Proč měníme banky? Vedou vysoké poplatky a kvalita služeb

 

Podle mezinárodního průzkumu lidé utíkají od svých stávajících bank kvůli nespokojenosti s nabízenými službami a vysokým poplatkům. Lidé, kteří u stejné banky zůstávají dlouhodobě, si myslí, že všechny banky jsou stejné, nebo že změna zabere moc času. Čím se v průzkumu odlišují Češi?

Na radu od kamaráda nebo příbuzného dá při zřizování běžného účtu 13 % zákazníků. 

Nedávný průzkum společnosti Ernst & Young se zaměřil na spokojenost klientů s bankovními službami v 43 zemích světa. Celý vzorek zahrnul názory 32 tisíců lidí. Zajímali se o to, proč lidé ruší běžné účty u jedněch bank, aby utekli jinam.

Co nás vede ke zrušení bankovního účtu?

Třetina lidí (33 %), uvedla nedobrou zkušenost s finančními službami daného poskytovatele a nepatrně méně klientů (32 %) zdůvodnilo svůj odchod jinam vysokými bankovními poplatky. Dále si lidé stěžovali na to, že neměli všechny služby na jednom místě (28 %), nevyhovovalo jim umístění bankovní pobočky (18 %) nebo na samotný přístup do banky či k bankovním službám (17 %).

Najděte si účet, který vám vyhovuje. Srovnat běžné účty

Největší problémy způsobují standardní operace i krádeže karet

Průzkum mapoval i situace, kde se při komunikaci s bankou objevilo nejvíce komplikací. Nejčastěji se potíže týkaly standardních bankovních operací (29 %), ztráty nebo krádeže platebních karet (20 %) a sporů ohledně bankovních poplatků (15 %). Anketa také zjistila, že klienti, kteří zůstávají delší dobu u jedné banky, nepatří zrovna k loajálním klientům, spíš nevidí důvod ke změně. Každý pátý z této skupiny si myslí, že služby bank jsou všude stejné (22 %) nebo, že změna banky zabere příliš mnoho času (17 %).

Čeští klienti bank jsou soběstační a neradi mění banku

Podle přístupu a názorů k bankám rozdělil průzkum bankovní klienty do osmi skupin (konkrétně podle ochoty platit za klíčové služby, výše příjmů, důvěry v bankovní instituce nebo vnímání rozdílu mezi jednotlivými bankami):

  • Elity
  • Směřující vzhůru
  • Rychlí osvojitelé nových technologií
  • Soběstační
  • Konzervativci
  • Hledači jistot
  • Setrvační
  • Nespokojení, ale neochotní ke změně

Nejvíce Čechů patří do skupin soběstačných a setrvačných. Oba typy zákazníků se vyznačují menší ochotou ke změně banky a menšími příjmy v porovnání s ostatními skupinami. Pro soběstačné je charakteristická snaha vyhledávat si samostatně informace pro rozhodování o výběru bankovních služeb a nižší důvěra k bankám i finančním poradcům. U setrvačných klientů je výrazně nižší ochota měnit banku, která jim poskytuje vedení běžného účtu. U banky hledají především jasné a transparentní nastavení účtovaných poplatků a snahu finančních institucí řešit vzniklé problémy.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 0