ČLOVĚK V NESNÁZÍCH: Co dělat, když vám v cizině zablokují kartu

 

Chcete zaplatit v obchodě, ale karta nefunguje. Všechny bankomaty hlásí, že je neplatná. Když karta přestane fungovat na dovolené v zahraničí, je důvod k panice. Jak postupovat, abyste se dostali k penězům?

Nefunkční karta umí zkazit letní pohodu. Slečna Zuzka vyrazila na delší dobu do Kanady. Když si vybírala peníze na nájem, banka její platební kartu z ničeho nic zablokovala. „Nevozím s sebou nikdy moc hotovosti a spoléhám na to, že si vyberu z bankomatu na místě. Hned v prvních dnech pobytu bylo potřeba zaplatit kauci na ubytování a vybrat větší obnos peněz. Bankomat mi najednou nevydal víc než 400 dolarů, a tak bylo potřeba provést výběr dvakrát. Jenže po druhém výběru se karta najednou zablokovala,“ popisuje Zuzka nepříjemnou zkušenost.

Banky se snaží chránit klienty

Ocitnout se v cizině bez přístupu ke svým financím není zrovna příjemné. Banky k tomuto ráznému preventivnímu kroku přistupují, když systém vyhodnotí transakci jako podezřelou. Podle Air Bank se jedná o ojedinělé případy. „Za poslední dva měsíce jsme zablokovali okolo 40 karet a jen v jednom jediném případě se ukázalo, že naše obava z možného podvodu byla neoprávněná,“ říká tiskový mluvčí Vladimír Komjati.

TIP

Jak postupovat, abyste se neocitli v cizině bez peněz:

  • Pokud cestujete mimo Evropskou unii nebo do exotických zemí, předem to bance ohlaste.
  • Pořiďte si ke svému osobnímu účtu náhradní kartu. Řada bank vám ji vydá zdarma nebo za malý poplatek.
 

Mějte v cizině telefon při sobě

Když banka zablokuje platební kartu, má povinnost okamžitě informovat klienta. Většinou se snaží s postiženým spojit ještě dříve, než přistoupí k samotné blokaci. „Pokud se nám podaří klienta telefonicky kontaktovat, tak si s ním domluvíme speciální režim podle toho, jak svou kartu bude nebo nebude po dobu pobytu v zahraniční potřebovat,“ popisuje Pavla Kozáková z tiskového centra České spořitelny.

Vyberte si nejvýhodnější běžný účet Srovnat běžné účty

Podobně postupuje také Air Bank. „V případě pochybností, zda platbu provedl opravdu sám klient, jej telefonicky kontaktujeme. Pokud se nedovoláme, kartu z bezpečnostních důvodů dočasně zablokujeme a klientovi pošleme SMS, ať nám co nejdříve zavolá zpět,“ upřesňuje Komjati.

Odblokování karty

Co když vás nezastihli na telefonu a karta přestala fungovat? Každá společnost má jiný postup, jak ji znovu zaktivnit. Instrukce byste měli obdržet v SMS zprávě nebo na e-mail. Většinou stačí zavolat na zákaznickou linku a ujistit, že jste s kartou skutečně platili vy. Následně bude odblokována na dálku.

TIP

Máte potíže s bankou, dodavatelem energií nebo mobilním operátorem?

Přečtěte si další díly seriálu ČLOVĚK V NESNÁZÍCH. Máme pro vás praktické rady, jak vybruslit z problémů.

 

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 6