Vyčerpaný datový limit: Víte, co můžete od operátorů čekat?

 

Internet v mobilu má stále více klientů mobilních operátorů. Zatímco někteří tuto vymoženost využívají spíše sporadicky, mnozí lidé jsou online téměř neustále. Pokud patříte do druhé skupiny, možná v průběhu zúčtovacího období přidělená data bez větších potíží vyčerpáte. Jakou reakci můžete v takovém případě očekávat od trojice největších tuzemských operátorů?

rozzlobená ženaDatový balíček je fuč. Zaskočila podobná nepříjemnost i vás? 

Nastala doba internetová, a tak přibývá lidí, kteří jsou stále online prostřednictvím svého chytrého telefonu. Jenže ne každému vždy vystačí datový balíček, který má předplacený v rámci svého mobilního tarifu. Mezi největší žrouty dat patří sociální sítě, v posledních týdnech také populární lov pokémonů, přehrávání videí i vysokorychlostní mobilní internet LTE.

A tak se může snadno stát, že v polovině zúčtovacího období zjistíte, že se váš objem dat povážlivě ztenčil. Co můžete očekávat od velkých operátorů ve chvíli, kdy data skutečně vyčerpáte?

 
Bojujete každý měsíc s nedostatkem dat? Vypátrejte tarif s pořádným datovým balíčkem!

Neoznámené změny klienty naštvaly. Právem?

Kroky operátorů, které následují po vyčerpání datového balíčku, vyvolávají nespokojené reakce klientů v podstatě od počátku rozmachu mobilního internetu. Pro postup v případě přečerpání základního objemu dat totiž neexistují zcela jasná a jednotná pravidla.

Respektive existují, ale operátoři je v minulosti několikrát poupravili, aniž by změnu oficiálně oznámili. A tak téma spojené se změnami podmínek využívání datových tarifů u zákazníků již několikrát vzbudilo značné emoce a rozhořčení

Není se čemu divit – klienti se v některých případech o úpravě pravidel dozvěděli až ve chvíli, kdy jim operátor začal účtovat poplatky za balíčky dat nad rámec tarifu, které si vědomě neobjednali. Proto se otázkou, zda byl postup operátorů korektní, zabýval také Český telekomunikační úřad. Jisté je, že jejich pokoutné chování tak úplně nesvědčí o tom, že jsou pro ně zákazníci na prvním místě.

smartphone a sociální mediaVyčerpat předplacený balíček dat je pro mnohé hračka. 

Dilema: Být bez připojení, nebo si raději připlatit?

Když se data ztenčí na úroveň okolo pětiny celkového objemu pro dané období, dostane zpravidla klient od operátora SMS s upozorněním. V okamžiku vypotřebování balíčku obvykle přichází další SMS oznámení. Dříve se po vyčerpání dat mohly začít odvíjet dva scénáře: buď operátor klientovi internet citelně zpomalil, nebo si zákazník mohl přikoupit data navíc. A to jak automatickým nastavením postupného čerpání balíčků navíc, tak manuálně, tedy zpravidla odesláním speciální SMS.

 

Kontrolujte si nastavení služeb

Chtece-li předejít nechtěnému nákupu internetových služeb navíc, kontrolujte si průběžně v aplikaci daného operátora, zda nemáte aktivovanou službu automatického dokupování dat. Jen tak vás ve vyúčtování nepřekvapí nechtěné položky. Kontrolu proveďte také při změně tarifu, v takových případech bývá služba aktivní automaticky.

 

T-Mobile však loni v květnu přistoupil k radikálnějšímu řešení, kterým bez oznámení upravil nastavení některých tarifů s datovými balíčky. Novinkou byla především skutečnost, že operátor klientům, kteří vyčerpali internetový balíček, datový tok zcela přerušil namísto obvyklého zpomalení. V polovině července letošního roku se ke stejnému postupu uchýlila také společnost O2. 

Jediným operátorem z tuzemské „velké trojky“, který nadále internetové připojení zpomaluje namísto úplného odstřižení, tak zůstává Vodafone. Ten rychlost internetu po vyčerpání dat dočasně snižuje na 20 kbit/s. Ale pozor – od září 2014 Vodafone po vyčerpání datového limitu svým klientům automaticky aktivuje přikupování porcí dat navíc. Ten, kdo nechce platit nad rámec smluveného tarifu, musí službu Data nad rámec balíčku deaktivovat a smířit se se šnečím tempem surfování.

 
Taky vám pravidelně dochází data? Pak hledejte tarif s větším datovým balíčkem!

Pomalý internet je doplňková služba, shodují se operátoři

Operátoři na vlnu kritiky, která se na ně po změnách datových služeb snesla, reagovali vyjádřením, v němž internet, byť pomalý, nad rámec předplaceného tarifu, označili za doplňkovou službu. A proto odstřižení od datového připojení nelze považovat za relevantní důvod pro předčasné vypovězení smlouvy ze strany klienta. 

TIP

Bez smartphonu ani ránu? Možná oceníte naše tipy!

 

Podle O2 i T-Mobile se navíc změna podmínek dotkla jen velmi malého počtu zákazníků, řádově v jednotkách procent. Naštvaní klienti ovšem argumentovali tím, že by zákazník měl vždy mít právo se sám a podle srozumitelných a jasných pravidel rozhodnout o tom, zda si za pohodlné surfování bez omezení chce připlatit, či nikoliv. Jedině tak nebude docházet k rozhořčeným reakcím, kdy klient ve vyúčtování objeví platby za služby, bez kterých by se býval obešel. 

Co od jednotlivých operátorů čekat?

  • O2

Jste-li zákazníkem O2, pak záleží, zda máte aktivní službu Obnovení objemu dat, či nikoliv. Pokud ano, pak o připojení k rychlému internetu nepřijdete, neboť operátor po vyčerpání balíčku obnoví váš objem dat. Jeho cena i velikost záleží na internetovém tarifu, který máte u O2 sjednaný. Jestliže službu aktivní nemáte, budete se muset obejít bez internetu, případě možnost pohodlného surfování obnovit pomocí jednorázového datového balíčku.

Podívejte se, jaké možnosti O2 nabízí na poli internetu v mobilu.
Případné změny v nastavení mobilního internetu můžete provést v aplikaci Moje O2.

  • T-Mobile

Jestliže data vyčerpáte u tarifů S námi v síti (starší varianta), S námi v sítích a u zvýhodnění Internet v mobilu na den a Internet v mobilu na týden, čeká vás úplné zastavení internetu v mobilu. V ostatních případech dojde při surfování ke snížení rychlosti na „vražedných“ 16 kbit/s. Pokud se bez internetu neobejdete, můžete si limit jednorázově navýšit, popřípadě zvážit změnu tarifu či datového balíčku na vyšší.

Jaké jsou nejčastější otázky, na něž se klienti T-Mobile ptají v souvislosti s internetem v mobilu?
Ke kontrole spotřebovaných dat a úpravě dalších nastavení využijte online samoobsluhu Můj T-Mobile.

  • Vodafone

Pokud vám po vyčerpání dat nestačí bezplatné zpomalení internetu na 20 kbit/s, můžete se dál připojovat plnou rychlostí. Za tuto možnost si ale budete muset připlatit. Vše probíhá automaticky, Vodafone vám naúčtuje pouze skutečně prosurfované datové bloky. Pokud s nedostatkem dat bojujete dlouhodobě, využijte službu Zvětšení datového balíčku, která za pravidelný měsíční poplatek trvale zvětší váš přidělený objem dat.  

I klienti, kteří se rozhodli pro Vodafone, mají mnoho dotazů ohledně internetu v mobilu. Na co se nejčastěji ptají
Stav internetového balíčku můžete zhlédnout v aplikaci Můj Vodafone. Tu můžete využít také k úpravám stávajícího nastavení.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 16
 

 
Oblíbení mobilní operátoři