Pojištění storna zájezdu

Ochraňte své peníze před storno poplatky. Zjistěte, jak funguje pojištění storna cesty a proč je dobré si ho k cestovnímu pojištění přikoupit. V našem srovnání pojištění storna zájezdu si vyberte z nabídky jednotlivých pojišťoven a nezapomeňte ani na pojištění storna u zájezdu First Minute.

Pojistěte si zájezd nebo letenky

Pohodlí.svg

Stačí párkrát kliknout myší


Z pohodlí domova si porovnáte ceny i podmínky různých produktů na trhu a najdete si ten nejvýhodnější.
60%.svg

Získejte slevu až 60 % online


Pokud si přes naši online kalkulačku sjednáte cestovní pojištění, můžete ušetřit až 60 % z ceny.
Sjednání online.svg

Žádné zbytečné papírování


Smlouvu uzavřete a podepíšete jednoduše přes internet. Zabere vám to přibližně 2 minuty a máte hotovo. 

Pojištění storna zájezdu

Život je nepředvídatelný. Nikdy nemůžete vědět, jestli na vysněnou dovolenou skutečně odjedete. Kdy jindy onemocnět než den před odjezdem na dovolenou?

Špatnou náladu ze zkažené cesty vám pak rozhodně nezlepší zjištění, jaká je výše storno poplatků. Ty musíte cestovní kanceláři uhradit za vzniklé škody. 

Abyste je co nejvíce snížili, sjednejte si k cestovnímu pojištění i připojištění pro případ storna zájezdu. To se vztahuje na zrušení zakoupeného zájezdu, letenek či ubytování. Bez pojištění storna jsou peníze za dovolenou ztracené.

Pojištění doporučujeme například u rodin s dětmi, které jsou častěji nemocné. Důležitým faktorem je také celková cena zájezdu. Čím vyšší je, tím víc se vyplatí hrát na jistotu a pojištění si zařídit. Jinak můžete přijít i o desetitisíce korun. 

Jak funguje pojištění storna zájezdu?

Pokud budete muset například ze zdravotních důvodů zrušit koupený zájezd, daná cestovní kancelář si z ceny vašeho zájezdu nechá odstupné, tzv. storno poplatky.

Ty jsou vždy uvedené ve všeobecných obchodních podmínkách. Na dovolenou tedy neodjedete a ještě můžete přijít o velkou část svých peněz.

Díky sjednanému pojištění storna za vás pojišťovna tyto poplatky částečně uhradí

Záleží na konkrétní situaci, ale většina pojišťoven za vás může uhradit až 80 % storno poplatků. Zbylých 20 % zaplatíte tedy obvykle sami. Výjimkou jsou pojišťovny ČSOBP a PVZP, která za vás uhradí až 90 % – spoluúčast je tedy pouze 10 %. 

Cestovní pojištění si můžete srovnat i sjednat prostřednictvím naší online kalkulačky cestovního pojištění, kde si také můžete storno zájezdu připojistit.

pojištění storna zájezdu

Na co se vztahuje pojištění storna zájezdu?

Připojištění storna cesty se vztahuje na přesně stanovené situace. U každé pojišťovny se mohou lišit. Nejčastěji jde ale o tyto případy:

  • onemocnění či úraz,
  • úmrtí v rodině,
  • změna v rodinné situaci (například podání žádosti o rozvod),
  • zmeškání spoje,
  • nezaviněná výpověď ze strany zaměstnavatele.

S konkrétními podmínkami se vždy podrobně seznamte, abyste později nezjistili, že vaše situace patří mezi tzv. výluky.

Na co se pojištění storna nevztahuje?

  • Změna názoru – rozhodli jste se, že se vám do vaší cílové destinace nechce? Přáli byste si raději jet někam jinam nebo zůstat doma? Tak to pojišťovně jako důvod k vyplacení pojistného plnění z pojištění storna rozhodně stačit nebude a vy tak nedostanete uhrazené žádné náklady vynaložené na cestu.
  • Nemoc či úraz, které vznikly před zakoupením zájezdu – pokud cestující trpí onemocněním nebo si přivodí zranění ještě před zakoupením zájezdu a následně si nechá pojistit storno poplatky, tak rovněž nemůže očekávat, že v případě nenastoupení zájezdu, mu pojišťovna vyplatí pojistné plnění.
  • Zpoždění letu či jiné přepravy – v tomto případě doporučujeme dobře prostudovat pojistné podmínky, jelikož samotné zpoždění letadla či jiného dopravního prostředku nemusí být důvodem pro výplatu pojistného plnění, obzvlášť pokud vám cestovní kancelář zajistí náhradní let či dopravu. Nehovoříme zde o vaší cestě na letiště, ale již o samotnou chvíli, kdy začíná váš zájezd.

Jaké jsou výluky z připojištění storna cesty?

Každá pojišťovna má své vlastní výluky, které najdete ve všeobecných pojistných podmínkách. 

Možná vás překvapí, že nečekaně nepříznivá klimatická či epidemická situace v cílové destinaci nemusí být dostatečný důvod, aby vám pojišťovna storno poplatky uhradila.

Stejně tak pokud vaše zdravotní komplikace budou způsobené alkoholem, omamnými látkami či těhotenstvím, nemusíte své peníze dostat zpět.

Připojištění storna zájezdu si sjednejte včas

K cestovnímu pojištění online si sjednejte i připojištění storna zájezdu. Každá pojišťovna má stanovený termín, kdy můžete připojištění uzavřít nejpozději. 

Obvykle je nutné uzavřít připojištění nejpozději v den zaplacení poslední částky za dovolenou. Potom už může být pozdě.

Důkladně se proto seznamte s pojistnými podmínkami. U pojišťoven se může lišit to, na jaké situace se jejich pojištění storna vztahuje a co už patří mezi výluky.

Příčiny zrušení zájezdu

Zrušení zájezdu cestovní kanceláří nebo leteckou společností

Cestovní kancelář může zájezd zrušit z různých důvodů. Pokud jste ale jako klienti neporušili podmínky smlouvy, musí vás odškodnit. Částka se bude lišit podle toho, jak moc se blížil termín vašeho odjezdu.

Zrušení zájezdu z důvodu mimořádné situace v destinaci

V ojedinělých případech po vás nebude cestovní kancelář požadovat žádné storno poplatky. Může jít například o živelní katastrofu či teroristický útok na místě pobytu. 

Před odjezdem doporučujeme sledovat webové stránky ministerstva zahraničních věcí. To by v takovém případě vydalo upozornění a doporučilo by cestovatelům do země nejezdit.

Výše storno poplatků při zrušení zájezdu

Výše storno poplatků se u každé cestovní kanceláře liší. Obecně lze říct, že čím víc se bude blížit termín vašeho odjezdu, tím budou storno poplatky vyšší. Cestovní kancelář už nemá tolik času nenadálou situaci řešit a vznikají jí větší škody. 

Storno poplatky jsou stanovené vždy ve všeobecných obchodních podmínkách daného poskytovatele služby.

Přečtěte si o pojištění storna ubytování.

Kdy je možné bezplatné odstoupení od smlouvy?

Existuje několik případů, kdy za zrušení zájezdu nemusíte platit žádné storno poplatky a pojištění storna zájezdu na ně nemusíte uplatňovat. Těchto případů je však jen málo a týkají se situací, kdy problém nevznikl na vaší straně.

Bezplatné odstoupení od cestovní smlouvy je možné, když:

  • Zájezd zrušila sama cestovní kancelář – pokud se tak stane méně jak 20 dnů před zahájením zájezdu, máte nárok nejen na vrácení peněz za zájezd, ale i na penále ve výši 10 % z ceny zájezdu. Penále pořadatel platit nemusí v případě, že za zrušení mohla tzv. vyšší moc (například v místě konání došlo k přírodní katastrofě) nebo nebyl naplněn minimální počet účastníků zájezdu. Informace o počtu účastníků ale musí být uvedená ve smlouvě.
  • Cestovní kancelář zkrachovala – pro případ úpadku by měla být cestovní kancelář pojištěná a vy byste pak měli získat svoje peníze zpět od pojišťovny. Ověřte si před podepsáním smlouvy, že je cestovka opravdu pojištěná.
  • Cestovní kancelář nesplnila své povinnosti – pokud pořadatel změnil podmínky zájezdu (zvýšil cenu, změnil délku zájezdu nebo způsob stravování) a vy s nimi nesouhlasíte, nebo nesplnil některou svou povinnost, můžete od smlouvy odstoupit bez sankcí.
  • V destinaci zájezdu došlo k mimořádným okolnostem – zejména se jedná o případy živelních pohrom, epidemií, válečných konfliktů nebo teroristických útoků. Mimořádná situace ale musí nastat přímo v místě konání zájezdu a musí mít významný dopad na poskytnutí zájezdu. Zároveň musí nastat až poté, co klient smlouvu uzavřel, tudíž jste o ní předem nevěděli. Informace hledejte na webu Ministerstva zahraničních věcí ČR a Státního zdravotního ústavu. Máte nárok na vrácení peněz za zájezd, ale ne na náhradu škody.
  • Najdete za sebe náhradníka – jestli se vám povede poslat za sebe na zájezd někoho jiného, cestovní kancelář musí změnu akceptovat, jen ji musíte oznámit včas. kancelář si může naúčtovat poplatek za změnu jména na přepravním dokladu, ale jde o nízkou sumu v řádu stokorun (zaplatit můžete vy nebo nový účastník).

Hned na začátku zájezdu se můžete potkat s komplikací v podobě zrušeného letu. Nárok na náhradu škody pak uplatňujte u letecké společnosti, a to v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Celé znění najdete na webu www.eur-lex.europa.eu.

Srovnání pojištění storna zájezdu

Pojištění je potřeba uzavřít ideálně hned při nákupu zájezdu, případně do pár dnů od uzavření smlouvy. Při pozdějším sjednání byste neměli nárok na pojistné. Počítejte vždy také s určitou spoluúčastí. Podívejme se na srovnání pojištění storna zájezdu u různých pojišťoven. 

Srovnání pojištění storna zájezdu u jednotlivých pojišťoven

PojišťovnaZaplacení pojištění stornaLimit na osobu/smlouvuSpoluúčast
AllianzDo 30 dní před odjezdem nejpozději den po zaplacení zájezdu, pokud více stačí do 30 kalendářních dnů před plánovaným odjezdem.stanoven ve smlouvě20 % varianta Standard, varianta Plus bez spoluúčasti
AXA AssistanceDo 15 dní před odjezdem nejpozději v den zaplacení zájezdu, nad 15 dní před odjezdem kdykoliv.nestanoven / 500 000 Kč20 %
ČSOB PojišťovnaNejpozději do 3 pracovních dnů od uzavření smlouvy zájezdu.nestanoven / 100 000 Kč10 %
Pojišťovna VZPMéně než 15 dní do odjezdu musí být sjednáno nejpozději v den uhrazení cestovní služby.Nestanoven, podle parametrů v pojistné smlouvě10 %
SlaviaDo 5 dnů od zaplacení zájezdu (cestovní služby). Pokud je datum dříve než za 15 dní, pak do 24 hodin od zaplacení.50 000 Kč / nestanoven20 %
SV pojišťovnaMaximálně následující den po sjednání cestovní služby. Při uzavření pojištění méně než 14 dní před odjezdem bude pojistné plnění snížené o polovinu.100 000 Kč / nestanoven10 % pokud zakoupíte zájezd, 
20 % v případě zakoupení letek, ubytování a dalších služeb online
 
TOPNejpozději současně se zaplacením zájezdu. Při sjednání pojištění méně než 14 dní před odjezdem bude pojistné plnění snížené o polovinu.100 000 Kč / 400 000 Kč20 %
UNIQAPojištění storna je možné sjednat před, zároveň, nebo následující den po zaplacení poslední splátky/celé ceny za zájezd.Limit uveden v pojistné smlouvě20 %

Zdroj: Smluvní a předsmluvní dokumentace pojišťoven, údaje platné ke dni 14. 5. 2025.

Pojištění storna u zájezdu First Minute

U zájezdu typu First Minute je pojištění storna zájezdu nezbytné. Nikdy nemůžete vědět, jaká bude vaše situace za několik měsíců (kromě onemocnění můžete například přijít o práci, stěhovat se a podobně). 

Pojištění storna zájezdu First Minute funguje stejně jako v případě jakéhokoliv jiného zájezdu. Je potřeba řídit se podmínkami pojišťovny, do kdy nejpozději je možné pojištění storna zájezdu sjednat.

Někdy se lhůta řídí dnem sjednání zájezdu a zaplacením rezervace, jindy dnem splacení poslední částky ceny zájezdu.

Nejbezpečnější je uzavřít pojištění storna zájezdu ihned se sjednáním smlouvy o zájezdu. Budete mít jistotu, že požadovanou lhůtu nepropásnete.

Jak uplatnit nárok u pojišťovny?

Pojistnou událost nahlaste pojišťovně co nejdříve. Obvykle můžete vše oznámit písemně, elektronicky či po telefonu. Potřebovat budete potvrzení o pojistné události. Tím může být například lékařská zpráva, úmrtní list nebo výpověď od zaměstnavatele. 

Připravte si také cestovní smlouvu, doklad o zaplacení zájezdu a storno fakturu.