Uzavíráte smlouvu s operátorem? Poradíme vám, na jaké drobnosti si dát pozor

 

Cenu volání, SMS, dat nebo délku smlouvy sleduje každý. Pasti na zákazníky jsou ale schované úplně jinde. Co si musíte pohlídat, abyste se nechytili do léčky nekvalitního a nespolehlivého operátora?

Změna operátora, na co si dát pozor; Ušetřeno.czNechyťte se do pasti. Smlouvu s operátorem si důkladně přečtěte. Nejdřív zaplať kauci

Bankovní záruka, jistina, depozitum. Když se ve smluvních podmínkách objeví tato slova, operátor po vás bude chtít složit vratnou zálohu. Setkat se s touto podmínkou mohou lidé, kteří v minulosti měli potíže s placením služeb. Operátor vyžaduje kauci i po stálých zákaznících, kteří najednou zásadně změní své chování a využívání služeb (např. několikanásobně více stáhnutých dat, mnoho zahraničních hovorů).

Jaká je kvalita služby?

Zbystřete, když ve smlouvě najdete pouze neurčité věty jako: „Operátor se zavazuje poskytovat službu v co nejvyšší kvalitě.“ nebo „Průměrná rychlost datového připojení je XY Mbit/s.“ K průměru se totiž nemusíte přiblížit ani na dohled. Zajímejte se například o minimální a maximální rychlost internetu. Jestli zásadní informace o službě najdete až po hodinovém pátrání s lupou u nosu, jděte radši ke konkurenci.

Kredit není věčný

 

Porušují operátoři zákon, když vám po uplynutí lhůty kredit zruší? Propadnutím kreditu operátoři zákony neporušují. Je to stejná praxe, jako byste si koupili permanentku do posilovny a nechodili cvičit. Zkrátka vaše chyba.

 

Kredit u předplacených karet se chová jako Bludný Holanďan. Ačkoli si ho úzkostlivě hlídáte a téměř nevoláte, může zničehonic zmizet. Dobitý kredit totiž není věčný. Po určitém čase jeho platnost vyprší. Může vám vydržet pouhé týdny ale i rok.

Každý operátor má podmínky rozdílné. Například u O2 závisí na částce, jakou jste si dobili. Při nahrání kreditu do 99 korun vám propadne už po 45 dnech, u částky 100 až 499 korun vám vydrží půl roku a nad tuto částku máte celý jeden rok na provolání kreditu.

Solidní operátor by vás měl s těmito podmínkami důvěrně seznámit a nemít před vámi žádné tajnosti. Férové společnosti dokonce propadnutý kredit vrací, pokud si ho včas znovu dobijete.

Kdy že mám zaplatit?

Pohlídejte si, aby vám operátor neposílal vyúčtování těsně před dobou splatnosti. Když máte pouze pár dní na úhradu, můžete se vinou nemoci nebo dovolené dostat do nečekaných problémů.

Příklad: Konec zúčtovacího období je stanoven na poslední den v měsíci, vyúčtování je zasíláno okolo 10. dne následujícího měsíce a doba splatnosti je stanovena na 15. den v měsíci. V takovém případě zbyde zákazníkovi třeba jen jeden pracovní den na úhradu.

Zdroj: ČTÚ

Jako dostatečná rezerva, aby měl člověk čas na zaplacení faktury, se podle Českého telekomunikačního úřadu jeví lhůta 15 dnů.

Můžu si volných minut užívat i další měsíc?

Zajímejte se o to, co se stane s volnými minutami a SMS zprávami, které nestihnete v daném měsíci využít. Existují 3 scénáře:

  • V ideálním případě operátor volné minuty převádí dokud je neprovoláte, a to i do několika zúčtovacích období po sobě.
  • Někteří operátoři vám dají jen jeden měsíc k dobru. Když je během následujícího měsíce nevyužijete, pak o volné minuty přijdete.
  • Bohužel u některých tarifů vám neprovolané minuty nadobro propadají a nepřesouvají se do dalšího zúčtovacího období.
Který mobilní operátor je nejvýhodnější? Srovnat ceny tarifů

Pozor na reklamace

Myslete o krok dopředu. Už při koupi nové služby si prostudujte podmínky reklamace. Mnoho lidí to považuje za zbytečnost a v osudový moment je čeká nepříjemné překvapení. Kdo pozorně čte smlouvy, odhalí všechny záludnosti, například reklamaci lze provést jen přes draze placenou telefonní linku nebo ji můžete vyřídit pouze na pobočce, ale ta je vzdálená desítky kilometrů.

Automatické prodlužování smluv

Operátoři mají své zákazníky rádi pod kontrolou. Nabízí jim smlouvy s několikaletým závazkem. Ten sám o sobě není nic špatného, protože lidé při podpisu dlouhodobé smlouvy většinou získají zajímavé ceny volání nebo zlevněný moderní telefon. Problémy ale může po vypršení smlouvy způsobit její automatické prodloužení. Často se tak děje bez vědomí zákazníka. Když si to nepohlídáte, přijdete o možnost srovnání s konkurencí nebo podpisové prémie za novou smlouvu.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 7
 

 
Oblíbení mobilní operátoři