Jak vybrat dodavatele: Dejte pozor, když slibují peníze

 

Konkurence na trhu s elektřinou a plynem se přiostřuje. Dodavatelé energií proto vymýšlejí neotřelé marketingové tahy. Nově například slibují za podpis smlouvy také peníze. Proč se mít na pozoru a jaká kritéria bychom měli zohlednit při výběru dodavatele energie?

Slibují vám za podpis peníze? Mějte se na pozoru! 

V poslední době se objevilo hned několik případů, kdy dodavatelé zákazníkům slibují peníze při podpisu smlouvy. Tyto finanční bonusy jsou ale často podmíněny například určitou výší spotřeby elektřiny nebo plynu, případně povinností zůstat s dodavatelem po jím určenou dobu. Pokud podmínky nesplníte, budete v některých případech muset peníze vrátit.

Odborníci proto upozorňují, že nabídku je nutné vždy podrobně prostudovat. Doporučují také odměnu vždy porovnat s cenou, kterou budete platit za samotný odběr energie. „Jedná se vlastně o půjčky, za které musíte postupně odvést vyšší protihodnotu. Podobné bonusy odečtěte od celkové ceny, a výslednou částku porovnejte s alternativami,“ vysvětlil Petr Woff, redaktor magazínu Cenyenergie.cz a KupníSíla.cz.

Ujasněte si priority

Kromě ceny byste při výběru dodavatele elektřiny nebo plynu měli zvážit i další kritéria, která se odvíjejí od vašich preferencí. „Spotřebiteli doporučuji, aby si primárně vyjasnil svoje priority,“ upozorňuje Petr Woff. Důležité je, zda se zákazník zajímá jen o cenu, nebo o další faktory, jako je původ elektřiny, velikost dodavatele či forma smluvního vztahu s ním.

Svou roli hraje také zákazníkův zájem o šíři zákaznického servisu a o jiné nabízené výhody. Právě ty v praxi nabízejí spíše větší dodavatelé, kteří v posledních letech reagují na poptávku po kvalitním zákaznickém servisu a nejrůznějších bonusech. Mezi ně patří například slevy na nové spotřebiče nebo pomoc v případě havárií.

Zajímat byste se bezesporu měli i o obchodní podmínky a typ smlouvy. Na energetickém trhu se můžete setkat se smlouvami na dobu neurčitou, které je možné kdykoli vypovědět a na něž se vztahuje tříměsíční výpovědní lhůta. Druhým typem jsou smlouvy na dobu určitou, které jsou uzavírané na konkrétní období. Zpravidla se jedná o dva roky a většinou se tyto úvazky pojí s garancí, respektive fixací ceny. Tyto smlouvy nelze po dobu, na niž byly sjednány, vypovědět.

Problém „garážových“ firem

Energetický trh není zkostnatělý. Stále se objevují další dodavatelé energií, kteří oproti tradičním společnostem slibují až závratné úspory. Odběratelé by si přitom měli prověřit nejen reálnost takové úspory, ale i služby, které dodavatelé poskytují. S potížemi se mohou setkat u některých společností, které nemají rozvinutý zákaznický servis.

Nezáleží přitom přímo na velikosti dodavatele. „U některých energetických firem může zákazník narazit na problém i při řešení relativně samozřejmých věcí. Může se jednat například o vyplacení přeplatku na zálohách nebo o změnu parametru odběru. Tou rozumíme kupříkladu výši záloh nebo sazbu elektřiny. Mohou nastat i situace, kdy dodavatel není k dispozici na zákaznické lince nebo je tato přetížena,“ uvedl Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON, která od 1. prosince spustila novou bezplatnou zákaznickou linku. Cílem tohoto kroku je zvýšit komfort pro zákazníky.

Na tradiční dodavatele je spoleh

Jinak řečeno, velké společnosti si nemohou dovolit nejednat se svými zákazníky vstřícně a nedodržovat obchodní podmínky i legislativu. „Velcí hráči na energetickém trhu jsou pod neustálým drobnohledem médií a veřejnosti. Zákony a smluvní podmínky obecně dodržují,“ doplňuje Petr Woff. Ten také upozorňuje, že volba menšího dodavatele s sebou může nést v některých případech dokonce rizika. „Vůbec nejlevnější tarify najdeme u malých dodavatelů. Mezi nimi jsou ale častější podvody a insolvence,“ říká.

Rozvinuté portfolio služeb, fungující zákaznický servis nebo bezplatné poradenství se tak mohou stát skutečně vítaným bonusem, pokud odběratel řeší například reklamaci vyúčtování. „U společnosti E.ON mají zákazníci nejen jistotu stabilní dodávky energií, ale také širšího portfolia zákaznických služeb. Právě tam je zpravidla největší rozdíl mezi tradičním dodavatelem a menší energetickou firmou,“ uvedl Vladimír Vácha a dodal: „Našim zákazníkům proto dnes nabízíme řadu kontaktních míst po republice, zákaznickou linku po 24 hodin denně nebo online přístup k jejich zákaznickému účtu. Navíc přidáváme i široké množství bonusů nebo poradenství s úsporami energií.“

Shrnutí: Jak postupovat při výběru dodavatele

  • Ujasněte si priority – zda je pro vás nejdůležitější cena, nebo kvalita zákaznických služeb.
  • Seznamte se s nabídkou dodavatelů, případně si spočítejte úsporu financí na nezávislém a věrohodném kalkulátoru. Zvažte, zda se úspora několika stokorun vyplatí výměnou za případný nižší komfort služeb.
  • Zvažte výhodnost slibovaných bonusů a prověřte podmínky finančních či jiných odměn.
  • Zavolejte na zákaznický servis dodavatele. Neváhejte prověřit znalosti a ochotu operátorů.
  • Zjistěte si cenovou historii dodavatele elektřiny a plynu – drží stabilně nízké ceny?
  • V neposlední řadě vyhodnoťte, jaké nabízené služby či bonusy skutečně využijete.
 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 1
 

 
https://adfdata.cz/img/Bannery/plyn.png
Oblíbení dodavatelé