8/27/2024, Jana Skálová, Ušetřeno.cz
Onlinizace a další změny, které přináší nový zákon pro povinné ručení s platností od října 2024
Žádné vozidlo se neobejde bez povinného ručení a právě u něj teď dochází k řadě velkých změn. Už například nebude nutné vozit u sebe zelenou kartu a mění se i způsoby placení pojistného. Ačkoliv se všechny novinky naplno projeví od 1. října 2024, pojišťovny je začínají zavádět už nyní. Co nás čeká a na co se připravit?
Novela zákona o povinném ručení
Nový zákon č. 30/2024 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přinesl celou řadu změn. Došlo díky němu k navýšení limitů povinného ručení, vznikla nutnost pojistit další typy vozidel (například elektrokoloběžky, golfové vozíky nebo segwaye) a došlo ke změně vztahů mezi provozovateli a řidiči vozidel.
Řada těchto změn platí už začátku roku 2024. Ale některé z nich přicházejí ve druhé vlně a na motoristy naplno dolehnou od 1. října 2024.
K tomu nejdůležitějšímu patří konec zelených karet ve fyzické formě a s tím spojená onlinizace, kdy se řada běžných úkonů přesune z reálného světa do toho online, například půjde o elektronické podpisy nebo změnu v placení pojištění.
Podívejme se proto podrobně na všechny novinky, aby vás při silniční kontrole nic nezaskočilo.
Srovnání povinného ručení online
Zrušení zelené karty
To, co asi zajímá nejvíc motoristů, je zrušení zelené karty. Ta je potvrzením o platném povinném ručení a najdeme na ní další detaily o našem pojištění (například o době platnosti nebo o státech, v nichž je uznatelné).
A ačkoliv bude existovat dál, policejní hlídka už ji po vás při silniční kontrole nebude vyžadovat. Zelenou kartu tedy už nemusíte mít u sebe.
Co se týká pojišťoven, ty už ji nebudou muset klientům vydávat v papírové podobě. A nebudete ji muset mít ani v elektronické podobě. Informace ze zelené karty bude mít k dispozici Česká kancelář pojistitelů a jejím prostřednictvím si údaje dohledá policie i další kontrolní orgány.
Faktem ale je, že drtivá většina pojišťoven bude zelenou kartu dál vydávat nebo ji zasílat e-mailem. A důvod je prostý – při cestě do zahraničí dál platí povinnost mít ji u sebe.
Zrušení zelené karty se totiž vztahuje pouze na území ČR, a kdyby měly pojišťovny vydávat zelenou kartu vždy na žádost klienta, který se zrovna chystá vycestovat za hranice, byly by zavaleny žádostmi.
Velkou novinkou je také to, že nebude vydávána dočasná zelená karta – po zaplacení pojistného dostanete rovnou standardní zelenou kartu. Pokud pojistné naopak neuhradíte včas, nezačne vůbec platit, takže dočasnou kartu nepotřebujete.
Jinými slovy, o zelenou (bílou) kartu nepřijdeme, není ale nutné mít ji v ČR v autě; nicméně mít ji po ruce někde doma v šuplíku se vždycky může hodit.
Změna v počátku povinného ručení
Druhá velká změna se týká placení pojistného a zároveň s tím i začátku platnosti povinného ručení. Na zelené kartě i ve své smlouvě jasně vidíte, kdy vaše povinné ručení začíná a kdy končí. Pokud chcete u své pojišťovny pokračovat i dál, je nutné zaplatit pojistné na další rok do jasně uvedeného data.
Jenže řada lidí je v otázce placení poněkud laxní, a tak se často stávalo, že zaplatili pozdě. Třeba i o několik dní. Nebo je pojišťovna musela upomínat, že nemají zaplacené povinné ručení.
To přitom zůstávalo v platnosti, a tak docházelo k poněkud paradoxní situaci – motorista jezdil pojištěným vozem, ale pojištění zaplacené neměl.
To se ale od 1. října 2024 změní. Už nebude možné zaplatit pozdě a očekávat, že se smlouva o povinném ručení obnoví zpětně (jedinou výjimkou budou smlouvy s odloženým počátkem).
Pojišťovny si přitom s touto problematikou poradí dvojím způsobem – zavádí takzvaný fixní počátek pojištění a plovoucí počátek pojištění.
Fixní počátek pojištění
Pojišťovny, které budou trvat na takzvaném fixním počátku pojištění, vám stanoví jasné datum, do kdy je potřeba pojistné uhradit. Pokud datum promeškáte, máte smůlu – smlouva bude stornována a nezačne vůbec platit.
Návrh smlouvy budete mít v ruce už před zaplacením povinného ručení. Po uhrazení částky dostanete platnou smlouvu spolu se zelenou kartou. Všechny další informace vám pojišťovna zašle e-mailem nebo vám je sdělí pracovník na pobočce.
Fixní začátek pojištění budou podle novely zákona o povinném ručení vyžadovat pojišťovny:
- Kooperativa
- Uniqa
- ČPP
- ČSOB
- Generali
- Slavia (jen u smluv s odloženým počátkem)
Plovoucí počátek pojištění
Opačný případ nastává u takzvaného plovoucího počátku povinného ručení. V tomto případě nebude vadit, že se s platbou pojistného mírně opozdíte. Každá pojišťovna ale bude mít určitý limit, do kdy je nutné zaplatit, aby smlouva mohla vstoupit v platnost.
Podstatné je, že smlouva nebude platit zpětně. Takže když nezaplatíte včas, budete bez povinného ručení. Neboli, neměli byste vozidlem vůbec jezdit, jinak riskujete pokutu i problémy při případné nehodě.
Návrh smlouvy dostanete ještě před zaplacením a smlouvu až po uhrazení částky pojistného. V tu chvíli také teprve začne platit povinné ručení.
Aktuálně se k plovoucímu počátku pojištění hlásí tyto pojišťovny:
- Allianz (nutnost zaplatit do 7 dnů)
- Direct (nutnost zaplatit do 7 dnů)
- Pillow (nutnost zaplatit do 7 dnů)
- PVZP (nutnost zaplatit do 14 dnů)
- Slavia (nutnost zaplatit do 7 dnů; ale pozor – změna se projeví až v průběhu podzimu)
Poznámka: Termíny pro platby se mohou ještě do října změnit.
Najděte si výhodnější povinné ručení online
Různé možnosti platby za povinné ručení
Třetí velkou změnou, kterou přinesl nový zákon o povinném ručení, je změna v provádění plateb. Což není totéž jako nutnost zaplatit do termínu začátku smlouvy v případě fixního počátku nebo nutnost zaplatit do 7 až 14 dnů u plovoucího začátku.
Změní se totiž pravděpodobně i způsob platby. Kromě běžného příkazu k úhradě zadaného prostřednictvím vaší banky nebo platby kartou totiž bude možné využívat i platební brány.
Velkou výhodou platební brány je, že platba proběhne okamžitě. Nicméně, občas se může stát, že to bude také jediný možný způsob, jak pojistné uhradit.
Jak to tedy bude s možnostmi placení povinného ručení od 1. října 2024?
Příkaz k úhradě
- Běžným způsobem úhrady pojistného zůstává bankovní převod.
- Využít můžete trvalý příkaz nebo peníze poslat napřímo.
- Nevýhodou je, že nejde o okamžitou platbu a je zde potřeba počítat s prodlevou 2 až 3 dny, než je částka připsána na účet banky.
- Vhodné je to proto jen v případě, kdy máte na úhradu pojistného ještě dost času.
Okamžitá platba
- Některé banky nabízejí takzvanou okamžitou platbu – jakmile peníze odešlete, rázem jsou připsány na účet protistrany.
- V případě hrazení povinného ručení je to jedna z možností, ale jen pokud ji vaše banka nabízí.
- Nevýhodou je, že často jsou okamžité platby realizovány jen v rámci téže banky – na číslo účtu s jiným kódem banky nemusí být částka připsána ihned.
Platební brána
- Převod přes platební bránu je okamžitý a bezpečný.
- Pokud si sjednáváte povinné ručení a chcete, aby platilo ještě tentýž den, bude nově platba přes platební bránu jedinou možností.
- Stejně tak ji pojišťovny pravděpodobně začnou vyžadovat, pokud má být začátek pojištění za méně než 3 dny.
- Výhodou je, že zaslaná část0ak je vždy připsána na účet příjemce – neexistuje možnost jejího zamítnutí.
- V některých případech budou pojišťovny provedení platby limitovat časem – například vám na to dají jen 1 hodinu nebo 30 minut. Pokud to nestihnete, dojde ke stornu smlouvy.
- Někdy bude nutné platbu provést například do 21:30 hodin nebo do půlnoci.
Ačkoliv nové podmínky začínají striktně platit až od října, mnoho pojišťoven na nový systém přechází už v průběhu září.
Proto pokud vám zrovna v tomto termínu bude končit povinné ručení nebo plánujete změnu pojišťovny a přechod k jiné, neměla by vás případná nutnost platby přes platební bránu zaskočit.
Povinné ručení si můžete srovnat i sjednat prostřednictvím naší online kalkulačky – je to jednoduché, rychlé a zvládnete to hravě z pohodlí vlastního domova.
Onlinizace – co to je a co se díky ní změní?
Velká část úkonů pojišťoven se navíc přesune do online světa. Takzvaná onlinizace bude největší zátěží pro starší generaci lidí, kteří nejsou tak zvyklí (nebo schopní) pracovat s internetem.
Naštěstí to neznamená, že končí fyzické jednání s pojišťovnou – povinné ručení nebo třeba havarijní pojištění si i nadále můžete sjednat na pobočce a ručně podepsat smlouvu.
Stejně tak ale přibude možnost vyřešit řadu záležitostí online a z pohodlí domova. Zásadní změnou bude, že smlouvu nemusíte za všech okolností podepisovat ručně. Postačí elektronický podpis. Pokud ho nemáte k dispozici, úplně stejně bude fungovat odsouhlasení smlouvy zasláním platby.
Aby bylo možné uzavřít smlouvu takto online, bude nutné dát pojišťovně Souhlas klienta s elektronickou komunikací a zároveň jí musíte poskytnout svou e-mailovou adresu a číslo mobilního telefonu.
Ze zákona musejí pojišťovny takzvanou onlinizaci spustit od 1. října 2024. Ale protože se na ni musejí připravit s předstihem, některé z nich s ní počítají už od dřívějšího data:
- Slavia a ČSOB – od 1. září
- Allianz – od 14. září
- Kooperativa, Uniqa, ČPP, Direct, Generalli – v průběhu září
Nový zákon o povinném ručení řadě lidem možná zamotá hlavu. Pojišťovny se na něj připravují už několik měsíců, aby vše od 1. října fungovalo tak, jak má. Pokud si nebudete čímkoliv jisti, na infolince vaší pojišťovny nebo na pobočce vám ochotně poradí.
A pokud s pojišťovnou nejste spokojeni nebo hledáte výhodnější povinné ručení, můžete využít naši online kalkulačku a přejít jinam.
Srovnání povinného ručení online