SERIÁL 5. díl: Proč je projekt Nakopni Jatka! dodnes nejúspěšnějším na Hithitu?

 

Měli sen vytvořit multifunkční divadlo. Místo, kde budou vítáni všichni. Hudební klub, bar, galerii, tréninkové haly, tělocvičnu s posilovnou a rezidenční prostor pro hostující soubory, to vše pod jednou střechou. Bez toho, že by byli závislí na grantech a dotacích. Proto v období února až dubna 2015 uspořádali crowdfundingovou kampaň. A nestanovili si zrovna malý cíl. Na částečné stavební úpravy a nákup základního technického vybavení, které by jim umožnilo celoroční provoz, potřebovali vybrat 2 000 0000 Kč. Povedlo se. Projekt Nakopni Jatka! podpořilo bezmála 1 622 přispěvatelů. Jen díky tomu vzniklo místo pro nové umění, Jatka78, domovská scéna Cirku La Putyka, 11:55 [zapětdvanáct] a 420PEOPLE. Kolik času a úsilí stálo za tímto úspěšným projektem? To se dozvíte v dnešním rozhovoru s ředitelem Jatek78, Štěpánem Kubištou.

 

Jestli se domníváte, že návštěva divadla je nudnou povinností, kterou musíte jednou za čas ctě nechtě absolvovat, aby se neřeklo, jako například oběd u tchyně, tak to jste ještě nenavštívili Jatka78. V halách č. 7 a 8 v Pražské tržnici na Bubenském nábřeží se snoubí cirkusové kousky a vrcholná akrobacie, při které přestávájí platit fyzikální zákony, s geniálními hereckými výkony. Jedno lepší číslo střídá druhé. Ať si vyberete jakékoliv představení, nesáhnete vedle. 

1) Jak se vůbec zrodila myšlenka založit multifunkční divadlo Jatka78? 

 Jako každý úspěšný soubor působící v pronajatých prostorách, i Cirk La Putyka (CLP) chtěl mít své vlastní divadlo. Je třeba si uvědomit, že divadlo není jen hlediště a jeviště. Jsou to uvaděčky, pokladní, sortiment baru a výstava ve foyer. To vše tvoří zážitek a toho se v cizím prostoru dosahuje jen částečně. Poté co CLP vyhořely sklady a zkušebna na pražském Smíchově, začala být ta potřeba dvojnásobná, a tak Rosťa Novák zašel za tehdejším vedením města a vymohl si zdejší zahálející prostory v tržnici. 

2) Proč jste se rozhodli pro získání peněz na rekonstrukci prostoru v pražských Holešovicích právě pomocí crowdfundingové kampaně? A věřili jste od začátku, že bude úspěšná, nebo jste měli obavy, že se vám cílovou částku nepodaří vybrat? 

 Finance jsme nezískávali jen prostřednictvím této kampaně. Částečně nám pomohlo město, hodně firemní partneři, sponzoři, něco nadace, obrovská spousta lidí svým volným časem. Crowdfunding tak byla jen jedna součást z celku. Měli jsme obrovskou podporu hned od zveřejnění našeho projektu. Proto jsem věřili, že cílovou částku vybereme. Je třeba říct, že tyto kampaně nejsou jen o penězích. Je to o prověření vašeho projektu a vlastně i týmu (je to poměrně náročné) a je to hlavě o získání skupiny lidí, která bude brát divadlo za své, a to je velmi důležité. To je skupina lidí, která s vámi jde dál, skupina kterou nutně potřebujete.   

 

3) Podle čeho jste vybírali portál, na kterém jste kampaň spustili? Měli jste nějaká kritéria, nebo byl výběr čistě náhodný? 

 Vybrali jsme Hithit ze dvou čistě praktických důvodů. Známe zakladatele a sídlí pár metrů od Jatek. Volba byla jasná od začátku.  

4) Z diskuzí na internetu se dá rychle vyčíst, že mnoho lidí slyšících o crowdfundingu poprvé má pocit, že úspěšná crowdfundingová kampaň je velice jednoduchá věc. Avšak pohled na počet neúspěšných projektů napříč platformami ukazuje, že tomu tak není. Před každým úspěšným projektem většinou stojí dlouhá a důkladná příprava. Jaká byla ta Vaše? Mohli byste, prosím, popsat průběh příprav, jak dlouho trvaly a co vše bylo potřeba zařídit? 

 Nejdůležitější na celé kampani je samozřejmě onen projekt, na který finance vybíráte. Strefili jste se do potřeby a vkusu dostatečného počtu lidí? Pokud máte silný projekt/vizi a dobrý a zkušený tým realizátorů, jde pak už jen o to umět dobře formulovat, o co vám jde. To je problém velké části projektů. Myšlenky jsou skvělé, ale jejich autoři je nedokáží předat druhým lidem. Mnoho projektů, se kterými se obrací lidé na naše divadlo s žádostí o spolupráci, skončí po výzvě „sepište to“. Pak je ještě třeba umět dobře vysvětlit, na co přesně vybrané peníze použijete a dárcům to vše dohromady musí dávat smysl. Nabídnuté odměny, tedy jejich hodnota a výběr jsou z mého pohledu až na posledním místě. Co se týká délky přípravy kampaně, trvala cca měsíc a půl. Měsíc jsme ji připravovali a spustili dva týdny před samotným spuštěním crowdfundingu, což jsme udělali na základě dobré rady zkušenějších c-funderů. A doporučuji to dál všem. Začít přesvědčovat lidi o svém projektu první den vybírání, je prostě pozdě. 

 

5) Odměny jsou zásadní součástí crowdfundingové kampaně. Jakými odměnami jste motivovali své investory a podle čeho jste je vybírali?  

 Nechtěli jsme odměn moc, ale zase takový výběr, aby si každý něco našel. Jméno nejlepšího kamaráda na Jatkách pro nemajetné studenty, noc na Jatkách pro dobrodruhy, světla a židle pro fanoušky, co už nějaké peníze mají, a celá představení a název nové zkušebny pro opravdové mecenáše. Hodně nám pomohla další divadla, která věnovala svá představení ve prospěch kampaně.  

6) Jak jste postupovali při sestavování finančního plánu, ze kterého následně vzešla výsledná částka potřebná k realizaci vašeho projektu?

 Chtěli jsem vybrat víc, než do té doby nejúspěšnější United Islands ☺. Ve skutečnosti to bylo ale tak, že jsem si sedli a řekli, jaká částka je z našeho hlediska možná, a zda nám bude stačit na to základní, co potřebujeme. Začali jsme tak s cílovou částkou 2 mil. Kč, vybrali necelých 2,5.

 

7) Měli jste předem stanovený nějaký komunikační plán kampaně (zřízené komunikační kanály, skrz které vás mohli kontaktovat vaši fanoušci, strategie pro diskuze, připravená videa, fotografie apod.)? A jakým způsobem jste kampaň propagovali? 

 Facebook, PR (rozhovory, tiskové zprávy), direct mail, outdoorová reklama a hlavně ústně. Použili jsme v kampani slova Aničky Novákové, maminky Rosti a Vítka, že: „Jedno dobré slovo je víc než tisíc vylepených plakátů.“ 

8) Nakopni Jatka78 je dodnes nejúspěšnějším projektem na Hithitu. Proč si myslíte, že jste dosáhli takového úspěchu? 

 Měli jsme dobrý projekt a dobrý tým, který pracoval na kampani. Cirk La Putyka měl a má velmi slušnou fanouškovskou základnu. A také jsme se strefili do dobré doby. Divadlo takovéto velikosti, takovéto dramaturgie a takovéhoto mezinárodního obsahu tady nebylo a přitom po něm existovala poptávka. Loňských 50 tisíc prodaných vstupenek je toho důkazem.  

 

9) Jak probíhala realizace projektu? Jak dlouho trvala? A vyšlo vše tak, jak mělo? Jste spokojeni s podobou dnešních Jatek78? 

 Projekt probíhá kontinuálně. Prostor i jeho náplň se neustále vyvíjejí. Přijďte se podívat do Jatek a vraťte se za půl roku. Uvidíte ten rozdíl. Spokojení samozřejmě nejsme. Spokojenost člověka vede k útlumu ambicí. 

10) Existuje nějaká další meta, které byste chtěli dosáhnout? Plánujete Jatka78 ještě nadále „vylepšovat“? A jestli ano, jakým způsobem? 

 Rádi bychom, aby město prostory zásadnějším způsobem zrekonstruovalo. Není potřeba moc. Opravit střechu, kanalizace a topení. Ostatní jsme schopni zařídit sami a také to děláme. Ale na novou střechu ze vstupného nevyděláme. A v té naší už je víc záplat než původní krytiny. S topením a kanalizací je to stejné. A naše velká meta je zřízení akrobatického centra a tréninkové haly ve vedlejší budově. Prostor pro tvorbu a tréninky profesionálních akrobatů v Praze není. A my na to máme v těsném sousedství ideální halu. Na projektu s námi chce spolupracovat Akademie múzických umění. Všechno do sebe zapadá, jen čekáme na rozhodnutí města, které zpracovává studii, jaké má být další směřování celého areálu. Uvidíme. 

 

V neposlední řadě stojí za zmínku mediální kampaň Všichni patří na Jatka, kterou Jatka78, proto aby upozornila na situaci, kdy čeští politici a představitelé státu rozdělují společnost, nedávno uspořádala. Ve svém prohlášení se opírají o přesvědčení, že jedním z charakteristický rysů divadel jakožto kulturních a společenských institucí je otevřenost. Plakáty, které kampaň propagovaly, sice na popud bezpečnostní rady magistrátu musely zmizet, stále však můžete svou podporu vůči Jatkům78 projevit prostřednictvím Facebooku, Instagramu, nebo se přijít vyfotit do fotokoutku, který se nachází v prostoru divadla, a pořízenou fotografii sdílet s hashtagem #patrimnajatka. 

  

Zdroj fotografií: webové stránky a Facebook Jatek78

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 10