Podvody na seniory: Falešní ombudsmani, výhry i firmy. Poznáte je?

 

Podvodníci vymýšlejí stále nové triky, jak z důvěřivých seniorů vylákat jejich poslední peníze. Poslední změny zákonů sice ztížily provozování předváděcích akcí šmejdů, ale finanční šarlatáni podkládají nové pasti. Předstírají, že jsou spotřebitelští ombudsmani nebo prodávají předražené výrovky fiktivních firem. Znáte i další jejich léčky?

Některé nekalé praktiky používané na předváděcích akcích jsou nezákonné. 

Tváří se jako, že vám přišli pomoct, ale nakonec se ukáže, že vás jenom chtěli připravit o další peníze? Šmejdi zkoušejí tři nové fígle, jak vyluxovat peněženku svých obětí. Podívejte se na ně, ať vás také nenapálí. Tyto tři způsoby odhalili v poslední době pracovníci České obchodní inspekce (ČOI).

„Spotřebitelský ombudsman“ vám pomůže "získat peníze zpět"

S velmi nebezpečnou praktikou se mohli spotřebitelé-senioři setkat poměrně nedávno: Zástupci některých předváděcích firem mají informace o spotřebitelích, kteří již nějakou smlouvu na předváděcí akci uzavřeli. Vydávají se za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží.

Podobné dotace ale EU nenabízí. Podvodníci se snaží za účelem vrácení donutit své oběti ke koupi karty za 25 tisíc, na kterou „mohou“ v budoucnu vyhrát zájezd. Cílem tohoto jednání je přimět spotřebitele, který v dobré víře očekává pomoc, pod záminkou této pomoci či slevy, k uzavření dalšího nevýhodného finančního závazku.

Zboží od fiktivních firem nemůže klient reklamovat

Spotřebitelé už pomalu začali bojovat za svá práva, a když pod nátlakem agresivního prodejce podepíšou nevýhodnou smlouvu, využijí možnosti do 14 dní od takového obchodu odstoupit. Jenže mazané firmy se snaží důvěřivé klienty nezákonným způsobem převést. Předváděcí akce často pořádají fiktivní firmy, takže napálený zákazník nemá, kde drahé krámy reklamovat, ani nemá, komu by zaslal odstoupení od smlouvy.

TIP

Dejte si pozor i na další podvodné praktiky

 

Navíc podle výpovědí účastníků jsou na těchto akcích uzavírány obchodní smlouvy, na nichž chybí jméno a identifikace prodávajícího, případně nejsou smlouvy vypracovány vůbec, ale jsou požadovány platby. Kupujícím je přislíbeno, že jim bude kupní smlouva předána dodatečně, což se nestane.

Prokletá výhra aneb pozvěte si šmejdy domů

Jedním ze způsobů, kterým se snaží pořadatelé předváděcích akcí dostat do soukromí spotřebitelů (a k jejich penězům) a současně se vyhnout nepříjemnostem spojeným s kontrolou České obchodní inspekce, je „výhra s poradenstvím“. Postup je následující:

Na začátku je telefonát, kdy proradný volající zná pouze číslo majitele telefonu, takže neví, komu se dovolal. Oběť se doví, že její telefonní číslo bylo vylosováno a ona „vyhrála prémii“. Aby však tuto „výhru“ mohl spotřebitel dostat, musí uvést svoje jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat dalších pár lidí a spolu s nimi se zúčastnit prý hodinové „poradenské přednášky“, kterou má uspořádat u sebe doma.

Problémy s půjčkami? Zkuste konsolidaciSpočítat úsporu

Nabídka spotřebitele k převzetí „prémie zdarma“ v sídle  firmy je odmítnuta s odůvodněním, že podmínkou získání prémie je právě poradenství, které proběhne u spotřebitele doma za přítomnosti dalších přizvaných účastníků. Pokud s „poradenstvím“ spotřebitel souhlasí, měl by počítat ne s hodinou, ale nejméně se dvěma hodinami času a vymýváním mozku na téma „jak si udržet zdraví“. A jaký bude výsledek? Slabší povahy podepíšou smlouvu na koupi zboží za několik desítek tisíc korun – buď v hotovosti, nebo na splátky. A za to dostanou „dárek“!

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 2