3/6/2024, Jana Skálová, Ušetřeno.cz
Na co byste neměli zapomenout při změně trvalého bydliště?
Stěhujete se? Tak to budete jistě také řešit změnu trvalého bydliště. Teoreticky vám nic nebrání nechat si své trvalé bydliště od dětství až do stáří u svých rodičů, ale nebývá to praktické. Na co tedy nezapomenout při změně trvalého bydliště a jak na to?
Co je trvalé bydliště?
Trvalé bydliště je místo, kde oficiálně bydlíte. Může jít o:
- vlastní dům,
- vlastní byt,
- byt v nájmu,
- jinou nemovitost.
To, kde máte své trvalé bydliště, má velký vliv na různé situace ve vašem životě. Například:
- Všechny oficiální dokumenty a dopisy od úřadů a jiných institucí jsou zasílány na adresu trvalého bydliště.
- Při konání voleb můžete volit pouze tam, kde máte trvalé bydliště (pokud si nezařídíte výjimku s pomocí tzv. volebního průkazu).
- Pokud přihlašujete dítě do mateřské nebo základní školy, výběr je provázaný s vaším trvalým bydlištěm (hledáte tzv. spádovou školu nebo školku).
- Při placení daní, záloh České správě sociálního zabezpečení atd. se opět řídíte svým trvalým bydlištěm.
- Při placení hypotéky můžete získat úlevu na daních, pokud máte trvalé bydliště v nemovitosti s hypotékou.
Z těchto všech důvodů je výhodné mít trvalé bydliště tam, kde skutečně bydlíte, ne například u rodičů, když už s nimi nebydlíte. Ušetříte si tím spoustu starostí. Změna trvalého bydliště nakonec není žádná věda.
Co je trvalý pobyt?
Trvalý pobyt je jedním ze způsobů, jak může cizinec pobývat v cizí zemi. Když odjedete do jiné země, můžete nejprve získat povolení ke krátkodobému pobytu, potom povolení k dlouhodobému pobytu a finále je trvalý pobyt.
S trvalým bydlištěm to ale nemá nic společného.
Co je přechodné bydliště?
V minulosti existovalo takzvané přechodné bydliště. Jeho principem bylo, že pokud jste bydleli jinde, než jste měli hlášené trvalé bydliště, museli jste tuto skutečnost oznámit úřadům, aby stát věděl, kde se skutečně nacházíte.
Podle současných zákonů už nic podobného neplatí a žádný úřad nemá právo po vás takové informace chtít.
Spočítejte si hypotéku
Jak na změnu trvalého bydliště?
Je obvyklé, že trvalé bydliště se mění pokaždé, když se přestěhujete. Je to i logické, protože chcete, aby vás úřady vždy dohledaly a zasílaly poštu přímo k vám, ne na starou adresu. Má to 3 základní pravidla:
- trvalé bydliště musí mít přesnou adresu
- byt nebo dům musí mít číslo popisné, číslo evidenční nebo číslo orientační
- nemovitost musí být určena pro bydlení, ubytování (nebo i pro individuální rekreaci)
Jak se mění trvalé bydliště, záleží na tom, do jakého typu nemovitosti se stěhujete:
- Byt v nájmu
- Trvalé bydliště můžete mít i v bytě nebo domě, který vám nepatří, tedy kde jste pouze v nájmu.
- Tuto možnost nejprve musíte probrat s majitelem nemovitosti a v ideálním případě by měla být i součástí nájemní smlouvy.
- Vyrazte na obecní úřad, pod nějž podle své adresy nově spadáte.
- Předložte svůj občanský průkaz, případně i rodné listy dětí (pokud probíhá také změna trvalého bydliště dítěte).
- Vyplňte přihlašovací lístek.
- Předložte platnou nájemní smlouvu.
- Zaplaťte poplatek za změnu trvalého bydliště, který činí 50 Kč na osobu.
- Následně budete zapsáni do evidence obyvatel dané obce/městské části.
- Vlastní nemovitost
- V případě přestěhování do vlastní nemovitosti si můžete změnit bydliště velmi podobně.
- Opět dojděte na místně příslušný obecní úřad, pod který podle adresy spadáte.
- Předložte své osobní doklady.
- Vyplňte přihlašovací lístek.
- Zaplaťte poplatek za změnu trvalého pobytu.
- Úřad si ověří vlastnictví v katastru nemovitostí sám.
Jakmile si zaevidujete nové trvalé bydliště, to předchozí automaticky zanikne, nemusíte tedy řešit zrušení trvalého bydliště na jiném úřadě.
Místně příslušný obecní úřad ale není to jediné, co budete muset vyřešit. Se změnou trvalého bydliště se obvykle pojí i návštěvy pojišťoven a dalších institucí.
Výměna dokladů
Když se přestěhujete do nového domu nebo bytu, budete si muset spolu se změnou trvalého bydliště vyměnit i osobní doklady. Na nich je totiž uvedena adresa trvalého bydliště. To obnáší:
- výměnu občanského průkazu,
- výměnu řidičského průkazu,
- zápis změny bydliště do technického průkazu k vozidlu (pokud nějaké vlastníte).
Pokud měníte trvalé bydliště v rámci města nebo větší obce, vše vyřešíte na tomtéž úřadě, kde si měníte trvalé bydliště. Pokud jste se ale přestěhovali na vesnici, může se stát, že si trvalé bydliště změníte na místně příslušném obecním úřadě ve vaší vesnici a kvůli výměně osobních dokladů budete muset zamířit na obecní úřad s rozšířenou působností, pod který spadáte.
Kde hlásit změnu trvalého bydliště?
Dále musíte obvolat, obepsat nebo obejít všechny pojišťovny, které využíváte. V dnešní době už jde naštěstí často řešit změna trvalého bydliště online. Kde potom hlásit změnu trvalého bydliště a jak?
- Zdravotní pojišťovně musíte změnu trvalého bydliště (stejně jako změnu jména, příjmení nebo rodného čísla) nahlásit do 30 dnů.
- Pro Českou správu sociálního zabezpečení musíte vyplnit tiskopis „Hlášení změny adresy nebo jména a příjmení“, vlastnoručně podepsat a odeslat poštou.
- Pokud vlastníte nebo provozujete vozidlo, na které máte sjednané povinné ručení, musíte změnu trvalého bydliště své pojišťovně oznámit co nejdřív. U většiny pojišťoven je možné udělat to osobně, písemně nebo telefonicky. Na základě toho dostanete novou zelenou kartu s vaší novou adresou (a to i přesto, že v současnosti už není nutné vozit zelenou kartu s sebou ve vozidle).
- Totéž se týká i havarijního pojištění – pokud ho máte sjednané, oznamte pojišťovně co nejdříve změnu trvalého bydliště.
- Pokud máte hypotéku, nezapomeňte oznámit změnu trvalého bydliště své bance (a oznamte jí to i v případě, že u ní máte třeba i jen osobní účet) – právě u hypotéky je navíc nejvýhodnější mít trvalé bydliště v nemovitosti koupené na hypotéku, protože tato kombinace vám může pomoci ušetřit na daních a získat zpět úroky z hypotéky.
- Změnu trvalého bydliště oznamte i na živnostenském úřadu, pokud podnikáte (dojde tak ke změně sídla).
- Novou adresu dále nahlaste svým lékařům, zaměstnavateli atd.
- Při změně trvalého bydliště dítěte to nahlaste i škole/školce.
Nepřeplácíte na povinném ručení?
Pojištění nemovitosti a domácnosti
Jak je to s pojištěním majetku při změně trvalého bydliště? To se od jiných typů pojištění trochu liší, protože pojištění domácnosti ani pojištění majetku není přímo závislé na vašem trvalém bydlišti.
Můžete totiž vlastnit více nemovitostí a všechny si pojistit, tedy sjednat si pro ně jak pojištění nemovitosti, tak i pojištění domácnosti.
Pojišťovny v tomto případě neřeší, jestli v nemovitosti bydlíte nebo ji vlastníte. Vždy je proto nejvýhodnější postupovat následovně:
- pojištění nemovitosti sjednává majitel nemovitosti,
- pojištění domácnosti sjednává člověk, který v ní žije (bez ohledu na své trvalé bydliště).
Samozřejmě ale platí, že pokud měníte trvalé bydliště, měli byste to nahlásit i pojišťovně, u níž máte sjednané pojištění majetku. Když vás pojišťovna bude chtít kontaktovat, bude potřebovat vaši aktuální adresu. Proto změnu opět nahlaste co nejdříve.
A co když se svou pojišťovnou nejste spokojeni? V tom případě můžete přejít k jiné – s kalkulací pojištění majetku vám po vyplnění pár údajů do naší kalkulačky pojištění majetku pomohou naši specialisté.
Pojistěte si svůj majetek online
Trvalé bydliště na úřadě
Možná už jste slyšeli o tom, že někteří lidé mají trvalé bydliště na úřadě. Co to znamená a jak je to vůbec možné?
Už na začátku článku jsme si uvedli, že trvalé bydliště můžete mít pouze v objektu, který je určený pro bydlení nebo ubytování, což budova obecního úřadu určitě není. Trvalé bydliště na úřadě si proto nemůžete sami zvolit ani se tam sami přihlásit. Jedná se o krajní situaci, kdy přijdete o své trvalé bydliště a jiné nemáte.
V praxi to funguje nejčastěji tak, že se odstěhujete z nemovitosti, která není vaše, a její majitel na základě toho sáhne po možnosti zrušení trvalého bydliště, které v ní máte. Pokud si jinde nenahlásíte trvalé bydliště, tak dojde k automatickému přepisu trvalého bydliště na úřad obce, ve které jste naposledy měli trvalé bydliště hlášené.
Asi tušíte, že existují různé nevýhody bydliště na úřadě. Veškerá úřední korespondence vám například chodí přímo na obecní úřad. Možná už reálně bydlíte úplně jinde a úřad vás nemůže dohledat, pokud si trvalé bydliště nezaregistrujete jinde (navíc si ani nemůžete sami vybrat úřad, na kterém budete mít trvalé bydliště), takže se k vám dopisy nedostanou.
Ještě závažnějším problémem ale je, že v tu chvíli máte neplatný občanský průkaz a další osobní doklady – máte v nich totiž předchozí trvalé bydliště a nikoliv trvalé bydliště na úřadě. Tím se můžete dostat do potíží s úřady i policií.
Je tedy vhodné si co nejdřív zařídit nové trvalé bydliště v místě, kde skutečně žijete – na základě toho zanikne vaše trvalé bydliště na úřadě a vy si budete muset zažádat o nové osobní doklady.
Hledáte lepší hypotéku?