Pozor na LED světlo. Umí zničit spánek

 

LED osvětlení si našlo cestu do našich domácností. Spotřebuje až o 85 % méně elektřiny a vydrží několikanásobně déle než klasické žárovky. Jenže má i svá úskalí. Dokáže nabourat biorytmus a způsobit potíže se spánkem.

Spánek vám naruší i svítící laptop, tablet nebo televize. Kam nechodí slunce, tam chodí lékař

Aby se nám biologické hodiny nepředbíhaly nebo nezpožďovaly, potřebujeme pravidelný cyklus světla a tmy, podle kterého se mozek orientuje. Miliony let žilo lidstvo v souladu s přírodními zákony. Objev žárovky ale vše změnil. Problém nastává ve večerních hodinách, kdy si prodlužujeme den pomocí umělého osvětlení.

Modré spektrum: Postrach všech spáčů

Denní i umělé světlo se skládá ze širokého barevného spektra. A každá jeho část má rozdílný vliv na lidský organismus. U LED osvětlení převládá modré světelné spektrum, které brzdí tvorbu „spánkového“ hormonu melatoninu. Tělo naopak začne vyplavovat hormon „dobré nálady“ serotonin. Výsledkem je, že se organismus nastartuje.

To oceníte ráno při vstávání. Večer ale modré světlo převrací biologické hodiny vzhůru nohama. Mozek si myslí, že je den. Místo toho, aby se organismu chtělo spát, cítí se extrémně čilý a plný energie. Citliví jedinci mohou trpět nespavostí a poruchami imunitního systému.

TIP

Barevné spektrum žárovek ovlivňuje psychiku

  • Teplá bílá (2 700 až 3 500 K) – svým světlem připomíná klasickou starou žárovku. Jedná se o hřejivé žlutě zabarvené světlo. Hodí se do místností, kde chcete navodit příjemnou atmosféru. Na čtení není ideální. Unavuje oči.
  • Denní bílá (4 500 až 6 000 K) – má chladnější odstín a napodobuje denní světlo. Když se chcete soustředit na práci, není lepší žárovky. Neunavuje zrak, takže je vhodné ji použít v lampičkách na psacím stole.
  • Studená bílá (nad 6 500 K) – výrazné namodralé a nepřirozené světlo. Žárovky s tímto barevným spektrem mají velmi vysokou svítivost.
 

LED žárovky nepatří do ložnice

 

Pravidlo 8 hodin

Osm hodin předtím, než budete vstávat, používejte pouze osvětlení, které neobsahuje modrou vlnovou délku. Váš spánek bude kvalitní a ráno budete svěží.

 

Pokud každou noc koukáte do stropu a počítáte ovečky, měli byste se modrému světlu vyhnout zhruba hodinu a půl předtím, než se odeberete na kutě. LED osvětlení se v mnoha domácnostech používá špatně. Neměli byste s ním svítit po večerech v ložnici, ale ani na chodbě nebo v koupelně. Čtení před spaním za svitu LED žárovek vás rozhodně neuspí. Vadí i populární designové LED pásky.

Šetřete na výdajích za elektřinu Najít levného dodavatele

Pozor na zářící obrazovky

Vyhnout se modrému světelnému spektru v moderní domácnosti není zrovna lehký úkol. Stejně zákeřně jako LED žárovky se chovají televize, notebooky nebo tablety. Také vyzařují modré barevné spektrum. Když budete zírat před spaním do monitoru počítače, čeká vás těžké ráno. Po probuzení budete malátní a nevyspalí.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 3