Zrádná tarifikace: Pětisekundové minuty? Pro operátory žádný problém

 

Zkušenosti z posledních let ukazují, že se neomezený tarif nevyplatí zdaleka každému. Pro toho, kdo nemá telefon celý den přilepený u ucha a měsíčně pošle jen pár desítek SMS zpráv, je neomezenka skutečně zbytečná a jen navyšuje pravidelné měsíční výdaje. Podle čeho tedy vybrat správný tarif nebo předplacenou kartu? Kromě ceny je důležité zohlednit také systém, jakým operátoři počítají délku hovorů – není 100 volných minut jako 100 volných minut. Vysvětlíme vám, proč.

hodiny na stěněPraxe českých operátorů ukazuje, že není minuta jako minuta. 

Usoudili jste, že neomezený tarif naplno nevyužijete, a tak přemýšlíte, který paušál nebo předplacenou kartu si z široké nabídky na trhu vybrat. Podle čeho se lidé nejčastěji rozhodují? Mezi důležitá kritéria patří cena a objem datového balíčku, protože internet v mobilu se s rozmachem smartphonů stal standardem. Na místě je také prozkoumat, jakého operátora mají vaši nejbližší a další lidé lidé, s nimiž budete nejčastěji komunikovat.

  
Hledáte tarif na míru? Výběr vám během chvilky usnadní naše jednoduchá kalkulačka.

Dalším z rozhodujících faktorů může být nabídka volných minut, ať už při volání do vlastní sítě, nebo napříč operátory. A právě v tomto hledisku leží kámen úrazu. Řada lidí totiž skočí po lákavé nabídce volání zdarma, jenže při výběru nezohlední to, jakým způsobem si daný operátor hovory účtuje. Lákavý balíček bezplatných minut navíc se tak může nepříjemně prodražit. A nejvíc těm, kteří si příliš nepotrpí na dlouhé hovory.

Pojem tarifikace označuje způsob, jakým operátoři určují cenu hovoru na základě jeho délky. V České republice nepanuje na poli účtování hovorů jednotný systém, a tak se vyplatí sledovat, jak k tarifikaci přistupují jednotliví poskytovatelé mobilních služeb. Níže se můžete podívat na 4 nejčastějí způsoby účtování, které se aktuálně na českém trhu využívají.

4 NEJČASTĚJŠÍ ZPŮSOBY ÚČTOVÁNÍ HOVORŮ:

  • Tarifikace 60+60

Operátor si účtuje každou započatou minutu, jako byste ji provolali celou. Za desetisekundové volání zaplatíte stejnou cenu jako za minutu, a pokud bude váš hovor trvat 61 vteřin, do vyúčtování se vám promítnou minuty dvě. Jde o nejméně výhodný způsob účtování hovorů, který dokáže pořádně zatočit s balíčky volných minut i celkovým měsíčním účtem. 

  • Tarifikace 60+30

O něco milosrdnější, i když zdaleka ne férový způsob účtování přináší výpočet 60 + 30. Volající vždy zaplatí celou první provolanou minutu a dále pak každých započatých 30 sekund. Při hypotetické ceně 6 Kč za minutu tak klient za hovor trvající minutu a 10 sekund zaplatí 9 Kč, zatímco minuta a 40 sekund ho už bude stát 12 Kč.

  • Tarifikace 60+1

Ještě přijatelnější způsob představuje systém 60 + 1. První minutu hovoru sice zaplatíte celou, ale pak už operátor účtuje spravedlivě po vteřinách. Nevýhoda tkví v tom, že ne všichni si libují v dlouhém volání, a tak se velká část hovorů vejde do několika desítek sekund. I kdyby komunikace trvala pět vteřin, zaplatíte celou úvodní minutu.

  • Tarifikace 1+1

Chcete platit jen za za to, co reálně provoláte? Pátrejte po účtování 1+1. Jde o nejférovější tarifikaci, kdy operátor účtuje hovor po vteřinách už od začátku volání. Jen tak vaše volné minuty neskončí v mobilní černé díře. Pokud bude hovor trvat 10 sekund, pak si 10 sekund také zaplatíte. I když se zdá, že by takový spravedlivý výpočet měl být samozřejmostí, opak je bohužel pravdou.

A jak k tarifikaci přistupují tři největší čeští operátoři? Nejférovější způsob, tedy účtování po vteřinách, využívá u všech tarifů pouze Vodafone. Systém účtování hovorů, který se může u jednotlivých produktů lišit, pak vždy najdete v aktuálním ceníku daného operátora.

Nelíbí se vám, kolik si váš operátor účtuje?

 

V každém případě se ale vyplatí věnovat tarifikaci pozornost, protože ve chvíli, kdy vybraný operátor nenabízí skutečně nízké ceny volání, které vás i při nevýhodném účtování hovorů „nevytrhnou“, může tento parametr plíživě zvyšovat vaše vyúčtování. A to i přesto, že na telefonu netrávíte dlouhé hodiny.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 52
 

 
Oblíbení mobilní operátoři