Europoslanec a samozvaný „bad boy“ Filip Turek zase jednou rozpálil část společnosti do ruda. Za volantem se vyfotil, jak brázdí silnice rychlostí nad 200 km v hodině. Podle některých mělo k události navíc dojít v Česku. Přesvědčíme vás, proč se jedná o nezodpovědný hazard, který může přijít draho nejen vás.
I když skutečnost, zda fotka vznikla na české dálnici, vyšetřovatelé zatím nepotvrdili, část společnosti má jasno: europoslanec svým chováním dává přinejmenším špatný příklad!
Filip Turek navíc už dříve povzbuzoval své fanoušky k jeho napodobování v rámci „Hranaté challenge“, ve které se doslova předhánějí, kdo pojede v autě rychleji. U toho se fotí a s výsledky se chlubí na sociálních sítích.
Nejen, že tím páchají přestupky proti zákonu, ale hlavně ohrožují své zdraví i zdraví ostatních.
Turek-neturek, fyzika se neptá
Nechme teď politiku i bodový systém stranou a posviťme si na zákony fyziky. Ty mluví jasně: reakční doba, tedy čas, než si řidič vůbec všimne, že se blíží riziko, a šlápne na brzdy, totiž podle Policie ČR činí při 130 km/h (nejvyšší povolená rychlost na českých dálnicích) jednu vteřinu. Což představuje 36 ujetých metrů! Platí přitom, že čím rychleji vůz jede, tím delší je ujetá dráha.
Pak teprve do hry vstupuje brzdná dráha, což je vzdálenost, kterou auto urazí od sešlápnutí brzd až po zastavení. Při rychlosti 200 km/h podle specializovaných webů auto za ideálních podmínek ujede skoro 300 metrů, než zastaví. A to nebereme v potaz faktory, jako jsou sjeté pneumatiky, technické zpoždění brzdy, stav vozovky a zda je suchá, či mokrá.
Neštěstí může být na světě dřív, než řeknete: Hranatost!
Každý není motorový bůh jako Turek
Dalším významným otazníkem jsou řidičské dovednosti dotyčného. Filip Turek je bývalý automobilový závodník. Ne každý řidič je ale takzvaně „vyježděný“ a ví, jak se pohotově zachovat v kritických situacích. A co teprve, když se u toho dotyčný ještě fotí na mobil?
Sečteno podtrženo, výzvy jako „Hranatá challenge“ jsou pouhým hazardem se životy.
Tři tisíce mrtvých!
I kdyby pilot v případě nehody přežil, nemusí se mu to vyplatit finančně. Měl by totiž vědět, že záměrné hazardování některé pojišťovny berou jako přitěžující okolnost.
Pokud se totiž zjistí, že při nehodě hrála roli nepřiměřená jízda, má pojišťovna právo posoudit, jak moc se na bouračce podepsala. A na základě toho po svém klientovi škodu, kterou z povinného ručení vyplatí dalším účastníkům nehody, vymáhat, nebo mu v případě havarijního pojištění vyplatit jen zlomek peněz.
Své o tom ví řidička, která se svým luxusním sporťákem zavinila nehodu v Praze, kde se proháněla rychlostí 177 km/h. O jejím případu informovala česká média v roce 2020.
K jejímu překvapení ji pak pojišťovna odmítla za zničený vůz proplatit pojistku, kterou si majitelka vozu sjednala na částku 2,25 milionu korun. Náhrady se dočkala pouze ve výši 320 tisíc a neuspěla ani se svým odvoláním u soudu, který konstatoval, že na krácení pojistky měla pojišťovna z důvodu záměrné nedbalosti řidičky právo.
A na závěr jedná neblahá statistika. Každou třetí smrtelnou nehodu v loňském roce zavinila přehnaná rychlost. V posledních 15 letech takto přišlo o život přes tři tisíce lidí! Pojďme tedy přestat hazardovat se životem kvůli hloupé frajeřině. Nejezděme v Česku jako Turek. Nestojí to za to.
A jak si na silnicích zajistit ještě větší bezpečí? Základem je kvalitní autopojištění. Vyberte pro své auto to nejvýhodnější.