Češi slaví 25 let s mobily: dřív minuta za 20 Kčs, dnes zájem hlavně o data

 

V těchto dnech je to 25 let od chvíle, kdy se v Česku začala psát historie mobilního telefonování. Z výsady nejbohatších se mobilní telefon stal samozřejmostí. Trh se zásadně proměnil a cenově dostupné neomezené volání dnes už nikoho nepřekvapí. Žhavým tématem jsou naopak vysoké objemy mobilních dat. Pro ty ale zajímavé nabídky zatím spíš chybí.

Několik rukou držících mobilní telefonyV roce 2014 mělo mobil 99 % rodin, v průměru na každou domácnost připadalo 2,06 mobilního telefonu. 

12. září 1991 spustil Eurotel první komerčně provozovanou mobilní síť a začal tak psát historii mobilní komunikace Čechů. Její využívání ale zpočátku nebylo zdaleka pro každého. Tehdejší “mobil” si mohli dovolit jen ti nejbohatší a pokrytí signálem bylo také jen na zlomku českého území.

Jak to tehdy vypadlo v číslech:

  • Tehdejší síť měla dva vysílače v Praze a jeden v Brně.
  • Minuta volání vyšla přibližně na 20 Kčs.
  • Aktivace služby stála téměř 30 000 Kčs.
  • Platilo se i za příchozí volání, minuta přibližně za 15 Kčs.
  • Mobilní telefon, tehdy ještě nazývaný radiotelefon, vyšel zhruba na 60 000 Kčs.
  • Tehdejší "mobil" nebyl příliš mobilní vážil přes 4 kilogramy a výdrž v provozu měl pár minut.
  • SIM karty neexistovaly a čísla s jedinou předvolbou 601 byla přidělována přímo k telefonům.

Ještě v roce 2000 měla mobilní telefon jen třetina českých domácností. V roce 2014 už ale byl podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) přítomen v 99 % rodin a v průměru na každou domácnost připadalo 2,06 mobilního telefonu. Postupně si k telefonům našli cestu i čeští senioři a dnes ho běžně využívá 90 % všech Čechů starších 65 let.

  
Platíte za mobil částky jak z minulého století? V tom případě to chce nový tarif a to hned!

Revoluce v podobě neomezených tarifů

Velkým milníkem pro český mobilní trh byl rok 2013, kdy v rychlém sledu všichni tři hlavní operátoři představili neomezené tarify okolo sedmi set korun.

Podle Ondřeje Nackeho, specialisty na telekomunikace z portálu Ušetřeno.cz, to v důsledku přineslo tři zásadní změny: “Lidé si logicky odvykli řešit počet minut či SMS a jejich dostatek považují tak nějak za samozřejmý. Došlo také k vyrovnání nabídek na trhu, takže dnes najdou zákazníci u všech operátorů víceméně to samé. Neomezené tarify také byly v nejlevnější variantě vždy podmíněny dvouletým závazkem, který do té doby nebyl vždy samozřejmostí. Dnes jsou nabídky bez smlouvy výjimečné a penalizované vyšší cenou," vysvětluje Nacke.

Trendem jsou mobilní data

Jde ale o poslední velkou změnu, od níž uplynuly již více než 3 roky. Chování lidí se za tu dobu změnilo a hlavním tématem se čím dál tím více stává mobilní internet. Ten podle dat z ČSÚ ještě v roce 2013 využívala jen pětina dospělé populace, loni to ale bylo již 37 %. Podle Nackeho na to operátoři budou muset brzy zareagovat, protože jejich nabídka přestává odpovídat poptávce zákazníků.

"Z každodenní praxe víme, že lidé již striktně nevyžadují neomezené volání natož SMS. Komunikace se přesunula do jiných kanálů, takže lidé naopak poptávají vysoké datové objemy okolo 5 GB a více. Na to nikdo z hlavních operátorů zatím nezareagoval. K vysokému objemu dat dostává zákazník vždy i neomezené volání a často i jiné bonusy, o které ale často nestojí. Cena takové komplexní nabídky je pak samozřejmě vyšší, což zákazníkům, kterým jde primárně o data, příliš nevyhovuje," vysvětluje Nacke.

Jak vidí budoucnost operátoři?

  • O2 - Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení:

"O2 už není a do budoucna ani nebude čistě jen mobilní operátor. Máme celou řadu příležitostí, které chceme rozvíjet. Od nabídky unikátního videoobsahu na naší O2 TV, retailového prodeje nebo druhu pojištění, na které si nesáhnou běžné pojišťovny, protože nemají potřebná data o zákaznících. Dalších možností, které můžeme dělat, je celá řada. Rozvíjíme koncept chytrých měst, chystáme novinky na předplacených kartách, zrychlujeme pevný i mobilní internet v celé republice, máme funkční řešení pro EET…"

  • Vodafone - David Novák, marketingový ředitel:

"Mobilní trh jednoznačně za poslední dvě dekády změnil svou tvář díky poptávce po datech. Ve Vodafonu se vždy odrážíme od reálných potřeb zákazníků. Proto jsme v posledních letech měli především snahu zákazníkům zprostředkovat dobrá mobilní zařízení a dostat k nim rychlou mobilní síť tak, aby data mohli aktivně využívat. Čeští zákazníci zprvu nebyli běžně vybavení příliš dobrými mobilními telefony a proto náš největší úkol byl k nim tato zařízení dostat za příznivou cenu, zprostředkovat jim správné SIM karty a dobré mobilní pokrytí.

Česká republika prochází v oblasti mobilních dat bouřlivým vývojem, který jsme odstartovali právě ve Vodafonu tím, že jsme využili k budování rychlého mobilního internetu (LTE) frekvence, které jsme vlastnili ještě před aukcí frekvencí pro LTE v roce 2013. Začali jsme pokrývat Českou republiku Turbo internetem na technologii 3G a LTE 900 MHz. Nyní díky více než 4300 LTE vysílačů pokrýváme rychlým mobilním internetem LTE 4G 98,7 % populace České republiky. Obecně má Česká republika díky všem třem operátorům jednu z nejkvalitnějších a nejlepších mobilních sítí v Evropě.

Tato cesta zatím není u konce, ale veškeré naše úsilí směřuje ke stoprocentnímu pokrytí populace, dovybavení zákazníků nejlepšími mobilními zařízeními a k tomu, že zákazníci začnou plně využívat všech datových možností, které od nás mohou získat. Například náš RED PLUS nebo RED LTE premium tarif zákazníky vybaví neomezenými možnostmi a dá jim i v používání dat větší volnost a možnost si vyzkoušet, co vše mohou s větším datovým objemem vyzkoušet.

Do naší sítě se každý měsíc přihlašují desítky tisíc nových uživatelů. Celkové objemy datových přenosů se tak rok od roku násobí a s tím rostou i dodatečné náklady na zajištění špičkové kvality. I nadále chceme pokračovat v budování nejsilnější mobilní sítě a dodávání služeb zákazníkům."

 
TIP

Co teď? Čtěte dál:

 

 

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 2
 

 
Oblíbení mobilní operátoři