Lhůty pro vydání stavebního povolení platné od roku 2024
S účinností novely stavebního zákona se lhůty pro vydání stavebního povolení významně zkracují. Povolení můžete získat až třikrát rychleji než dřív.
Platí následující lhůty pro vydání stavebního povolení pro různé typy staveb:
- Drobné stavby (oplocení, skleník, bazén, přístřešky, opěrná zeď, malé stavby s maximální plochou do 40 m², které nejsou určeny k bydlení): Nevyžadují povolení stavebního úřadu, jen musí dodržovat pravidla a předpisy dané pro konkrétní lokalitu. Zjistíte je například v územním plánu obce nebo na stavebním úřadu.
- Jednoduché stavby (rodinné domy, rekreační objekty, garáže): Do 30 dnů. Pokud stavíte stavbu složitější (s více než 2 nadzemními podlažími, například bytový dům nebo komerční objekty, které vyžadují podrobnější posouzení a vyjádření od různých dotčených orgánů ), lhůta se prodlužuje na 60 dnů.
- Vyhrazené stavby (dálnice, mosty, tunely, železniční dráhy, letecké stavby, sklady, elektrárny apod.): Do 60 dnů, ve složitých případech je možné lhůtu prodloužit maximálně o dalších 60 dnů.
- Ostatní stavby (specifické nebo méně běžné stavby, které nespadají do jiných kategorií): Do 60 dnů.
Tyto novinky by měly přispět k celkovému zjednodušení stavebních procesů a urychlení nejrůznějších projektů, což ocení jak investoři, tak stavební firmy.
Jak dlouho trvá získat stavební povolení v praxi?
Převratné změny a urychlení staveb měla přinést digitalizace stavebního řízení v roce 2024. Plán byl jasný a digitalizace opravdu mohla celý proces zjednodušit.
Jak by měla fungovat digitalizace stavebního řízení?
Veškeré podklady se měly podávat výhradně online přes Portál stavebníka. Zde by k dokumentaci měl přístup nejen stavebník a stavební úřad, ale i všechny dotčené orgány.
V praxi by to pro nás znamenalo, že nebude potřeba jednu informaci dodávat na různé úřady. Všichni zainteresovaní by měli vždy aktuální informace, jak celý proces probíhá, snížila by se administrativní zátěž, systém by hlídal lhůty a stavební řízení by tak bylo efektivnější a rychlejší.
Jak funguje systém v roce 2025?
Není tajemstvím, že tento projekt bohužel nedopadl podle očekávání a jeho spuštění provázely značné problémy. Ty se zatím nepodařilo odstranit a digitalizace momentálně spíše celý proces komplikuje. Novou verzi digitálního stavebního řízení plánuje ministerstvo pro místní rozvoj až na rok 2028.
V současnosti funguje systém stavebního řízení hybridně. Portál stavebníka je sice spuštěný a využívá se, ale je plný chyb, nepřehledný, ne vždy se vám do něj povede vše nahrát a na úřady chodí velké množství neúplných žádostí.
Kvůli nefunkčnosti Informačního systému stavebního řízení vznikají problémy i na samotných stavebních úřadech. Úředníci tak musí nový systém kombinovat se staršími systémy a administrativní zátěž se paradoxně ještě zvýšila.
V důsledku toho se vydávání stavebního povolení vleče a na slibované lhůty uvedené v zákoně se příliš nemůžete spoléhat. Počítejte raději s výraznějším zdržením.
Celková doba potřebná pro získání stavebního povolení může také kolísat v závislosti na složitosti vašeho projektu.