Operátoři nesmí automaticky obnovovat data. ČTÚ pokutoval Vodafone

 

Regulátor telekomunikačního trhu napařil Vodafonu milionovou pokutu za to, že zákazníkům po vyčerpání datového limitu automaticky přidal další balíček dat za cenu 49 Kč. Kvůli podobné praktice je aktuálně prošetřován i operátor O2.

mobilní telefon 

Český telekomunikační úřad (ČTU) označil automatickou aktivaci služby „Data nad rámec balíčku“ ze strany společnosti Vodafone jako agresivní obchodní praktiku.

Kdo se nevrtal v účtu za mobil, nemusel si změny všimnout

Operátor ji potichu zavedl v září 2014. Místo aby se po vyčerpání datového limitu snížila rychlost, zákazník brouzdal po internetu pořád stejně rychle, akorát mu na telefonním účtu naskočilo dodatečných 49 Kč za Data nad rámec balíčku.

Klienti se museli od služby sami odhlásit. Jenže Vodafone zrovna na první víkend, kdy svou novinku zaváděl, naplánoval výpadek své Samoobsluhy, takže ze začátku se lidé ani neměli šanci nevyžádané služby zbavit.

Skoncujte s drahými účty za telefonNajít levný tarif

Vodafone musí automatickou obnovu dat vyškrtnout ze smluv

Spotřebitelům byla účtována cena služeb, které si výslovně neobjednali. Proto ČTÚ udělil Vodafonu pokutu ve výši 1 000 000 Kč a současně operátorovi nařídil, aby ze smluv odstranil text, na jehož základě může Vodafone automaticky obnovovat objem datových služeb po vyčerpání datového balíčku a za obnovení si účtovat cenu.

Rozhodnutí ČTÚ zatím není pravomocné a Vodafone se proti němu odvolá. Hájí se tím, že tři čtvrtiny jeho zákazníků Data nad rámec balíčku spokojeně využívají a ostatním bylo umožněno bez sankce odstoupit od smlouvy.

Pod drobnohled ČTÚ se dostaly i praktiky O2

Od 15. května 2015 sáhl ke zpoplatnění automatické obnovy dat také další operátor, O2. Jeho postup regulátor trhu v současnosti prošetřuje. Dá se očekávat, že ani O2 neunikne bez ztráty kytičky.

"Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.”

- Martin Drtina, tiskový mluvčí ČTÚ
 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 6
 

 
Oblíbení mobilní operátoři