Možná víte, že vaše auto má něco, čemu se říká ABS. Možná vám ale není tak úplně jasné, jak takové ABS funguje a proč je dobré ho ve svém voze mít. Povíme vám, co je a jak funguje brzdový systém, jak reagovat při smyku i jak správně vybrat povinné ručení a havarijní pojištění.

Co je brzdový systém ABS?
ABS je zkratka pro Anti-lock Brake System, což v překladu znamená antiblokovací brzdový systém. Už od roku 2004 patří mezi povinné bezpečnostní prvky všech vozů vyrobených v EU, je tedy dost pravděpodobné, že ABS najdete i ve svém autě.
Jeho hlavním úkolem je maximalizovat brzdný účinek, zabránění smyku a stabilizace vozu. Při prudkém brždění totiž brání zablokování kol, díky čemuž nedochází ke ztrátě přilnavosti k povrchu silnice. Auto tak zůstává ovladatelné.
Hlavní funkce ABS jsou:
- zabránění zablokování kol,
- zkrácení brzdné dráhy,
- stabilita vozu,
- zachování ovladatelnosti vozu.
Jak funguje ABS?
Protiblokovací systém ABS především zabraňuje zablokování kol při brždění tak, že automaticky reguluje brzdný účinek na kolech vozu. Na každém kole je instalovaný spínač otáček, který vysílá do řídicí jednotky auta informace o aktuálním stavu jízdy.
Řídicí jednotka pak měří frekvenci otáček a vyhodnocuje nebezpečí smyku. Pokud je to nutné, pak jednotka aktivuje ABS. Tato funkce se projeví na vašem brzdovém pedálu tak, že při brždění ucítíte protitlak vůči vaší noze, který vám zabrání sešlápnout brzdu až na podlahu.
Tím nedojde ke kompletnímu brždění, které by kola zablokovalo a auto by se stalo neovladatelným. Nezkušení řidiči se mohou hned při prvním protitlaku pedálu leknout a nohu z brzdy sundat. To je ovšem chyba.
I při aktivovaném ABS je třeba brzdit a snažit se dostat vozidlo do směru jízdy. Systém ABS nejvíce oceníte v zimě nebo na mokré vozovce, kdy je přilnavost k vozovce nepříznivě ovlivněna počasím.
Dalším systémem, jehož hlavním účelem je zvýšení bezpečnosti a snížení počtu nehod, je ESP.


