkoliv měly úspěšnou kampaň, zkrachovaly. I proto dnes, když někomu radíme s crowdfundingovou kampaní, doporučujeme lidem věnovat této stránce více času, aby měli představu, kolik je co bude stát. 

vyplněný motivační diář doller 

9) Jakým způsobem jste vymýšleli odměny a jejich „hodnotu“? 

citace Jiří Doležal: Zanalyzovali jsme si několik kampaní, abychom zjistili, jak byly nastavené ty nejúspěšnější, a pak jsme si stanovili částky, do kterých jsme se snažili vytvořit odměny. Lidé mohli přispět od 100 Kč po 25 000 Kč, protože každý přispívá s jiným úmyslem a jinými finančními možnostmi. Odměnami byly různé množstevní kombinace DOLLERů, workshopů a hrnků, aby si mohl vybrat každý potenciální přispěvatel. 

10) Jakým způsobem a jakými kanály (Facebook, Instagram atd.) jste svou kampaň propagovali? Měli jste už před spuštěním nějakou fanouškovskou základnu, nebo jste sázeli na to, že se diář „chytne“? 

citace Jan Emler: Měli jsme jen facebookovou stránku a web, kde měly veškeré aktivity a informace směřovat lidi pouze na Startovač. Dále to byly články na stránkách zaměřených na osobní rozvoj nebo pro studenty. Vyšel nám také článek na webu Refresher.sk a oslovili jsme dvě blogerky. 

11) Potýkali jste se s nějakými potížemi v průběhu kampaně? Pokud ano, s jakými a jak jste je vyřešili? 

citace Jan Emler: Byla toho spousta, šlo o krok do neznáma. Nejtěžší pro nás bylo říci o kampani spoustě lidí, protože jsme neměli finance na propagaci a 14 dní před jejím spuštěním jsme zprovoznili facebookovou stránku, kde jsme do té doby nasbírali 500 fanoušků, což byli naši kamarádi. Abychom povědomí zvýšili, museli jsme obepisovat kamarády, ať naši kampaň sdílejí nebo přispějí. To samé jsme udělali snad ve všech facebookových skupinách univerzit v České republice a na Slovensku. 

Neměli jsme peníze na propagaci, proto jsme věnovali veškerý čas obepisování lidí, médií a platforem, které pro nás byly relevantní, a snažili jsme se jim vysvětlit, co DOLLER je, a pokud by se jim líbil, zda by o nás nechtěli napsat. Ke konci kampaně jsme pak měli ještě jeden problém, když si lidé „předobjednali“ 1 350 DOLLERů, ale my jsme měli s tiskárnou dohodnutou prvotní výrobu jen na 1 000 DOLLERů. 

růžový diář doller 

12) Jak probíhala realizace po ukončení kampaně? 

citace Jiří Doležal: Kampaň končila 23. 12., ale abychom lidem, kteří nám přispěli, stihli doručit DOLLERy do Vánoc, jak jsme slibovali, odesílali jsme odměny už 18. 12. Byli jsme jednou z mála výjimek, a to jen díky tiskárně, která spustila výrobu, když jsme vybrali cílovou částku, a také díky kamarádům, kteří nám pomáhali balit zásilky přes noc. Po Vánocích, když se vyrobila další várka, nás čekalo další kolo rozesílání, abychom dodrželi, co jsme slíbili. 

13) DOLLER aktuálně patří mezi nejoblíbenější diáře. Čekali jste, že bude tak populární? Plánujete jej do budoucna nějak vylepšovat, kromě barevnosti a jazyka? Myslím, že mluvím za všechny slečny, které růžová varianta moc potěšila. 

citace Jiří Doležal: Věřili jsme, že bude lidem pomáhat a že se bude líbit, ale nečekali jsme, že bude mít vše tak rychlý nástup. S růžovou variantou jsme se „prali“ skoro rok, takže jsme moc rádi, že se líbí. Už pracujeme na dalších produktech, ale i DOLLER bychom chtěli trochu vylepšit, nechte se překvapit.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 6