Firmy zneužívají smluv uzavřených po telefonu. Nový zákon je zakáže

 

Zavolali vám a nabídli super výhodnou smlouvu na levnou energii, telefonní tarif nebo jinou službu? Pozor na to, s čím budete během rozhovoru s nadšeným operátorem souhlasit. Spotřebitelská smlouva se dá uzavřít i po telefonu. Některé firmy ale zneužívají momentu překvapení. Nový zákon proto možnost sjednat smlouvu přes telefon omezí.

Od smluv sjednaných na dálku můžete odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu. 

Jaké nástrahy skrývá uzavření smlouvy přes telefon? Když vám zčistajasna zavolá operátor se skvělou nabídkou čehokoli, všechny informace o produktu se dovíte pouze z jeho úst. Nemáte možnost ověřit si, jestli „závratné slevy“ oproti konkurenci a další údaje, které uvádí, odpovídají realitě.

Dejte si pozor, s čím při hovoru souhlasíte

Prodejce po telefonu může zamlčovat negativní informace o výrobku nebo může docházet i k záměrnému klamání zákazníka či dokonce k nátlaku na vyslovení souhlasu s nabídkou. Největší problém vězí v tom, že klient se mnohdy domnívá, že pouze dává souhlas k podrobnějšímu prostudování podmínek služby či produktu, ale firma to už považuje za závazné uzavření smlouvy. Současná právní úprava to umožňuje, ale právě zpracovávaný návrh z pera Ministerstva průmyslu a obchodu to chce změnit.

Bez podpisu zákazníka na papíře už prodejce smlouvu neuzavře

Smlouvy by nově měly platit až po písemném potvrzení zákazníka. Obchodník by pak mohl přes telefon klienta pouze obeznámit s prodávaným zbožím, ale po skončení hovoru by musel znovu objednávku zopakovat zasláním písemné smlouvy, která již musí obsahovat všechny zákonné náležitosti, na které při telefonické komunikaci nemusela vůbec přijít řeč.

Přestože zákon zakazující smlouvy sjednané přes telefon ještě nebyl schválen a zatím neplatí, nemusíte se bát komunikace s telefonními operátory z týmu Ušetřeno, protože žádnou smlouvu přes telefon neuzavírají. Po hovoru o objednávce zákazníkovi vždy pošlou písemnou smlouvu se všemi potřebnými dokumenty, aby si je mohl v klidu projít a pak se teprve rozhodnout, jestli má o nabízenou službu či produkt opravdu zájem.

Jak se dá odstoupit od smluv uzavřených přes telefon?

Od spotřebitelské smlouvy sjednané distančním způsobem neboli na dálku (po telefonu, nakupování v e-shopech aj.) můžete odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu. To platí, pokud vás operátor při uzavírání smlouvy výslovně seznámil s vaším právem na odstoupení od smlouvy. Jestliže to opomenul, vaše lhůta pro odstoupení se prodlužuje až na jeden rok.
 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 1