8/20/2024, Petra Maříková, Ušetřeno.cz
Zklamala vás dovolená? Reklamujte ji
Mnoho Čechů vyráží na dovolenou s cestovní kanceláří, která zájezd zorganizuje od A do Z. Pobytový zájezd ale může skončit fiaskem, když turisté zjistí, že realita vůbec neodpovídá popisu v katalogu cestovní kanceláře. Co dělat a jak nevydařenou dovolenou reklamovat?
Dovolená byla jedna velká katastrofa
Těšili jste se na dovolenou v zahraničí a rozhodně jste si nepředstavovali, že to bude taková katastrofa. Už od vystoupení z letadla nic neprobíhá podle plánu.
Na vině může být více faktorů. Jednak ty, které nikdo nedokáže předem ovlivnit, jako je například nepřízeň počasí či neočekávané onemocnění některého z vašich blízkých, ale také ty, které vznikly v důsledku pochybení poskytovatele zájezdu.
Problémem může být už cesta z letiště na hotel, kdy není zajištěný slíbený transfer, ubytování na hotelu absolutně neodpovídá obrázkům v katalogu nebo vám hotel neposkytne domluvené stravování.
Ve chvíli, kdy od cestovní kanceláře nedostanete služby, za které jste si zaplatili, máte právo dovolenou reklamovat.
Pokud společnost poskytující zájezd nedostála svým slibům, mohou nespokojení zákazníci pokaženou dovolenou zpětně reklamovat a získat od cestovní kanceláře finanční kompenzaci za porušení smluvních pravidel.
Musíte ale dodržet správný postup při podání stížnosti na cestovní kancelář a na nic nezapomenout. Podívejte se, jak správně postupovat při reklamaci zájezdu.
Sjednejte si cestovní pojištění online
Nejčastějším problémem je úroveň ubytování
Pravděpodobně nejčastějším prohřeškem, s nímž se čeští turisté na zahraniční dovolené setkávají, je horší úroveň ubytování, než jaká byla deklarována v cestovní smlouvě či v potvrzení o zájezdu.
Nespokojení klienti cestovních kanceláří si často stěžují na:
- pokoj bez slíbeného výhledu,
- nedostatečný úklid v ubytovacím zařízení,
- hotel dál od pláže, než měl být,
- jednotvárnou a nepříliš chutnou stravu,
- stravu neodpovídající objednané službě (například se neposkytují švédské stoly),
- nefunkční klimatizaci,
- špinavou pláž či bazén,
- chybějící bazén nebo bazén pro širokou veřejnost místo soukromého pro hotelové hosty,
- přílišný noční hluk.
Ale pozor, pokud vám prodejce sliboval pokoj s výhledem na moře, musí být takový požadavek také součástí smlouvy. Pokud ho ve smluvních podmínkách nenajdete, pak nemůžete na místě ani zpětně protestovat, že jste místo na pláž koukali celou dovolenou z okna na zeď vedlejšího hotelu.
Nespokojenost turistů tedy často souvisí také s faktem, že si před odjezdem nedostatečně prostudovali cestovní smlouvu se všemi jejími dodatky a někdy i záludnostmi.
Důkladné pročtení smluvních podmínek by mělo být samozřejmostí, která vás může uchránit před zbytečným zklamáním.
Instituce pomáhají na cestách
- Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo soubor užitečných informací, který se před dovolenou může hodit.
- Na webu ministerstva zahraničí se zase ve speciální cestovatelské sekci můžete informovat o konkrétních destinacích i sledovat aktuální bezpečnostní situaci.
Stěžujte si hned v průběhu dovolené
Určitě není vhodné čekat se stížností až po návratu. Problém musíte začít řešit už v průběhu pobytu. Jakmile zjistíte, že služby neodpovídají tomu, co jste si objednali, okamžitě to běžte říct delegátovi a požadujte nápravu a potvrzení, že službu reklamujete již na místě.
Stížnost sdělená až po návratu by mohla výrazně snížit vaši šanci na finanční kompenzaci (kancelář by se mohla bránit tím, že by vše vyřešila na místě, kdybyste ji informovali hned).
Cestovní kancelář by po vaší stížnosti měla zajistit nápravu nebo navrhnout náhradní řešení. Může vás přestěhovat do jiného pokoje nebo do jiného hotelu, zajistit úklid pokoje, lepší stravování a podobně.
Jestli se bude delegát tvářit, že je vše v pořádku, a na vaše stížnosti nebude reagovat, obraťte se přímo na organizátora zájezdu (zavolejte například na infolinku cestovní kanceláře nebo napište e-mail).
Co když situace nejde na místě vyřešit?
Někdy se stane, že není možné situaci vyřešit (například žádný pokoj s výhledem není momentálně k dispozici), pak máte nárok na slevu. Ovšem máte ho pouze v případě, že jste o nedostatku informovali delegáta bezodkladně a umožnili jste tak kanceláři zajistit na místě nápravu.
Svou stížnost si nechte písemně potvrdit a následnou žádost o slevu můžete podat až po návratu z dovolené.
A jestli náhradní řešení nebude ani zdaleka odpovídat tomu, co jste očekávali, můžete pokračování zájezdu odmítnout a cestovka vás musí dopravit zpátky domů.
Dovolenou reklamujte do 30 dní
Reklamovat dovolenou může v souladu s občanským zákoníkem každý nespokojený turista. Se stížností se nevyplatí otálet, klient se na cestovní kancelář musí obrátit ve lhůtě 30 dní od skončení zájezdu.
Na posouzení reklamace, která musí mít písemnou formu, a stanovení výše případné kompenzace má cestovní kancelář rovněž 30 dní.
Poskytovatel zájezdu může po klientovi požadovat důkazy o existenci nedostatků, proto je vhodné pořídit fotodokumentaci vad a už na místě dovolené sepsat stížnost s delegátem cestovní kanceláře a uchovat si její kopii. Důkazním materiálem pak zákazník podloží svou reklamaci.
Jak reklamovat dovolenou krok za krokem
Správný postup reklamace dovolené je daný občanským zákoníkem a je vlastně docela jednoduchý:
- Stížnost sdělte okamžitě na místě.
- Vše mějte písemně doložené – buď si nechte podepsat písemně podanou stížnost na místě delegátem, nebo ji alespoň odešlete e-mailem.
- Zajistěte si důkazní materiál.
- Zjistěte si, na jakou výši slevy máte nárok.
- Po návratu podejte bez zbytečného odkladu písemnou reklamaci a žádost o náhradu škody cestovní kanceláři.
K reklamaci zájezdu využijte vzor reklamace zájezdu, kterých najdete řadu na internetu. Díky tomu budete mít jistotu, že jste na nic důležitého nezapomněli.
Vyplněný reklamační protokol lze odeslat poštou, naskenovaný e-mailem, případně je možné ho osobně zanést přímo na pobočku poskytovatele zájezdu. Nezapomeňte, že reklamaci dovolené je třeba řešit nejpozději do 30 dnů od skončení pobytu.
Stížnost by měla obsahovat tyto náležitosti:
- adresu prodejce zájezdu,
- jméno a adresu klienta,
- datum podání reklamace,
- identifikační informace o zájezdu (datum, destinace, název hotelu, číslo smlouvy či potvrzení),
- důvod reklamace (popis vady, události či nevyhovující služby),
- návrh odškodnění + popis případné náhrady, pokud už k ní částečně došlo na místě,
- podpis,
- fotodokumentaci a další důkazní materiály (svědectví personálu ubytovacího zařízení, výpověď ostatních rekreantů či delegáta CK).
Nezapomeňte si s sebou přibalit cestovní pojištění
Reklamace zájezdu musí být bez chyb
Mnoho klientů si neuvědomí, co vše by měli reklamovat a co vše je potřeba uvést. Nedostatečná reklamace pak může znamenat, že zbytečně dostanete nižší odškodnění.
V každém případě si dejte pozor na to, co obsahuje vaše stížnost. Vzor stížnosti na cestovní kancelář si najděte na internetu, aby měla všechny náležitosti.
Také se zamyslete, jaké nepohodlí vám nedostatečné služby na dovolené způsobily. Může se například stát, že je při příjezdu problém s ubytováním a poskytovatel zájezdu vás ubytuje v jiném a horším hotelu.
Reklamovat budete změnu hotelu, ale můžete reklamovat i to, že kvůli této změně jste to měli o hodně dál na pláž. A co když vás po třech dnech přestěhuje do vašeho původně objednaného (a lepšího) hotelu? To je prima, ale vy se musíte na dovolené znovu sbalit a jít se stěhovat.
V reklamaci tedy zmiňte i stěhování, máte za něj nárok na další slevu.
Nezapomeňte na dostatečné množství důkazního materiálu. Pořiďte si hodně fotek, video, zajistěte si svědeckou výpověď od ostatních rekreantů. Doporučujeme si vždy předem udělat i printscreeny obrazovky s nabídkou zájezdu – zájezd v době reklamace už třeba nemusí být na webu uveden a klient pak nemá důkaz, co hotel inzeroval v době koupě zájezdu/ubytování.
Na jak vysokou náhradu škody máte nárok?
Při posouzení výše odškodnění se nejčastěji přihlíží k tzv. Frankfurtské tabulce. Sice se jedná o dokument, který v ČR není závazný (stanovil ho soud ve Frankfurtu v roce 1985, aby se sjednotily nároky na slevy ze zájezdu), ale přesto k němu soudy přihlížejí a také z něj v případě sporu vycházejí.
Některé cestovní kanceláře vycházejí při stanovení náhrady škody z tzv. ITQ kodexu (International Travel Quality), z toho vychází profesní pojištění odpovědnosti pro cestovní kanceláře.
Pokud kancelář z tohoto kodexu vychází, bývá to uvedeno v podmínkách poskytnutí zájezdu nebo reklamačním řádu kanceláře.
Náhrada škody je v těchto tabulkách rozdělena do čtyř skupin, a to týkající se:
- ubytování,
- stravování,
- dopravy,
- jiných vad.
Nárok máte podle typu nedostatku na slevu od 3 % do 40 %.
Pro představu se podívejte na tabulku často reklamovaných vad a nárokované slevy podle ITQ kodexu.
Nedostatek | Sleva z ceny zájezdu |
Změna ubytování na nižší kategorii | 10–25 % |
Nedodržení typu pokoje | 10–15 % |
Pokoj bez výhledu na moře | 5–10 % |
Nefunkční klimatizace | 10–20 % |
Nedodržení typu stravování (např. menu místo bufetu) | 15 % |
Chybějící/špinavý bazén | 10–20 % |
Chybějící přístup na internet | 5 % |
Stěhování do jiného hotelu | 5–15 % |
Doprava nižší třídou | 10–15 % |
Zdroj: ITQ kodex, web ERV Evropské pojišťovny, údaje platné ke dni 19. 8. 2024.
Důvodem reklamace může být i psychická újma
V některých případech může klient po cestovní kanceláři požadovat také odškodnění za psychickou újmu způsobenou stresem a nutností zabývat se v době dovolené nepříjemnostmi.
Dojde-li ze strany poskytovatele pobytu ke skutečně závažnému pochybení, jakým je například výrazné zkrácení zájezdu, může finanční kompenzace dokonce převýšit cenu pobytu.
Co když cestovní kancelář reklamaci neuzná?
Podaná reklamace samozřejmě není zárukou úspěchu. Může se stát, že poskytovatel zájezdu neshledá vaši stížnost natolik závažnou, aby uvažoval o případné kompenzaci nespokojenosti.
Pokud přesto trváte na tom, že pochybení cestovní kanceláře bylo natolik závažné, že je určité odškodné na místě, můžete celý proces reklamace zopakovat.
Jestliže neuspějete ani v takovém případě, můžete spor řešit soudní cestou. Toto krajní řešení samozřejmě představuje nejistý běh na dlouhou trať.
Pokud se na soudní řízení příliš necítíte, můžete se před případným sporem obrátit na následující organizace:
- Česká obchodní inspekce
Máte-li pocit, že cestovní kancelář pochybila a vaši reklamaci vyhodnotila nesprávným způsobem, můžete podat stížnost na Českou obchodní inspekci, která pokud vaše argumenty vyhodnotí jako relevantní, prošetří postup poskytovatele zájezdu.
- dTest
Pomoci vám může i největší česká organizace věnující se hájení práv spotřebitelů. Na jejím webu naleznete speciální sekci VašeStížnosti.cz, která se věnuje poskytování mimosoudních řešení nejrůznějších sporů.
Kromě toho zde najdete také popis konkrétních případů, kterým se organizace v minulosti věnovala.
- Vaše nároky.cz
Společnost zajišťuje získání finančního odškodnění, na něž má občan nárok v případě, že byl poškozen jednáním obchodníků, institucí či státu. A pokažená dovolená není výjimkou. Služby společnosti však nejsou zcela bezplatné, za úspěšné získání finanční kompenzace si účtuje provizi.
3 tipy, jak se vyhnout zklamání
1. Vybírejte zájezd u spolehlivé CK
Renomované cestovní kanceláře zpravidla dbají o své dobré jméno, a tak se snaží potenciální nespokojenost svých klientů snížit na minimum.
Spolupracují s prověřenými hoteliéry a najímají schopné delegáty. V případě potíží mají dostatek personálu, který se případným stížnostem může věnovat.
2. Hledejte informace o lokalitě a místních zvycích
Ověřte si, zda se pro vás lokalita, do níž se chystáte, vůbec hodí.
Pokud vyhledáváte klid a odpočinek, nebude pro vás ideální živé prázdninové letovisko plné barů a diskoték.
Pokud se naopak rádi bavíte, asi vás nepotěší pobyt na opuštěném ostrově.
Nastudujte si také informace o povaze místních obyvatel, aby vás jejich zvyky či temperament nepříjemně nezaskočily.
3. Pátrejte po recenzích a ohlasech
Dejte na doporučení přátel, případně se poohlédněte po hodnocení jednotlivých lokalit a hotelů (či jiných forem ubytování) na internetu.
Recenze naleznete jednak přímo na stránkách některých CK, ale také na specializovaných portálech, jako jsou recenze.cz či Tripadvisor.cz, který existuje také v mezinárodní mutaci.
Kvalitní cestovní pojištění může také pomoci
A nakonec při jakékoli cestě za hranice nezapomeňte na opravdu kvalitní cestovní pojištění, které se o vás v případě úrazu či jiných nesnází postará. Díky naší online kalkulačce cestovního pojištění si můžete cestovní pojištění jak srovnat, tak rovnou sjednat.
Tip: Pro uplatnění reklamace lze použít i právní asistenci, pokud je v rámci balíčku cestovního pojištění sjednaná. POZOR – některé balíčky cestovního pojištění, nabízené přímo cestovní kanceláří, mohou tuto právní asistenci vylučovat, proto je lepší se na to informovat a případně si sjednat cestovní pojištění mimo cestovní kancelář.
Problémy na dovolené pomůže vyřešit i cestovní pojištění