3/4/2024, Michaela Šámalová, Ušetřeno.cz

Chargeback: Co to je a jak správně reklamovat platbu?

Koupili jste si online speciální kosmetiku, ale kde nic tu nic a e-shop zmizel z povrchu zemského? Vaše peníze ještě nemusí být ztraceny. Obraťte se na svou banku a zažádejte o službu chargeback.

Chargeback = reklamace zaúčtované platby kartou u vaší banky. 

Co je chargeback?

Chargeback je v podstatě záchrannou síť při platbě kartou

Nákup na internetu neproběhl, jak měl a obchodník odmítá zboží reklamovat? Postěžujte si bance. Ta prověří, že se prodejce nezachoval čestně a následně osloví přímo banku obchodníka, aby platbu vrátila. Banka, u které má prodejce účet, transakci stornuje a peníze se vám v ideálním případě obratem vrátí na účet

Chargeback

„Je rozdíl mezi autorizovanou a neautorizovanou platbou. Pokud najdete ve vyúčtování platbu, kterou nepoznáváte, a tudíž jste k ní nedali souhlas například vyplněním PIN kódu, pak banka kartu zablokuje, aby nemohlo dojít k jejímu dalšímu zneužití. Jestliže žádáte o chargeback u autorizované platby, za zboží jste tedy vědomě zaplatili, ale obchodník vám ho například nedodal, pak trvá celý proces vrácení peněz o něco déle, jelikož do něj zasahuje hned několik stran. Karta vám ale samozřejmě zůstane.“

– Michal Hodoš, chargeback specialista v České spořitelně

Nabízí chargeback i moje banka?

Ano. Všechny banky a vydavatelé karet mají povinnost, kterou jim udělily kartové asociace (v ČR nejčastěji VISA a MasterCard), chargeback nabízet každému, kdo platí jejich kartou. A to vždy zdarma. 

Pozor, chargeback se netýká bankovních převodů z účtu na účet. Jelikož jde o službu zřízenou kartovými asociacemi, vztahuje se reklamace pouze na platby kartou a výběry z bankomatu.

Najděte si bankovní účet bez poplatků

Kdy můžu zažádat o chargeback?

Pokud nakupujete online a chcete mít záruku, že se za vás banka postaví, jestliže nákup neproběhne podle vašich představ, vsaďte na platbu kartou

V případě, že se rozhodnete pro dobírku nebo bankovní převod a přijde vám například padělek, musíte počkat, až vše prověří policie a peníze budete dostávat zpět jen velmi obtížně.

Platili jste kartou VISA nebo MasterCard? Pak můžete svou banku o chargeback zažádat v případě, že:

  • zakoupené zboží jste vůbec nedostali,
  • přišlo zničené nebo poškozené,
  • dostali jste kus, který neodpovídá popisu a fotografiím,
  • služba, kterou jste si zaplatili, vám nebyla poskytnuta, případně byla provedena neuspokojivě,
  • obchodník, u kterého jste nakoupili, odmítá vzít na vědomí, že chcete zboží vrátit a odstoupit od kupní smlouvy,
  • obchodník zmizel, neodpovídá, dělá mrtvého brouka.

Nejdříve vždy kontaktujte obchodníka a pokuste se vyřešit situaci s ním. Slušný prodejce vám v případě oprávněných námitek zboží vymění, nebo vrátí peníze. Chargeback přichází na řadu až v případě, že se s vámi obchod odmítá bavit, nebo nerespektuje vaše právo zboží vrátit.

Jaké jsou příklady chargebacku?

  • Místo značkové kabelky přišel padělek. Obchodník odmítá reklamaci.
  • Respirátor vůbec nedorazil a e-shop byl zrušen. Prodejce nejde kontaktovat.
  • Hotel si strhl z karty dodatečně další částku, o které původně nepadlo ani slovo. Na dotazy neodpovídá.
  • Objednali jste si přelakování auta, ale vůz jste dostali zpět flekatý se špatně nanesenou barvou. Autolakovna tvrdí, že je vše v pořádku.
  • Při platbě v obchodě nefungoval terminál, proto jste zaplatili hotovostí. Obchodník si z karty ale později částku strhl.
  • Obchodník si strhl částku v jiné měně. 
  • Bankomat vám nevydal hotovost, částka ale z karty zmizela.
  • Zkrachovala letecká společnost, se kterou jste měli letět na dovolenou a chcete si nechat proplatit zpět letenky.
  • Zrušili jste měsíční předplatné prémiových televizních kanálů. Společnost si od vás stejně strhla platbu i následující měsíc.
  • Někdo cizí vám vyluxoval kartu.

Vyberte si běžný účet za pár minut

Jak reklamovat platbu kartou?

Každá banka k reklamaci přistupuje trošku jinak. Většinou ale stačí zavolat na infolinku a vše s vámi proberou místní pracovníci. Případně můžete zaslat písemnou žádost o chargeback na e-mail banky. V reklamaci pak nezapomeňte uvést:

  • vaše jméno a příjmení, 
  • datum narození, případně rodné číslo,
  • vaši adresu,
  • číslo účtu, 
  • telefonní číslo a e-mail,
  • datum, kdy platba, kterou si přejete reklamovat, proběhla, 
  • částku, kterou chcete reklamovat,
  • název obchodu, kde jste nakupovali,
  • důvod reklamace (například zboží nedorazilo, přišlo zničené, neodpovídá popisu atd.),
  • případně kopii komunikace s prodejcem, potvrzení objednávky, fotografie zboží a další důkazy, že došlo k nečestnému jednání ze strany obchodníka, 
  • popis, jak si představujete, že by se situace měla v nejlepším případě vyřešit. 

Podnikatelé by měli uvést ještě název firmy, IČO, adresu, číslo účtu a jméno a příjmení jednající osoby. 

Do kdy můžu o chargeback zažádat?

Standardně do 13 měsíců od provedení platby. Ale pozor, pokud nepoznáváte nějakou platbu, na nic nečekejte a okamžitě o ní bance řekněte. Jestliže vám totiž někdo kartu zneužil, pak může jít jen o první podvodnou transakci z mnoha. 

Každý vydavatel karet si navíc upravuje ve svých obchodních podmínkách, do kdy nejpozději mu o neautorizované platbě můžete dát vědět a není neobvyklé, že na nahlášení máte třeba jen měsíc. Kontrolujte proto pravidelně internetové bankovnictví a bedlivě čtěte měsíční výpis.

Jak dlouho chargeback trvá?

U neautorizovaných plateb je to snadné. Banka transakci stornuje a peníze se vám obvykle hned vrátí. Následně je ještě potřeba vyměnit kartu, aby náhodou nedošlo k dalšímu zneužití. To většinou trvá jen pár dní.

Pokud jde o chargeback, kdy jste platbu autorizovali, ale chcete ji vzít zpět, protože vám třeba obchodník poslal padělek, pak může bohužel proces trvat i několik týdnů

Nejdříve je potřeba dodat všechny podklady, aby vaše banka mohla oslovit kartovou asociaci (VISA nebo MasterCard), která žádost o chargeback předá bance obchodníka. Ta si bude chtít samozřejmě ověřit, že jste skutečně v právu a vše bude řešit ještě se samotným prodejcem. Teprve pak se banka obchodníka rozhodne, jestli transakci stornuje a peníze vrátí. 

Nezávazné srovnání běžných účtů

Na každé koruně záleží. Pomůžeme vám, abyste nemuseli platit ani jednu navíc.

Spojte se s námi
Tel: (+420)
226 289 029

Po–Pá: 9–17 h

© Copyright 2010–2024 Ušetřeno.cz s.r.o.