Přehled povinného ručení
Udělejte si přehled povinného ručení – nezávazně, rychle a zdarma. Stačí vyplnit pár údajů o vás a vašem vozidle do kalkulačky povinného ručení.
Udělejte si přehled povinného ručení – nezávazně, rychle a zdarma. Stačí vyplnit pár údajů o vás a vašem vozidle do kalkulačky povinného ručení.
Přehled druhů povinného ručení nemůže začít nikde jinde než na typu provozovaného vozidla. Pojištění musí mít sjednané každý automobil, které je provozováno na tuzemských silnicích. Asi každého napadne, že jinou cenu bude platit motorkář a kamioňák křižující Evropu v několikatunovém kolosu.
Pojišťovny rozlišují 3 základní typy vozidel:
Povinné ručení pro osobní automobily vždy do určité míry kryje:
Na vás je nastavení limitů krytí – tedy částek, kterou pojišťovna v případě pojistné události vyplatí. Ze zákona jsou nejmenší limity krytí pro škody na majetku a zdraví 35 milionů korun.
Zároveň si můžete připojistit i různá další rizika, například pojištění vlastního vozu, úrazové pojištění řidiče, střet se zvěří atd.
Někteří řidiči stále zapomínají, že ačkoli není přívěsný vozík motorovým vozidlem, musí mít uzavřené povinné ručení. V případě, že vás zastaví hlídka nebo nepojištění vozík způsobí nehodu, čekají vás pouze problémy. Na povinném ručení přívěsného vozíku se nevyplatí šetřit.
U motocyklů, mezi která patří i skútry, tříkolky a mopedy, existují 2 varianty povinného ručení – celoroční a sezónní.
Celoroční povinné ručení na motocykl chrání motorku po celý rok. Vyplatí se osobám, které chtějí mít možnost vyrazit na projížďku i mimo sezónu.
Některé pojišťovny navíc nabízí celoroční povinné ručení s možností ukončení dohodou ze dne na den. Pojistku tak můžete vypovědět třeba v půlce léta.
Pokud máte motorku přes zimu bezpečně zamknutou v garáži, vyplatí se sjednat si jen sezónní povinné rušení. Dá se uzavřít na 3–10 měsíců a bývá o něco levnější než celoroční varianta.
Pozor si dejte hlavně při odhadování, na kolik měsíců budete pojistku potřebovat. Prosincové sluníčko a jarní teploty namísto ladovské zimy nejsou v posledních letech žádnou výjimkou, tak aby vás pak nemrzelo, že kvůli neplatné pojistce nemůžete svůj stroj provětrat.
Většinou pojišťovny zajímá výkon motoru vozidla, ale u náklaďáků je situace odlišná. Do hlavní role se dostává hmotnost.
Dle váhy se dělí do cenových kategorií:
Logicky se při kalkulaci vychází z faktu, že mohutný kolos může způsobit nehodu s fatálnějšími následky. Tudíž cena pojištění roste s hmotností. Jistou kompenzací je, že pojišťovny poskytují výrazné slevy při tzv. flotilovém povinném ručení. Jedná se o slevu při hromadném pojištění více aut, což ocení především autodopravci.
Hlavní vliv na cenu povinného ručení má výkon vozu (objem motoru), dále jeho typ, značka, stáří a také údaje o pojistníkovi (věk, bezeškodní průběh, region a způsob užívání vozu). Cenu povinného ručení může ovlivnit také frekvence placení pojistky.
Stejně jako u automobilů má na cenu povinného ručení pro motocykl vliv objem motoru (čím silnější stroj, tím vyšší cena pojištění), údaje o pojistníkovi (věk, bezeškodní průběh, region a způsob užívání vozu) a frekvence placení pojistky.
Obecně vzato platí přímá úměra – čím silnější vozidlo, tím dražší pojistka.