Jak dlouho trvá stavební povolení?

Petra Maříková
Aktualizováno:

Plánujete stavět a zajímá vás, jak dlouho trvá vydání stavebního povolení? Novela stavebního zákona z roku 2024 přinesla některé novinky, které výrazně pozměnily proces stavebního řízení. Podívejte se, jak dlouho nově trvá získat stavební povolení, orientujte se v lhůtách a zjistěte, jak můžete stavební řízení urychlit. 

jak dlouho trvá stavební povolení

Jak dlouho trvá vydání stavebního povolení?

Každý, kdo někdy stavěl, ví, jak dlouhé jsou lhůty pro jednotlivé úkony během stavebního řízení a kolik razítek je třeba vyběhat. Zdlouhavá administrativa se mnohdy podílí na zbytečných komplikacích a průtazích stavby a může ji i výrazně prodražit.

První krok ke zjednodušení a zrychlení celého procesu přinesla novela stavebního zákona v roce 2024. Od této doby se přestal oficiálně používat pojem stavební povolení (i když běžně se tak o celém procesu samozřejmě mluví i nadále) a místo toho bylo zavedeno označení „povolení záměru“. Drobná změna v názvosloví znamenala ale i velkou změnu v celém procesu. 

Do té doby jste totiž museli stavební úřad žádat dvakrát – nejprve jste potřebovali získat územní rozhodnutí nebo územní souhlas a teprve poté žádat o stavební povolení. To znamenalo projít procesem dodávání nejrůznější dokumentace a souhlasů dvakrát. 

Nyní je vše spojeno do jednoho kroku, který se nazývá řízení o povolení záměru. Veškeré podklady podáváte pouze jednou a stavba se naráz posuzuje jak z hlediska jejího umístění, tak z hlediska povolení stavby. Známé kulaté razítko tak už potřebujete jen jedno.

Vyberte si hypotéku na stavbu online.

Lhůty pro vydání stavebního povolení platné od roku 2024

S účinností novely stavebního zákona se lhůty pro vydání stavebního povolení významně zkracují. Povolení můžete získat až třikrát rychleji než dřív. 

Platí následující lhůty pro vydání stavebního povolení pro různé typy staveb:

  • Drobné stavby (oplocení, skleník, bazén, přístřešky, opěrná zeď, malé stavby s maximální plochou do 40 m², které nejsou určeny k bydlení): Nevyžadují povolení stavebního úřadu, jen musí dodržovat pravidla a předpisy dané pro konkrétní lokalitu. Zjistíte je například v územním plánu obce nebo na stavebním úřadu.
  • Jednoduché stavby (rodinné domy, rekreační objekty, garáže): Do 30 dnů. Pokud stavíte stavbu složitější (s více než 2 nadzemními podlažími, například bytový dům nebo komerční objekty, které vyžadují podrobnější posouzení a vyjádření od různých dotčených orgánů ), lhůta se prodlužuje na 60 dnů.
  • Vyhrazené stavby (dálnice, mosty, tunely, železniční dráhy, letecké stavby, sklady, elektrárny apod.): Do 60 dnů, ve složitých případech je možné lhůtu prodloužit maximálně o dalších 60 dnů.
  • Ostatní stavby (specifické nebo méně běžné stavby, které nespadají do jiných kategorií): Do 60 dnů.

Tyto novinky by měly přispět k celkovému zjednodušení stavebních procesů a urychlení nejrůznějších projektů, což ocení jak investoři, tak stavební firmy.

Jak dlouho trvá získat stavební povolení v praxi?

Převratné změny a urychlení staveb měla přinést digitalizace stavebního řízení v roce 2024. Plán byl jasný a digitalizace opravdu mohla celý proces zjednodušit. 

Jak by měla fungovat digitalizace stavebního řízení?

Veškeré podklady se měly podávat výhradně online přes Portál stavebníka. Zde by k dokumentaci měl přístup nejen stavebník a stavební úřad, ale i všechny dotčené orgány. 

V praxi by to pro nás znamenalo, že nebude potřeba jednu informaci dodávat na různé úřady. Všichni zainteresovaní by měli vždy aktuální informace, jak celý proces probíhá, snížila by se administrativní zátěž, systém by hlídal lhůty a stavební řízení by tak bylo efektivnější a rychlejší.

Jak funguje systém v roce 2025?

Není tajemstvím, že tento projekt bohužel nedopadl podle očekávání a jeho spuštění provázely značné problémy. Ty se zatím nepodařilo odstranit a digitalizace momentálně spíše celý proces komplikuje. Novou verzi digitálního stavebního řízení plánuje ministerstvo pro místní rozvoj až na rok 2028.

V současnosti funguje systém stavebního řízení hybridně. Portál stavebníka je sice spuštěný a využívá se, ale je plný chyb, nepřehledný, ne vždy se vám do něj povede vše nahrát a na úřady chodí velké množství neúplných žádostí. 

Kvůli nefunkčnosti Informačního systému stavebního řízení vznikají problémy i na samotných stavebních úřadech. Úředníci tak musí nový systém kombinovat se staršími systémy a administrativní zátěž se paradoxně ještě zvýšila.

V důsledku toho se vydávání stavebního povolení vleče a na slibované lhůty uvedené v zákoně se příliš nemůžete spoléhat. Počítejte raději s výraznějším zdržením.

Celková doba potřebná pro získání stavebního povolení může také kolísat v závislosti na složitosti vašeho projektu

Vyberte si hypotéku na stavbu online.

Jak mohu urychlit vydání stavebního povolení?

Kromě technických záležitostí, které ovlivnit nemůžete, vydání vašeho stavebního povolení ovlivní:

  • Kvalita projektové dokumentace: Pokud předložíte precizně vypracovanou dokumentaci, která splňuje všechny zákonné a technické požadavky, zrychlí to celý proces a stavební úřad bude moci rozhodovat bez zbytečných průtahů. Spolupráce se zkušeným projektantem, který se vyzná v místních předpisech, je k nezaplacení.
  • Počet nutných vyjádření: Potřebujete stanoviska různých institucí (hasičů, hygieny, vodárenské a energetické společnosti, správce komunikace, odboru životního prostředního, souhlasy sousedů). Dodejte stavebnímu úřadu vše naráz. Vyhnete se zdržení, když by vás musel úřad, až se k vaší žádosti dostane, vyzývat k doplnění.
  • Nepodceňujte lhůty ostatních úřadů a orgánů: Nezapomeňte, že všechny zmíněné orgány mají svoje vlastní lhůty pro vyřízení vašich žádostí. Ohlídejte si je předem, ať se vyhnete nutnosti dodávat některý souhlas dodatečně (celý proces to o hodně protáhne).
  • Komunikace s budoucími sousedy: Nesouhlas některého souseda s vaším záměrem může znamenat několikaměsíční zdržení. Není tedy dobré nechávat oběhnutí sousedů až na poslední chvíli. Informujte je o svých plánech včas a snažte se možným sporům předejít. Připravte si jednoduchý vzor souhlasu se stavbou k podpisu.

Jak dlouho trvá ohlášení stavby?

Princip ohlašování stavby byl novelou stavebního zákona z roku 2024 zrušený. Nově se rozlišují pouze stavby, které:

  • se stavebnímu úřadu nemusí oznamovat,
  • musí stavební úřad povolit, tedy musíte získat povolení záměru.

Řízení o povolení záměru nevyžadují pouze drobné stavby, u těchto není zapotřebí ani kolaudace. Spadají sem stavby do 40 m²  zastavěné plochy a do 5 m výšky (podzemní část max. do hloubky 3 m), například:

  • kůlna, 
  • altán,
  • zahradní domek,
  • skleník,
  • dřevník,
  • přístřešek,
  • pergola,
  • opěrná zeď do výšky 1 metr,
  • plot do výšky 2 metry.

Tyto stavby si můžete udělat svépomocí, nepotřebujete stavebníka, ani projekt. Všechny ostatní stavby musí projít procesem povolení záměru a týkají se jich výše uvedené lhůty. Pro jednodušší případy je možné využít i zrychlené řízení.

Vyberte si hypotéku na stavbu online.

Jak dlouho trvá stavební povolení na rekonstrukci?

V případě rekonstrukcí a různých dodatečných úprav nebo přístavků typu terasy záleží na tom, o jaký typ rekonstrukce se jedná. Některé úpravy totiž není třeba stavebnímu úřadu oznamovat a můžete rovnou začít.

Jedná se o úpravy, které:

  • nezasahují do nosných konstrukcí stavby,
  • nemění vzhled nebo způsob užívání stavby,
  • zabezpečují dobrý stav nemovitosti a neovlivňují negativně bezpečnost a zdraví osob,
  • neovlivní požární bezpečnost,
  • zachovají stejný půdorys a výšku stavby.

Jestli si nejste jistí, kam vaše plánovaná rekonstrukce spadá, ověřte si to raději na příslušném stavebním úřadu. Například k pouhé výměně oken povolení pravděpodobně potřebovat nebudete, ale jestli plánujete některá okna zazdít nebo zvětšit, už se bude jednat o změnu vzhledu nemovitosti a povolení záměru bude nutné.

Urychlit můžete i získání hypotéky

Získat stavební povolení není jediná věc nezbytná pro zahájení stavby. Neméně důležité je mít zajištěné co nejvýhodnější financování stavby.

Potřebujete ke stavbě hypotéku? Na výběr hypotéky potřebujete také nějaký čas, počítejte až 6 týdnů, ale je možné celý proces žádosti o hypotéku urychlit. 

Nejprve si zjistěte všechny podmínky pro získání hypotéky, zejména:

  • jestli máte dostatečný příjem,
  • jaké máte výdaje (a případně je snižte),
  • zda máte našetřenou bankou požadovanou částku (protože 100% hypotéku už nedostanete).

Zajímá vás, jestli máte možnost získat hypotéku bez úspor

Následně se zaměřte na výběr banky, která vám nabídne nejlepší podmínky hypotéky (nejde jen o výši úrokové sazby, ale i další podmínky, jako je možnost předčasných splátek, výše různých poplatků a podobně). 

Nejrychlejší je využít naši online hypoteční kalkulačku, kam si zadáte pár údajů a snadno získáte ucelený přehled nabídek jednotlivých bank. S výběrem vám pomohou i naši hypoteční specialisté, abyste měli vše co nejrychleji vyřízené a mohli se pustit do stavby.

Hledáte výhodnou hypotéku?

Podobné články

švýcarská půjčka
Petra Maříková  29.09.2025

Švýcarská půjčka: Bude pro vás vhodná?

Švýcarská půjčka je specifický typ krátkodobé půjčky. Zjistěte, kdo a za jakých podmínek ji poskytuje. Podívejte se na výhody a nevýhody švýcarské půjčky.

převod hypotéky na jinou nemovitost
Petra Maříková  20.05.2025

Převod hypotéky na jinou nemovitost – jak postupovat?

Potřebujete si zajistit převod hypotéky na jinou nemovitost? Poradíme vám, jak na to, kdy se vám převod bude hodit a co k němu budete potřebovat.

hypotéka před manželstvím
Petra Maříková  18.03.2025

Hypotéka před manželstvím – co byste měli vědět?

Plánujete společné bydlení jako partneři a chcete získat hypotéku před manželstvím? Ukážeme vám, jaké máte možnosti i co dělat, kdybyste se později vzali.