7/21/2020, Michaela Šámalová, Ušetřeno.cz
Ukradená nebo zneužitá platební karta: Co s tím a jak se bránit?
S bezkontaktní kartou se platí snadno, rychle a bezpečně. Co když si od vás ale kartu „půjčí“ neznámá osoba?
Řekněme, že vám někdo v namačkaném autobusu vytáhne z kapsy peněženku. Na další zastávce rychle vyskočí, z peněženky vysype všechny bankovky a nakonec vytáhne platební kartu. Co s ní může dělat?
Víte, co všechno umí bankomaty?
Může vytáhnout peníze z bankomatu?
Ne, nemá unikátní PIN kód. Nikdy si proto PIN nezapisujte a už vůbec ho nenoste s sebou v peněžence.
Může vyluxovat kartu v nejbližším obchodě?
Ne. České banky mají většinou horní hranici pro jednu platbu nastavenou na 500 Kč. U vyšší částky už se proto terminál bude ptát na PIN kód, který nemá zloděj šanci znát.
V případě, že najdete na účtu platbu, ke které jste nedali svolení, stačí kartu zablokovat v mobilním bankovnictví a zavolat na infolinku banky. Ta, jestliže nemůžete kartu zablokovat sami, to udělá obratem za vás, aby nedošlo k dalšímu zneužití a celou situaci prošetří. Pokud se ukáže, že jde skutečně o platbu, se kterou nemáte nic společného, peníze vám vrátí a vydá novou kartu.
„V aplikaci mobilního i internetového bankovnictví George je blokace i odblokace opravdu snadná a rychlá. Můžete snadno měnit limity, objednat si náhradní kartu nebo se podívat na zapomenutý PIN. V případě potřeby zde naleznete i telefonní číslo na naše zákaznické linky, kde vám vždy rádi pomůžeme.“– Anna Müllerová, specialista platebního styku v České spořitelně
Jak se nenechat okrást na internetu?
Může kartu vysát pomocí více menších nákupů?
Ne, drobné nákupy, u kterých nemusíte potvrzovat svou totožnost třeba zadáváním PINu, mají totiž také svůj limit. Jestliže tedy zloděj v krátké době nakoupí několikrát jen za pár stovek, ale celková částka se začne blížit bankou a kartovými asociacemi stanovenému limitu, při příští podobné platbě se terminál pro jistotu zeptá na PIN. I kdyby mělo jít o nákup za 30 Kč.
Jestliže nemůžete kartu najít a mizí vám z ní peníze, okamžitě ji zablokujte a zavolejte do banky. Ta, stejně jako v prvním případě, platby prověří. U většího počtu plateb může také banka aplikovat spoluúčast.
„Banka po vás může chtít spoluúčast 50 eur. Tento limit vychází ze směrnice EU. V případě, že má ale klient pojištění osobních věcí a karet, může požádat o proplacení uhrazené spoluúčasti.“ – Michal Hodoš, specialista reklamací v České spořitelně
Může nakoupit v internetovém obchodě?
Někde ano a někde ne. Většina internetových obchodů a bank požaduje dodatečné ověření karty. To znamená že vám přijde SMS s kódem, nebo vás přesměrují do vlastní mobilní aplikace, kde ověří vaši totožnost dle vámi nastavené bezpečnostní metody.
Pokud si zloděj ale vyhledá nezabezpečeného obchodníka, u kterého může převádět peníze, aniž by musel jakkoliv potvrzovat, že je skutečným majitelem karty, k vašim penězům se bohužel dostane.
V internetovém a mobilním bankovnictví si ale můžete nastavit limit pro online platby. Pokud ho ještě nemáte, nastavte si ho. Mobilní aplikace velké části bank vám také dokážou posílat upozornění, když dojde k pohybu na vašem účtu. Zůstaňte proto v obraze.
I v případě internetových plateb můžete podvodnou platbu reklamovat.
„Pokud nakupujete v internetovém obchodě. kterému nevěříte a bojíte se o údaje své karty, máte i další možnost jak se chránit. Přímo v aplikaci České spořitelny Poketka lze zřídit virtuální kartu, která se po zaplacení sama zruší a tím pádem se pro útočníka stává bezcennou. Podobnou virtuální kartu na konci tohoto roku naleznete přímo v Georgi.“ – Anna Müllerová, specialista platebního styku v České spořitelně