Jakub Mastík (RESPIRO): Zelená pro nás není jen barva

 

Nedávno jsme vám v magazínu představili svět upcyklingu, kde se ze starého stává nové a zcela originální. Ve světě populární způsob, jak dát vysloužilým věcem druhý dech, se zatím v České republice nachází v plenkách. Jedním z průkopníků na trhu je společnost RESPIRO. V jejich nabídce najdete například tašku z hasičské hadice, obal na notebook z cyklistických duší nebo panenku z látky, co zbyla při výrobě triček. Na rozdíl od světa fast fashion, tady je každý kousek originál.

upcykle respiro 

Jakub Maslík je obchodní ředitel společnosti RESPIRO. Firma zvítězila již třikrát v soutěži Promotional Gift Award a další ocenění získala v European Business Awards, Fénix content marketing, Zlatá pecka, Popai awards a v mnoha dalších. Upcyklované výrobky přináší nejen do života obyčejných lidí, ale úspěšně rozšiřuje své myšlenky i na marketingový trh.

1) Co pro Vás znamená upcykling?

 Upcycling je pro nás filosofie, která odráží snahu nás všech přistupovat ke světu kolem nás zodpovědně. Čím více se do toho ponořujeme, tím více nás to baví a tím více jsme přesvědčeni, že v RESPIRu jdeme správným směrem. Zelená pro nás není jen barva.

2) Jak vás napadlo, založit na upcyklingu firmu?

 Je potřeba to vzít od začátku, protože RESPIRO bylo založeno již v roce 2004. K založení RESPIRa nás přiměla touha komunikovat. Příběh vznikl při běhu na autobusovou zastávku již před více než 14ti lety. V roce 2004 vše začalo výrobou originálních a odvážných triček, která dokázala probudit Vaši fantazii. Následně jsme sortiment rozšířili o mikiny, bundy, kšiltovky a další textil v našem originálním RESPIRO designu. Bohužel nás jako většinu firem v letech 2008–2009 zasáhla finanční krize a my jsme se museli rozhodnout, co dále. V těchto letech jsme narazili na up-cycling a naše budoucnost se začala rýsovat zelenějším směrem. Naše touha záhy vytvořila RESPIRO, jak jej znáte dnes. Sami jsme si svým způsobem na vlastní kůži vyzkoušeli, co je up-cycling.

3) Jakou reakci jste od českého trhu čekali?

 Na začátku jsme čekali asi více porozumění. Bohužel se to nestalo, tak jsme se začali orientovat na firmy a marketing: b2b.respiro.cz. Up-cycling využíváme jako nový marketingový nástroj. Služby jsme rozšířili o workshopy, výrobu uměleckých objektů, originální reklamní předměty – ale všechny naše služby pořád spojuje již použitý materiál, ze kterého se vše rodí…

4) Co pro Vás bylo nejtěžší za dobu fungování firmy?

 Nejtěžší bylo a zatím i je, společnost přesvědčit, že bychom se měli přestat chovat, jako bychom měli k dispozici „planetu B“.

5) Kde berete nápady na nové kousky?

 Spoustu inspirace jsme viděli ve světě, ale snažíme se sortiment neustále sami rozšiřovat. Inspirací jsou pro nás lidé a firmy, které po nás chtějí vyvíjet nové a nové věci. Děkujeme jim za to…

6) Používáte cykloduše, bezpečnostní pásy, hasičské hadice, plachtové bannery a plakáty. Odkud berete materiály? Může se moje píchlá duše nějak dostat k Vám?

 Každý materiál je specifický, ale při správném zpracování je téměř nezničitelný – jen u výrobků z banneru záleží primárně na kvalitě samotného banneru. Zdroje výrobních materiálů jsou různé od cykloservisů, tiskáren, vinařství, ale hledáme také na bleších trzích apod. Dalšími zdroji jsou potom naši firemní zákazníci, pro které vyrábíme jak z jejich reklamních bannerů, starých tiskovin, tak také z odpadu přímo z jejich výroby (takovým příkladem může být orgonit pro společnost Vítkovice Machinery Group). Vaše píchlá duše se k nám samozřejmě může dostat, ale posílat ji přepravcem nebude kvůli 1 ks zrovna ekologické (v praxi objednáváme přepravu od cykloservisů vždy minimálně po krabicích).

7) Jak dlouho vydrží taška z banneru nebo hasičské hadice? Jelikož se jedná o vyřazený materiál, nemáte strach, že již má své dny za sebou?

 Jak jsem již popsal výše, u životnosti výrobků z bannerů se primárně jedná o kvalitu samotných bannerů. Naopak u cykloduší musíte vědět, co je při šití důležité splnit. Hasičské hadice a autopásy se nám ale opravdu jeví jako téměř nezničitelné (bez jakékoli nadsázky). Rozhodně Vám u těchto dvou materiálů mohu garantovat, že nový materiál nevydrží tak dlouho, jako tyto dva zmíněné (máme to v RESPIRu osobně vyzkoušeno).

8) Myslíte, že se v budoucnosti začne trh s oblečením přesouvat víc a víc k upcyklingu nebo zůstane u fast fashion? 

 K up-cyclingu asi přímo ne. Více k ekologii a udržitelnosti ale určitě. Ukázkou a zároveň inspirací nám může být značka Patagonia

9) Může obyčejný člověk doma upcyklovat? Máte Vy doma nějaký upcyklovaný kousek?

 Samozřejmě. Moje dcera doma up-cycluje pořád, například když vyrábí věci z PET lahví, starého textilu apod. Kdo je zručnější, tak si ze starých lahví uřeže sklenici, svícen a další vychytávky. Doma máme sami samozřejmě více up-cycled kousků. Konkrétně u nás doma máme z lešeňových trubek konstrukci pro houpačky, z bannerů ochranný kryt na trampolíně a nejvíce hrdý jsem na věšák, který je vyroben ze staré lyže a cyklo ventilků. Kolegyně má doma například křeslo, které je vyrobeno ze starého auto sedadla a starých trubek.
 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 1