Máte nárok na kompenzaci u zpožděného zavazadla?

Maxim Hrozný
Aktualizováno:

Konečně nastal čas vaší vysněné dovolené, na kterou jste se dlouho těšili. Máte sbaleno a už se vidíte u moře nebo v horách. Jenže když přiletíte na místo, vše se rozplyne v hořkém oparu. Zavazadlo, ve kterém máte vše potřebné, s vámi do destinace nedorazilo. Co dělat a na koho se v takovém případě obrátit? 

Zpožděné zavazadlo kompenzace

V létě 2024 se Letiště Václava Havla v Praze potýkalo s rozsáhlými problémy ohledně zavazadel cestujících. Vázlo vydávání zavazadel cestujícím, kteří přiletěli do Česka, a na druhé straně kolabovali i nakládání kufrů těch, kteří z Prahy odlétali na dovolenou. To mělo za následek, že se mnoho českých turistů ve svých dovolenkových destinací svého zavazadla nedočkaly a posláno za nimi bylo i s několikadenním zpožděním. 

Ke zpoždění, poškození či ztrátě zavazadel ale dochází i v běžném provozu, i když ne v takové míře.

Spočítejte si cestovní pojištění online.

Výsledkem mohou být cestující, kteří odlétají na dovolenou, ale jejich pečlivě zabalená zavazadla do letadla nedoputovala. Co v takovém případě dělat?

Reklamace zavazadel

Pokud vás taková situace zastihne a vy stojíte v cílové destinaci u výdeje zavazadel, ale váš kufr nikde, obraťte se rovnou na letišti na pracoviště reklamace zavazadel. Obvykle se nachází v téže hale, kde probíhá jejich výdej. 

Tamní pracovníci jsou na podobné záležitosti vyškolení a projdou s vámi formulář, který je potřeba vyplnit. Zejména budete muset popsat, jak kufr vypadal –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jakou měl barvu a tvar. 

Mnohdy už podle vaší letenky a kódu zavazadla jsou schopni dohledat, kde se ztracené zavazadlo nachází, a nastínit, za jakou dobu bude dopravce schopen vám ho doručit. Někdy to bývá ještě tentýž den, jindy si budete muset chvíli počkat. 

Na reklamacích tudíž sdělíte adresu, kam chcete zavazadlo doručit. Vše se samozřejmě komplikuje, pokud máte v plánu přesouvat se ze dne na den. Letecká společnost je však povinná vám zavazadlo doručit na adresu, kterou stanovíte. 

Na reklamační oddělení se obraťte i tehdy, když zjistíte, že váš kufr nebo batoh dorazil poškozený. Nejzazší termín je do sedmi dnů od příletu, respektive 21 dnů od doručení –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ v případě, že vám zavazadlo dorazilo se zpožděním. 

Za poškození kufrů zodpovídá letecká společnost, která operovala daný let, a musí vám vyplatit náhradu až do výše zhruba 40 tisíc korun. 

Není to povinnost, ale pro usnadnění případného budoucího dokazování je dobré si zavazadlo ještě před nástupem do letadla vyfotit. Pro všechny případy je také dobré vozit například léky v příručním zavazadle. 

Ještě lepší je sjednat si před odletem cestovní pojištění. Snadno si jej spočítáte a zařídíte pomocí naší online kalkulačky – rychle, jednoduše a zcela online bez nutnosti podpisu. Do cestovka můžete zahrnout i pojištění zavazadel, které se vztahuje na jejich poškození či ztrátu. 

Pro případ zpoždění zvažte připojištění zpoždění zavazadel, respektive zpoždění letu. To v sobě zpravidla zahrnuje i zpožděná zavazadla. 

Na základě něj vám pak pojišťovna kompenzuje náklady na pořízení nezbytných předmětů osobní potřeby, a to až do výše zvoleného limitu. Podmínkou je, že zpoždění, které dosáhlo nejméně šesti hodin, a také se musí jednat skutečně o nezbytné záležitosti. 

Vztahuje se pouze na zavazadla, která nedorazila do místa vaší zahraniční cesty, nikoli při letu zpátky do Česka.

Soutez_UCZ_mail-2_malé_webp.webp

Na co máte nárok?

Pokud se vaše zavazadlo zpozdilo, rozbilo nebo ztratilo, máte nárok na kompenzaci od letecké společnosti, která daný let operovala. Raději ale neotálejte a vše hlaste co nejdříve – předejdete tak zbytečným tahanicím. 

Při zpoždění zavazadla vám dopravce musí uhradit náklady spojené s pořizováním nezbytných předmětů osobní potřeby. Například tedy čistého oblečení, hygienických potřeb atp. Pokud cestujete na dovolenou k moři, jsou za nezbytný předmět považovány například i plavky. Kupovat byste ale měli běžné spotřební zboží, za značkové a příliš drahé věci se proplacení pravděpodobně nedočkáte. 

Při nákupech potřebných věcí si také schovávejte veškeré účtenky. Nespoléhejte ale na to, že by vám dopravce uhradil i jiné než zcela nezbytné náklady. 

Při poškození zavazadla se odškodnění zpravidla odvíjí od jeho ceny, stáří a rozsahu škody. 

Pokud se zavazadlo neobjeví do 21 dní, je automaticky považované za ztracené. V takovém případě se kompenzace rovněž odvíjí od hodnoty zavazadla a předmětů v něm. 

Pro všechny případy je dobré sjednat si cestovní pojištění, které bude i na pojištění zavazadel myslet. Pokud bude v konkrétním produktu obsažené právě pojištění zavazadel, bude vám pojišťovna kompenzovat škody způsobené ztrátou či poškozením vašich kufrů.

Srovnejte si cestovní pojištění nezávazně a online.

Pojištění zavazadel v letecké přepravě

Pojištění zavazadel v rámci cestovního pojištění se vztahuje na jejich ztrátu nebo poškození. A to až do výše uvedeného limitu. 

Cestovní pojištění v sobě zpravidla zahrnuje také asistenční službu. Ta se vám může v případě nenadálé krize, jako je právě ztráta či zpoždění zavazadel, hodit pro lepší vyhodnocení situace a jejího řešení. Včetně využití služeb tlumočníka, například při komunikaci na letišti. 

Rozhodně se ale před cestou přesvědčte, jaké služby a kompenzace máte ve smlouvě uvedené a případně si pořiďte patřičné připojištění. Nikdy nevíte, kdy se vám bude hodit. 

Podobné články

Kateřina Petříčková  28.07.2025

Aplikace Bouračka: záznam o nehodě vytvoříte nově online

Záznam o dopravní nehodě je nově i v elektronické podobě. Prozradíme vám, jak funguje aplikace Bouračka, jak vyplnit online formulář, i jaké jsou výhody.

Redakce Ušetřeno.cz  22.07.2025

Letní soutěž o iPhony 16 má prvního vítěze. Kdo bude další?

Jak dopadlo první losování naší letní soutěž o tři mobilní telefony iPhone 16? Na koho se usmálo štěstí? Více v článku!

Maxim Hrozný  22.07.2025

Nejznámější letecké společnosti

Leteckých společností existují tisíce. Které jsou ale ty nejznámější, největší či nejbezpečnější? Dozvíte se v článku.