Češi a neomezenky: Polovina lidí zvažuje změnu tarifu, trvání závazku si dobře hlídají

 

V dubnu uplynou 4 roky od chvíle, kdy tuzemští mobilní operátoři představili svým klientům neomezené tarify. Ty se ve své době staly hitem. Ale co dnes? Je nabídka operátorů, která zůstává, navzdory proměnám trhu, prakticky stejná, pro veřejnost stále atraktivní? Nebo přibývá lidí, kteří se chystají dát neomezenému tarifu sbohem? Na tyto otázky se zaměřil průzkum, který jsme realizovali mezi 1 650 respondenty. 

mobilní telefonSpokojí se čeští zákazníci se stávající podobou neomezeného tarifu, nebo budou hledat jiné řešení? 

Jaké parametry měly neomezené tarify před 4 roky, kdy byly slavnostně představeny? Samozřejmostí bylo neomezené volání a posílání SMS do všech sítí, dále obsahovaly balíček 1,5 GB mobilních dat a jejich cena se u O2, T-Mobile i Vodafonu pohybovala okolo 750 korun za měsíc při uzavření dvouleté smlouvy. Což byla ve své době relativně přijatelná částka.  

A jak neomezené tarify vypadají dnes? Inu, v podstatě stejně. A to navzdory tomu, že se potřeby veřejnosti během dlouhých 4 let výrazně změnily. Smartphone se pro mnoho lidí stal samozřejmostí, což logicky zapříčinilo nárůst poptávky po datových balíčcích s velkorysejší porcí dat, než je standardních 1,5 GB. Cena, která kdysi byla relativně příjemná, se nyní mnoha lidem zdá přemrštěná.  

Vyplatí se vám současný tarif?

Ačkoliv operátoři pravděpodobně tuší, co jejich zákazníky pálí, žádný z nich se prozatím nerozhoupal k aktivitě, která by šla naproti přáním veřejnosti. Kromě toho, že na trhu nepřibyla žádná novinka nebo o data vylepšená nabídka neomezeného tarifu, Čechům vadí také fakt, že v mnoha evropských zemích není problém získat internetový balíček s vyššími jednotkami či desítkami GB za mnohem výhodnější cenu, než jakou nabízejí tuzemští poskytovatelé mobilního volání. 

 

S neomezeným tarifem je spokojena jen pětina uživatelů

Cílem průzkumu, do něhož se zapojilo přes 1 650 respondentů, bylo zjistit, jak se veřejnost staví k neomezeným tarifům „4 roky poté“. Co se nám podařilo zjistit?

Z odpovědí vyplynulo, že 60 % účastníků průzkumu využívá některý z neomezených tarifů. Ovšem jen pětina z nich je se stávající podobou své „neomezenky“ spokojena. Celá polovina lidí dokonce zvažuje, že po vypršení smlouvy, kterou je vázáno přibližně 9 z 10 respondentů, bude v nabídce operátorů hledat jiný než neomezený tarif. Druhá polovina sice má vůči aktuálnímu nastavení tarifu výhrady, ale změnit se ho prozatím nechystá.

TIP

Mrkněte na zajímavosti z mobilního světa:

 
 

Co lidem na stávající podobě neomezených tarifů vadí? 42 % dotázaných není spokojeno s cenou, kterou považují za příliš vysokou. Pětinu lidí nejvíce trápí nedostatečný objem dat a 10 % respondentů by uvítalo kratší závazek. Ten nyní napříč operátory zpravidla činí 24 měsíců.

„Lidé zatím daleko více slyší na cenu tarifu než na množství dat. To může být pro operátory vodítkem, pokud se chystají přijít s novou lákavější nabídkou.”

- Tomáš Tichánek, specialista přes telekomunikace z portálu Ušetřeno.cz

8 z 10 lidí ví, kdy jim končí smlouva

Poměrně překvapivé je zjištění, že 80 % dotázaných ví, kdy jim skončí stávající závazek uzavřený s mobilním operátorem. Znamená to, že se lidé mohou s blížícím se koncem smlouvy rozhodnout třeba pro výměnu neomezeného tarifu za nějaký levnější. To je řešení, které sice pocítí klientova peněženka, ale operátora volba produktu za méně peněz příliš nepotěší. 

 

Neomezené tarify nalákaly hned po svém představení tisíce nadšených zájemců – není divu, ve své době se skutečně jednalo o přelomový mobilní produkt. Řada z nich si po dvou letech závazek opět prodloužila, a tak jim bude smlouva v následujících měsících končit. Rozhodnou se operátorovi opět upsat, najdou si levnější tarif nebo budou bez závazku takticky vyčkávat, jestli se na trhu neobjeví zajímavější nabídka?

„Pokud některý z operátorů náhle přijde s novou revoluční nabídkou, budou muset jeho konkurenti okamžitě reagovat. Jinak mohou očekávat masový odliv zákazníků. Riziko operátorům hrozí i při zachování současné podoby neomezených tarifů. Výsledky průzkumu naznačují, že až polovina klientů je v takovém případě připravena na výměnu tarifu za levnější. Narůst může také počet lidí, kteří se začnou zajímat o nabídku neveřejných tarifů. Ty mají srovnatelné parametry jako oficiální tarify, ale za cenu až o 40 % nižší. Operátoři tak mohou přijít o podstatnou část příjmů, které měli dosud jisté.”

- Tomáš Tichánek, specialista přes telekomunikace z portálu Ušetřeno.cz
 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 10
 

 
Oblíbení mobilní operátoři