Velikonoční nákupy: Češi se vejdou do tisícovky

 

Patří vaše rodina mezi ty, které se na Velikonoce každoročně těší? Pečete mazance, jidáše a beránka a těšíte se na koledníky s pomlázkami? Nebo si raději v klidu užíváte prodlouženého víkendu a svátky jara příliš neřešíte? Společnost Tesco prozkoumala, jaký průběh Velikonoc mají Češi nejraději a kolik za ně utratí.

Kraslice k Velikonocům neodmyslitelně patří.Češi si letos Velikonoce prodlouží díky Velkému pátku, který se stal státním svátkem. 

Pokud jde o sváteční zásoby či dekorace, bezmála šest z deseti Čechů za Velikonoce utratí do 1 000 korun. Pouhých 6 % dotazovaných plánuje za velikonoční nákupy vydat částku vyšší než 3 000 korun.

Každý pátý obyvatel Česka předpokládá, že letošní Velikonoce rodinný rozpočet zatíží výrazněji – to kvůli Velkému pátku, který se stal vedle novým státním svátkem.  

Odpočinek a setkávání s rodinou

A jaké aktivity Češi na prodloužený víkend plánují? 67 % respondentů má v plánu zůstat doma a šetřit síly, další dva státní svátky (1. a 8. května) totiž letos vyjdou na sobotu, a proto nepřinesou vítané volno navíc. Takřka čtvrtina lidí se chystá vyrazit na návštěvu k příbuzným a jen jeden člověk ze sta hodlá o Velikonocích vyrazit do zahraničí

Tradiční zvyky přetrvávají

I když se někdy může zdát, že tradiční velikonoční zvyky trochu ustupují do pozadí, mnoho lidí je stále ještě dodržuje. Mezi nejoblíbenější pochopitelně patří barvení vajíček, na které každý rok nezapomene 83 % lidí, což je poměrně úctyhodné číslo.

Nepopulárnějším postupem při zdobení velikonočních vajec je využití připravených nálepek, obtisků a potravinářských či přírodních barviv. Jen 16 % dotazovaných se odhodlá k náročnějšímu zdobení vajec pomocí vosku

V 65 % domácností se peče sladký beránek či mazanec a do 57 % z nich dorazí koledníci s pomlázkami. „Mučicí“ nástroj z vrbových proutků si plete jen 34 % lidí.

Masopust střídají plné stoly

Velikonoce představují období, kdy končí půst, a proto by se stoly měly prohýbat pod lahůdkami, ať už jsou pokrmy připravené poctivě doma, nebo pocházejí z obchodu. 

Mezi velikonoční speciality, které nesmí v českých domácnostech chybět, patří jednoznačně mazanec, na kterém si pochutnají v 71 % domácností. Dále pak pečený velikonoční beránek, nádivka nebo uzené maso, které vyhledává čtvrtina dotazovaných.

Vedou uzeniny a kvalitní čokoláda

Během Velikonoc stoupají prodeje veškerých druhů mas a uzenin. V předvelikonočním období také stoupá poptávka po méně tradičních druzích masa, jako je telecí, jehněčí, krůtí nebo králičí. Většina Čechů si také Velikonoce nedovede představit bez vajec či čokoládových figurek velikonočních zajíčků. 

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 2