4/13/2023, Sandra Skorkovská, Ušetřeno.cz

Zklamala vás dovolená? Reklamujte ji

Letní měsíce jsou obdobím, kdy mnoho Čechů odjíždí na dovolené v zahraničí. Pobytový zájezd může skončit fiaskem, když turisté zjistí, že realita vůbec neodpovídá popisu v katalogu cestovní kanceláře. 

Pokud společnost poskytující zájezd nedostála svým slibům, mohou nespokojení zákazníci pokaženou dovolenou zpětně reklamovat a získat od cestovní kanceláře finanční kompenzaci za porušení smluvních pravidel.

Na vině může být více faktorů. Jednak ty, které nikdo nedokáže předem ovlivnit, jako je například nepřízeň počasí či neočekávané onemocnění některého z vašich blízkých, ale také ty, které vznikly v důsledku pochybení poskytovatele zájezdu. Ve chvíli, kdy od cestovní kanceláře nedostanete služby, za které jste si zaplatili, máte možnost dovolenou reklamovat.

Sjednejte si cestovní pojištění online

Nejčastějším problémem je úroveň ubytování

Pravděpodobně nejčastějším prohřeškem, s nímž se čeští turisté na zahraniční dovolené setkávají, je horší úroveň ubytování, než jaká byla deklarována v cestovní smlouvě či v potvrzení o zájezdu. 

Nespokojení klienti cestovních kanceláří si často stěžují také na nedostatečný úklid v ubytovacím zařízení, jednotvárnou a nepříliš chutnou stravu, nefunkční klimatizaci, špinavou pláž či bazén a přílišný noční hluk.

Ale pozor, pokud vám prodejce sliboval pokoj s výhledem na moře, musí být i takový požadavek také součástí smlouvy. Pokud ho ve smluvních podmínkách nenajdete, pak nemůžete na místě ani zpětně protestovat, že jste místo na pláž koukali celou dovolenou z okna na zeď vedlejšího hotelu.

Nespokojenost turistů tedy často souvisí také s faktem, že si před odjezdem nedostatečně prostudovali cestovní smlouvu se všemi jejími dodatky a někdy i záludnostmi. Důkladné pročtení smluvních podmínek by mělo být samozřejmostí, která vás může uchránit před zbytečným zklamáním.

Instituce pomáhají na cestách:

Která pojišťovna nabízí nejlepší cestovní pojištění?

Dovolenou reklamujte do 30 dní

Reklamovat dovolenou může v souladu s občanským zákoníkem každý nespokojený turista. Se stížností se nevyplatí otálet, klient se na cestovní kancelář musí obrátit ve lhůtě 30 dní od skončení zájezdu. 

Na posouzení reklamace, která musí mít písemnou formu, a stanovení výše případné kompenzace má cestovní kancelář rovněž 30 dní.

Poskytovatel zájezdu může po klientovi požadovat důkazy o existenci nedostatků, proto je vhodné pořídit fotodokumentaci vad, případně v místě dovolené sepsat stížnost s delegátem cestovní kanceláře a uchovat si její kopii. 

Důkazním materiálem pak zákazník podloží svou reklamaci. Vhodné je případné rozpory s cestovní smlouvou řešit již v průběhu pobytu.

Reklamace dovolené krok za krokem

Vyplněný reklamační protokol lze odeslat poštou, naskenovaný e-mailem, případně je možné ho osobně zanést přímo na pobočku poskytovatele zájezdu. Nezapomeňte, že reklamaci dovolené je třeba řešit nejpozději do 30 dnů od skončení pobytu. Stížnost by měla obsahovat tyto náležitosti:

  • adresu prodejce zájezdu,
  • jméno a adresu klienta,​
  • datum podání reklamace,
  • identifikační informace o zájezdu (datum, destinace, název hotelu, číslo smlouvy či potvrzení),
  • důvod reklamace (popis vady, události či nevyhovující služby),
  • návrh odškodnění + popis případné náhrady, pokud už k ní částečně došlo na místě,
  • podpis,
  • fotodokumentaci a další důkazní materiály (svědectví personálu ubytovacího zařízení, výpověď ostatních rekreantů či delegáta CK).

Podaná reklamace samozřejmě není zárukou úspěchu. Může se stát, že poskytovatel zájezdu neshledá vaši stížnost natolik závažnou, aby uvažoval o případné kompenzaci nespokojenosti

Pokud přesto trváte na tom, že pochybení cestovní kanceláře bylo natolik závažné, že je určité odškodné na místě, můžete celý proces reklamace zopakovat.

Jestliže neuspějete ani v takovém případě, můžete spor řešit soudní cestou. Toto krajní řešení samozřejmě představuje nejistý běh na dlouhou trať. Pokud se na soudní řízení příliš necítíte, můžete se před případným sporem obrátit na následující organizace:

Máte-li pocit, že cestovní kancelář pochybila a vaši reklamaci vyhodnotila nesprávným způsobem, můžete podat stížnost na Českou obchodní inspekci, která, pokud vaše argumenty vyhodnotí jako relevantní, prošetří postup poskytovatele zájezdu.

Pomoci vám může i největší česká organizace věnující se hájení práv spotřebitelů. Na jejím webu naleznete speciální sekci VašeStížnosti.cz, která se věnuje poskytování mimosoudních řešení nejrůznějších sporů. Kromě toho zde najdete také popis konkrétních případů, kterým se organizace v minulosti věnovala.

Společnost zajišťuje získání finančního odškodnění, na něž má občan nárok v případě, že byl poškozen jednáním obchodníků, institucí či státu. A pokažená dovolená není výjimkou. Služby společnosti však nejsou zcela bezplatné, za úspěšné získání finanční kompenzace si účtuje provizi.

Nezapomeňte si s sebou přibalit cestovní pojištění

Důvodem reklamace může být i psychická újma

V některých případech může klient po cestovní kanceláři požadovat také odškodnění za psychickou újmu způsobenou stresem a nutností zabývat se v době dovolené nepříjemnostmi. 

Dojde-li ze strany poskytovatele pobytu ke skutečně závažnému pochybení, jakým je například výrazné zkrácení zájezdu, může finanční kompenzace dokonce převýšit cenu pobytu. Pokud zákazník shledá, že odškodnění není dostatečné, může v krajním případě pochybení cestovní kanceláře řešit soudní cestou.

3 tipy, jak se vyhnout zklamání:

1. Vybírejte zájezd u spolehlivé CK

Renomované cestovní kanceláře zpravidla dbají o své dobré jméno, a tak se snaží potenciální nespokojenost svých klientů snížit na minimum. Spolupracují s prověřenými hoteliéry a najímají schopné delegáty. V případě potíží mají dostatek personálu, který se případným stížnostem může věnovat.

2. Hledejte informace o lokalitě a místních zvycích

Ověřte si, zda se pro vás lokalita, do níž se chystáte, vůbec hodí. 

Pokud vyhledáváte klid a odpočinek, nebude pro vás ideální živé prázdninové letovisko plné barů a diskoték. 

Pokud se naopak rádi bavíte, asi vás nepotěší pobyt na opuštěném ostrově. 

Nastudujte si také informace o povaze místních obyvatel, aby vás jejich zvyky či temperament nepříjemně nezaskočily.

3. Pátrejte po recenzích a ohlasech

Dejte na doporučení přátel, případně se poohlédněte po hodnocení jednotlivých lokalit a hotelů (či jiných forem ubytování) na internetu. 

Recenze naleznete jednak přímo na stránkách některých CK, ale také na specializovaných portálech, jako jsou recenze.cz či Tripadvisor.cz, který existuje také v mezinárodní mutaci.

Cestovní pojištění se slevou až 50 %

Na každé koruně záleží. Pomůžeme vám, abyste nemuseli platit ani jednu navíc.

Spojte se s námi
Tel: (+420)
226 289 029

Po–Pá: 9–17 h

© Copyright 2010–2024 Ušetřeno.cz s.r.o.