Reklamní kampaně bank: Která z nich boduje?

 

I přesto, že podle nejnovějšího výzkumu České marketingové společnosti reklamy v televizi vadí kolem 90 % lidí, najdou se mezi nimi takové, které si jejich srdce získaly. Společnost GfK Czech se podívala blíže na ty z bankovního světa.

Rekalmní kampaněŽe jsou štěňátka v reklamách klišé? Možná. Ale zabírají. 

„Lidé milují štěňátka,“ říká přesvědčivě slečna v jednom z nejnovějších reklamním spotů od ZUNO. A má pravdu. Roztomilý uzlík vás prostě chytne za srdce. A vyvolá emoce, o které jde v reklamě především a které prodávají. Pozitivně působí na lidi také malé děti, spokojené rodinky i vtip, nadsázka, zábava a pocit sounáležitosti.

Ostatně tento předpoklad se potvrdil i při výzkumu společnosti GfK Czech z únoru 2015, který se zaměřil na to, jak reklamy bank působí na člověka. Společnost ho realizovala po dobu 4 týdnů na vzorku 600 respondentů ve věku 18 až 65 let. Kdo získal zlatou medaili při hodnocení znalosti kampaně, oblíbenosti kampaně, motivace zákazníků ke koupi či celkové image bank? Zafungovaly emoce, staré dobré časy, důvtip a krátké skeče.

Není už té reklamy až příliš?

I toto sleduje pravidelný výzkum s názvem Postoje české veřejnosti k reklamě, který v roce 2014 realizovala agentura PPM Factum Research pod patronátem České marketingové společnosti. Zkoumala postoje téměř tisícovky osob nad 15 let.

Mimo jiné zjistila, že reklama v televizích otravuje 90 % respondentů. Raději místo ní přepnou na jiný program nebo odejdou do jiné místnosti. Jen 4 % se dívá na reklamu se zájmem.

Bankovní reklamy: Které zafungovaly?

GE Money Bank se podařilo splnit to, v co při spouštění kampaně s mrzutým kocourem doufala. A to posílit značku. Ústřední postava reklamních kampaní v podobě mrzutého kocoura je natolik výrazná, že si je lidé nejlépe spontánně vybavovali. V tomto případě se jednalo o kampaň na Genius bene+ s kocourem na bowlingu. Anglický humor a zvířátko - je třeba dodávat něco dalšího? Druhou příčku získala kampaň Komerční banky na konsolidaci půjček, na třetí pozici se objevila Air Bank s nejvýhodnější půjčkou (Češi do toho).

 

Kde se vám to hned spojí dohromady?

Propojit jméno s reklamou, to je někdy pěkný oříšek. Jen si vzpomeňte na notoricky známou reklamu na Bobika. Víte, na co vlastně byla? Taková chyba se naštěstí nestala ZUNO bance a jejímu refinancování půjčky. U té lidé věděli hned, která bije. Na záda jí dýchala Česká spořitelna s časosběrným spotem „Již 190 let jsme vám blíž“, který prostě chytne za srdce. Zase jsme u těch citů! Bronz získala Raiffeisenbank s Rychlou půjčkou a neohlášeným telefonátem od Artura.

A vy už máte svou ideální banku?Srovnat účty

Na kterou reklamu si vzpomeneme nejrychleji?

Pod lupou se ocitla také podpořená znalost reklamy. Po připomenutí si nejvíce lidí vybavilo reklamní kampaně Air Bank, a to konkrétně reklamu s podtitulem Češi do toho a reklamu na Rodinný účet. Vybavila se jim také reklama na hypotéku od Fio banky, ve které září Ital Gigi.

 

U koho jste hned pochopili hlavní sdělení?

Taky si nad některým kreativním nápadem marně lámete hlavou, co tím chtěl básník říct? Některé reklamy jsou asi tak abstraktní, že smysl nám, obyčejným smrtelníkům, prostě uniká. To se naštěstí nestalo v případě České spořitelny, Raiffeisenbank a Air Bank. V těchto případech byly vzkazy lidstvu doručeny nejlépe.

Zábava? Důvěryhodnost? Výzkum je skeptický

Podle výzkumu agentury PPM z roku 2014 celých 67 % respondentů nesouhlasí s tím, že reklamy jsou zábavné. Zasměje se u nich jen 31 % lidí.

Úplně pozitivně neskončila ani otázka důvěryhodnosti. Reklamám nevěří 75 % dotázaných. V posledních letech procento nevěřících Tomášů stoupá. Poměrně dost ale pomůže, když v reklamním spotu figuruje známá osobnost. S tím, že reklama získá na důvěryhodnosti, souhlasí  56 % respondentů.

Které banky své klienty přesvědčí?

Jednou z funkcí reklam je přesvědčit zákazníka ke koupi výrobků či služeb. Je to logické – na co krásná reklama, která nakonec nepřinese kýžený zisk? Výzkum pod patronací České marketingové společnosti tvrdí, že se na základě reklamy rozhoduje třetina zákazníků. Možná právě je rozhoupala ke změně Air Bank, která v tomto hodnocení získala první dvě příčky. Zkrátka nepřišla ani Česká spořitelna s kampaní na oslavu 190 let existence. Pomohlo jí to, protože s přílivem nových klientů v poslední době velmi bojuje.

 

A vítězem se stává…

V každé soutěži musí být jeden absolutní vítěz, který se stane modlou pro všechny. Zatímco v anketě Český slavík to posledně vyhrál Karel Gott, tady by si děkovnou řeč mohla připravit Air Bank. Vypasený bankéř ve spojitosti se sympatickým mladíkem prostě funguje. Vtip, nadsázka a jasné sdělení předurčují k tomu, že reklamy prostě bodují.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 3