Energetická budoucnost pohledem EU – III. díl

 

Do zaměstnání nemusíte dojíždět, pracujete přece z domova. Auto na hybridní pohon si půjčíte od souseda. Vítejte v roce 2020. Jak se podle Evropské unie změní dopravní situace na starém kontinentu?

Snížení emisí je hlavním cílem Evropské unie. Odhady hovoří o tom, že v dopravě mizí jedna pětina evropské energie. Alarmující je, že se jedná o nejrychleji rostoucí odvětví, co se týče spotřeby. Trpí též životní prostředí. Emise skleníkových plynů nepříznivě ovlivňují evropské podnebí a dusí obyvatele mnohých měst. Evropa se stala těžkou narkomankou. Je závislá na dovozu fosilních paliv. To se má do roku 2020 změnit.

Různé druhy dopravy – železniční, silniční, námořní a letecká – musí být více šetrné k životnímu prostředí. Evropská unie plánuje podporovat energeticky úsporné formy dopravy. Z evropských měst mají vymizet nekonečné kolony aut sunoucích se šnečím tempem. Cíl je jasný. Zabránit přetěžování silnic a podpořit veřejnou dopravu. V plánech se počítá i se změnou chování lidí. EU podpoří sdílení aut. Pomoci se dočkají také zaměstnavatelé, kteří umožní svým zaměstnancům práci z domova.

Moje auto je i tvoje

Moderní služba carsharing jde proti zažitým trendům, že rodina potřebuje alespoň dvě auta. Funguje na principu sdílení několika mála vozů větší skupinou lidí. Vyplatí se při menší frekvenci ježdění. Odpadnou starosti s pořízením i provozem automobilu. Carsharing provozují jak sdružení, tak i podnikatelské subjekty. Stačí se stát členem a dostanete přístup do online rezervačního systému. Obvykle se platí pouze za ujeté kilometry a rezervované hodiny.

TIP

Ekologická a úsporná jízda:

  • Zařaďte vyšší rychlostní stupeň, jakmile je to možné.
  • Zapomeňte na závodnický styl jízdy brzda/plyn. Udržujte stálou rychlost.
  • Zpomalujte postupně.
  • Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách.
  • Sledujte dopravní situaci a vyhýbejte se zácpám.
 

V západním světě se jedná o poměrně obvyklou věc. Jednou z nejpopulárnějších organizací je Zipcar, která má 730 tisíc členů a provozuje 11 tisíc vozidel. V České republice funguje sdílení aut například v Liberci, Praze, Brně nebo Plzni.

Technický pokrok

Zrak EU se upírá k novým technologiím a typům motorů. Na rozvoj čistších, chytřejších, bezpečnějších a energeticky účinnějších vozidel míří vysoké finanční prostředky. Automobily se budou podobně jako elektrické spotřebiče štítkovat. To má motivovat spotřebitele k nákupu úspornějších vozidel. Nová dopravní politika bojuje také proti emisím oxidu uhličitého.

Elektřina motorům vládne

Rozšířit se má používání elektrických vozidel. Ať už se jedná o hybridní auta, která používají kombinaci elektrických a spalovacích motorů, nebo o plug-in vozidla, které se jednoduše dobijí rovnou z klasické zásuvky. Podpora těchto typů motoru má zajistit větší energetickou účinnost a čistší vzduch.

Máte opravdu nejlevnějšího dodavatele? Srovnat ceny plynu

Pořádná guma

Pozornosti neuniklo ani obutí vozidel. Vhodně zvolené pneumatiky a správný tlak sníží spotřebu paliva o více než 5 %. Podhuštěná pneumatika zvyšuje valivý odpor, což má za následek vyšší spotřebu. Při dodržování všech pravidel uspoří průměrný řidič 100 euro za rok. EU si pohrává s myšlenkou pravidelného měření tlaku v pneumatikách.

Česko: rychlejší a bezpečnější doprava

Energetický akční plán se nevyhne žádnému z členů EU. Česká republika se v rámci dopravní politiky zavázala k celé řadě cílů. Podíl benzínu, nafty a leteckého petroleje na celkové spotřebě energie v dopravě má klesnout z 93 % v roce 2011 na 85 % v roce 2020. Na domácích silnicích se v roce 2020 budou prohánět až tři procenta aut, které nejezdí na benzín a naftu.

Těšit se můžeme na modernizaci hlavních železničních a silničních sítí. Díky tomu klesne nehodovost, zvýší se přepravní výkony, dojde k úspoře času a sníží se emise skleníkových plynů. Podíl přepravního objemu v železniční a vodní dopravě na celkovém objemu nákladní dopravy u přeprav nad 300 km by měl vzrůst ze 41 % v roce 2011 na 50 % v roce 2020.

TIP

Další díly seriálu:

I. díl - Česká podoba akčního programu

II. díl - Energetická účinnost musí stoupnout, spotřeba klesnout

IV. díl - Změna chování spotřebitelů

 

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 0
 

 
https://adfdata.cz/img/Bannery/plyn.png
Oblíbení dodavatelé