Slabiny mobilního tarifu? Čechy štve vysoká cena i dlouhý závazek

 

Co Čechům vadí na jejich mobilním tarifu? Nejčastěji se jim nelíbí cena, kterou považují za příliš vysokou, ale kritizují i dobu trvání smlouvy. Mnoho lidí by také uvítalo více volných minut, SMS či dat. Ukázala to anketa, do níž se zapojilo přes 300 čtenářů našeho magazínu. Jejím cílem bylo zjistit, co lidé považují za největší nedostatek svého mobilního tarifu. 

Co Čechům vadí na mobilním tarifu?Češi mají ke svému mobilnímu tarifu řadu výhrad. 

Před třemi lety došlo na českém mobilním trhu k velkému třesku v podobě nabídky neomezených tarifů. Jako první svůj produkt za 749 korun při smlouvě trvající 24 měsíců představila společnost O2, po níž s téměř identickou nabídkou následovali i T-Mobile a Vodafone.

Je váš tarif tak výhodný, jak si myslíte?Kalkulačka tarifů

Protože se do milníku na jaře 2013 ceny za neomezené služby pohybovaly vysoko nad tisícikorunovou hranicí, mnoho lidí nástup neomezených tarifů za výrazně nižší cenu uvítalo. A operátoři se díky tomu mohli radovat z masového přílivu nových zákazníků.

Doba se mění, ale nabídka zůstává stejná

Přestože od představení neomezených tarifů uplynuly už tři roky, operátoři prozatím s další atraktivní nabídkou, která by na mobilním trhu způsobila podobný poprask, nepřišli. Potřeby zákazníků se mění, stále více lidí komunikuje přes internet, ale ceny tarifů s neomezeným voláním, SMS zprávami a datovým limitem, který ve většině případů zahrnuje 1,5 GB měsíčně, se stále pohybují okolo 750 korun.

 

Příliš vysoká cena? Pátrejte po neveřejných nabídkách

Z ankety, do níž se zapojily tři stovky čtenářů našeho portálu ovšem plyne, že by lidé učité změny k lepšímu uvítali. Nejčastěji lidé lamentují nad částkou, kterou za svůj tarif platí, neboť se jim zdá příliš vysoká. Přemrštěná cena za mobilní služby trápí bezmála tři čtvrtiny respondentů

Přestože trojice největších tuzemských operátorů drží ceny na stále stejné hladině, existuje možnost, jak získat neomezený tarif pod 500 korun. Operátoři ovšem tarify za výhodnější ceny obvykle nenabízejí na potkání.

„Skutečný konkurenční boj se totiž přesnunul do oblasti tzv. neveřejných tarifů, jejichž cena, i když mají prakticky stejné parametry jako klasické neomezené tarify, může klesnout i pod pětisetkorunovou hranici. Operátoři ovšem o této možnosti před klienty zpravidla mlčí a nezahrnují ji do oficiální nabídky."

- Jiří Tutsch, produktový manažer portálu Ušetřeno.cz

Ale jak se dostat k neveřejnému tarifu, když ho v oficiální nabídce nenajdete? Způsobů je více. Operátoři ho například využívají jako poslední možnost, když si chtějí udržet klienta, který hrozí přechodem k jinému poskytovateli mobilních služeb. Pokud se ale nechcete s operátorem handrkovat, dokáže vám ho zprostředkovat i náš portál.

Pokud vás neláká neomezený tarif, který někteří lidé naplno nevyužijí, můžete si pomocí našeho srovnání mobilních tarifů zadáním několika parametrů během chvilky najít produkt, který bude nejlépe odpovídat vašim potřebám. Záleží na tom, zda více voláte, SMSkujete nebo byste uvítali pořádný datový balíček. Srovnáváme stovky nabídek od klasických i virtuálních operátorů, a proto ušetříte spoustu času, který byste jinak věnovali dlouhému studování jednotlivých ceníků.

Dva roky jsou až příliš, myslí si Češi

Naše anketa dále ukázala, že druhým nejčastějším důvodem nespokojenosti je nutnost uzavřít s operátorem smlouvu, která standardně trvá 24 měsíců. Podle 35 % dotázaných je tato doba příliš dlouhá. I když existuje možnost závazek předčasně ukončit, je s tímto procesem spojena nepříjemnost v podobě finanční sankce. Proto by lidé uvítali nabídku kratší smlouvy, aby měli možnost se častěji rozhodnout, jaký tarif zvolit, aniž by jim hrozila pokuta.

TIP

Tohle by vás mohlo zajímat

 

Výše poplatku za předčasný odchod se v souladu s tzv. Husákovou novelou, která upravuje zákon o elektronických komunikacích, může vyšplhat maximálně do výše jedné pětiny zbývajícího závazku k doplacení.

Mizející data a drahé volání ze zahraničí

28 % Čechů štve také nedostatečný objem volných minut, SMS či dat, který jim operátor k tarifu nabízí. Vzhledem k tomu, že lidé v posledních letech stále častěji využívají internet v mobilu, má mnoho z nich potíže s datovým limitem vyjít. Rozmach rychlého LTE internetu, který je stále dostupnější, navíc data mizí závratnou rychlostí, a proto není při neuváženém surfování a stahování těžké obvyklý limit 1,5 GB vyčerpat během několika dní.

Pětinu respondentů také pálí vysoké ceny za volání ze zahraničí. Na poli roamingu se však blýská na lepší časy. Vlivem nařízení Evropské unie (EU) došlo v členských zemích 30. dubna ke snížení cen volání na úroveň domácích hovorů. Ke každé provolané minutě, poslané SMS či prosurfovanému megabytu v rámci EU operátor přičte určitý příplatek, a tak se nemusíte po dovolené děsit účtu za telefon. A v létě příštího roku pak roamingovové poplatky v EU zaniknou úplně.

Podle 15 % účastníků ankety by operátoři měli zapracovat také na úrovni zákaznického servisu, který vždy není tak pružný, jak by bylo třeba. Klienty operátorů ale dokáže rozladit i špatný signál či neexistující výhody a odměny za „věrnost“ svému operátorovi.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 12
 

 
Oblíbení mobilní operátoři