Digitalizace zničí kamenné pobočky bank. Vítejte v roce 2020

 

Stále si ještě netykáte s internet bankingem? Radši se rychle začněte učit, protože do roku 2020 bude 95 procent všech interakcí mezi klientem a bankou probíhat digitálně a banky v Evropě zruší 40 procent svých poboček. Takovou budoucnost nám "věští" analýza mezinárodní poradenské společnosti Bain & Company.

Ve hře o zákazníka mají banky dvě možnosti: Investovat do IT, nebo vyklidit trh. 

19. století bylo stoletím páry, 20. století bylo stoletím jaderné energie a ve 21. století začíná digitální věk. Jste na něj připraveni? Banky, které zaspí proměnu z kamenných prodejen na digitální instituce, přijdou o zákazníky. Podle studie o klienty přicházejí už dnes. Lidé, kteří užívají digitální kanály pro bankovní služby, patří totiž mezi loajální zákazníky.

"Na mnoha světových trzích vidíme, že banky s nejrychlejším vývojem v digitální oblasti také rychleji získávají klienty.”

- Mike Baxter, analytik Bain & Company

Kamenné pobočky úplně nevymizí

Když se dnes podíváme na bankovní klienty po celé světě, více než polovina interakcí mezi bankou a jejím zákazníkem probíhá přes internet nebo mobilní přístroje. Tento podíl je však mnohem vyšší ve vyspělých zemích jako Norsko nebo Austrálie. V minulém roce podle agentury Reuters zavřely banky v Evropě dokonce 3 500 kamenných poboček. Ale to neznamená, že by fyzické pobočky v budoucnosti úplně vymizely, jenom dojde k jejich výrazné redukci.

Češi pokrok v internetovém bankovnictví vítají

"Češi se rádi učí novým věcem, to platí nejen pro technicky zdatné uživatele, ale i pro začátečníky. Platby se rychle přesouvají do online sektoru. Online a mobilní bankovnictví v posledních letech zažívá obrovský boom. Uživatelé si začínají zvykat na komfort těchto řešení, která jsou výrazně rychlejší než při zařizování skrze kamenné pobočky bankovních ústavů.”

- Jiří Hrma, šéfredaktor serveru Smartmania.cz

Česká republika má dokonce světové prvenství v průměrném počtu provedených transakcí na jednu bezkontaktní kartu.

Digitalizuj nebo zemři!

Některé bankovní domy stále opomíjejí nezbytnost změn směrem k vyšší digitalizaci celého bankovnictví. Podle autorů studie za vším věží konzervativní klienti s vyšším věkem, ale také častěji vyšším příjmem, kteří rychlý přechod na používání nových technologií nevyžadují. Tito pro banku cenní zákazníci mají také menší ochotu měnit banku, takže bankéři si ani nevšimnou, že jim ve srovnání s konkurencí ujíždí vlak.

Od banky kvůli „pravěkým“ metodám bankovních služeb, které se často neobejdou bez fyzické návštěvy zákazníka na pobočce, odcházejí hlavně mladší klienti, jejichž bankovní konta zatím nejsou nijak tučná. Výrazně ztrácet tedy začnou tradiční banky až za několik let, kdy dříve mladým klientům začne chodit na účty vyšší výplata.

Najděte si účet bez vysokých poplatků. Srovnat běžné účty

Podle Baxtera mají tradiční banky jasnou volbu: Investovat do technologického pokroku už nyní, nebo za pár let zemřít v souboji s inovativnější konkurencí.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 1