Elektromobil už dávno není vysmívané prdítko

 

Automobilový průmysl výrazně pokročil a chrlí moderní auta na elektrický pohon, které jezdí levně, rychle a tiše. Elektromobily mohou směle konkurovat konvenčním vozům se spalovacím motorem.

Oproti klasickým spalovacím motorům, mají elektromobily řadu výhod.  Elektromobil rozhodně není žádný výkřik poslední doby. První vůz tohoto typu se proháněl po silnicích už v roce 1835. Což je zhruba o 50 let dřív než spatřilo světlo světa auto se spalovacím motorem. Ještě na začátku 20. století jezdilo ve Spojených státech více elektromobilů než těch se spalovacím motorem. Pak ale přišel pokrokový průmyslník Henry Ford. Začal sériově vyrábět auta s přezdívkou Plechová Líza a silnice provoněl benzín.

Vzestup zájmu o elektřinu přišel až během ropných krizí. Skutečnou renezanci zažily elektromobily v 90. letech minulého století. Sériově je začaly vyrábět automobilky Citroën, Fiat, Peugeot a postupně se přidávaly další. V současnosti brázdí české silnice desítky elektromobilů. Vlastní je povětšinou nadšenci. Jiná situace panuje ve Švýcarsku nebo Norsku. Tamní řidiči si auta na dobíjecí baterii doslova zamilovali. Každé dvacáté auto je na elektřinu.

Elektřina proti benzínu

Oproti dnes již klasickým spalovacím motorům, mají elektromobily několik výhod. Jejich provoz je ekologicky čistší i s ohledem na výrobu elektřiny v tepelných elektrárnách. Tento typ vozidel nezamořuje ulice výfukovými plyny. Elektromobily jezdí potichu jako myšky. Neobtěžují okolí hlukem, což auta předurčuje do provozu v městské džungli.

Klady a zápory elektromobilů

  • Neprodukují výfukové plyny a nezatěžují okolí hlukem.
  • Účinnost elektromotoru dosahuje až 90 %.
  • Využití energie se zvyšuje rekuperací. Až 25 % energie se vrací zpět.
  • Nízká cena elektřiny v distribuční sazbě D27d.
  • Pořizovací náklady jsou vyšší než u konvenčních automobilů.
  • Řidiče trápí relativně malá dojezdová vzdálenost.
  • Nízká hustota nabíjecích stanic.

Baterie je srdce elektromobilu

Nejdůležitější součástí elektromobilu je baterie. V minulosti se automobilky potýkaly s jejich krátkou životností. Nynější moderní akumulátory zvládnou přes 150 tisíc kilometrů. Pokud je vozidlo vybavené BMS (Battery Management System) a tepelnou ochranou akumulátorových článků o baterii se nemusíte v podstatě starat.

Elektromobily nejsou primárně určené pro transitní dopravu a dlouhé tisícikilometrové výlety. Uplatnění najdou především v městském provozu. Kolik auto přesně ujede na jedno dobití kilometrů, je otázka kapacity baterie. Akční rádius může dosahovat i 400 kilometrů. Problémem se kterým se řidiči musí potýkat, je malá frekvence nabíjecích stanic.

Kolik to žere na 100 kilometrů

Na tuto vzdálenost je spotřeba v průměru 13 kWh, což v běžné distribuční sazbě D02d vyjde na zhruba 60 korun. Jenže pokud získáte sníženou sazbu, klesnou vám náklady na provoz o více než polovinu. Za sto kilometrové svezení můžete pak dát třeba 25 korun.

Najděte si levného dodavatele elektřiny Porovnat ceny

Máte elektromobil? Ušetříte za svícení

Přímo pro elektromobily existuje speciální distribuční sazba D27d. Cena ve zlevněném tarifu je pro domácnosti velmi výhodná. Oproti hojně používané sazbě D02d zaplatí majitelé elektromobilů až třetinovou cenu. Nízký tarif trvá minimálně osm hodin, a to v době od šesti hodin večer do osmi hodin ráno. Přesný čas určuje distributor. Levná elektřina nejde samozřejmě jenom na nabíjení auta. V čase nízkého tarifu se dá výrazně ušetřit i za provoz domácích spotřebičů.

Sazba D27d je stále ještě relativní novinka a má ji v nabídce zatím menšina dodavatelů. Nárok na ni mají řidiči, kteří prokáží vlastnictví auta na elektrický pohon. Stačí leasingová smlouva, faktura nebo technický průkaz.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 2