12/7/2023, Sandra Skorkovská, Ušetřeno.cz

Jak reklamovat fakturu za elektřinu nebo plyn?

Přišla vám faktura za energii s astronomickým nedoplatkem, ačkoli máte stále stejnou spotřebu? Je možné, že se jedná o chybu na straně dodavatele. Poradíme vám, jak chybu ve vyúčtování reklamovat.

Ověřte vše na měřidlu spotřeby elektřiny a plynu

Nejprve vás zavedeme k měřidlu, tedy k elektroměru nebo plynoměru. Tam zjistíte, jestli jste s reklamací v právu. 

Je spotřeba na faktuře výrazně odlišná od toho, co vidíte na měřidlu? Nepořídili jste si nový energeticky náročný elektrospotřebič? V tom případě neexistuje důvod, proč by se vaše spotřeba měla mnohonásobně zvýšit.

I přesto, že faktury vystavují odborníci nebo speciální účetní programy v počítači, chybička se může vždy vloudit. Například při odečtu odhadem na základě předchozí spotřeby. Pokud máte podezření, že se stala chyba, podejte reklamaci.    

Bylo všechno řádně uhrazeno?

Zkuste se podívat do klientské zóny dodavatele nebo na výpis z bankovního účtu, jestli všechny zálohy byly včas a správně odeslány. Nemůže být problém tady?

Kolik ušetříte změnou dodavatele?

Jak reklamovat vyúčtování za elektřinu nebo plyn?

Reklamaci vyúčtování za elektřinu a plyn podáváte svému dodavateli elektřiny nebo plynu. 

Najděte si odstavec v jeho obchodních podmínkách nebo ve smlouvě, kde váš dodavatel přesně popisuje, jak postupovat při reklamaci. Klíčový je způsob uplatnění reklamace a lhůta, do kdy musíte reklamaci podat.

Reklamaci můžete obvykle podat:

  • písemně (poštou, faxem, e-mailem), 
  • telefonicky na infolince,
  • osobně na pobočce. 

Jestliže chcete mít hmatatelný důkaz, doporučujeme zvolit písemnou reklamaci odeslanou doporučeně s dodejkou. 

Reklamaci byste měli sepsat a odeslat bez zbytečného odkladu. Nejlépe ihned poté, co zjistíte, že vám nesedí reálná spotřeba s čísly na faktuře nebo najdete jinou nesrovnalost.

Nevíte si rady? Nechte si pomoci na infolince dodavatele

Zákaznickou infolinku k samotné reklamaci nepoužívejte. Dobře a rychle vám ale poradí, jak v případě reklamace postupovat. Nezapomeňte se zeptat na to, do kdy od doručení faktury je nutné uplatnit reklamaci (u některých je termín 30 dnů, jiní ale mají pouze 14denní lhůtu).

Co musí obsahovat reklamace faktury za energie?

Aby byla žádost o opravu faktury úplná, nezapomeňte uvést všechny potřebné informace. Ty se mohou u jednotlivých dodavatelů drobně lišit a najdete je buď na internetových stránkách, nebo vám je prozradí na zákaznické infolince. Vždy ale uvádějte:

  • Své identifikační údaje – jméno a příjmení, adresa a případně i IČ.
  • Informace o reklamované faktuře – vaše zákaznické číslo, variabilní symbol, číslo odběrného místa, datum splatnosti, příp. i EAN kód (u elektřiny) či EIC kód (u plynu).
  • Co nejpřesnější popis vaší situace a reklamovaného problému.

V případě, že reklamujete vady měření, uveďte také číslo elektroměru a zjištěné stavy. Nejlepší je přiložit i důkaz o aktuálním stavu měřidla v podobě fotografie. Ke svým kontaktním údajům můžete uvést i telefonní číslo a váš e-mail, mnohdy to urychlí komunikaci.

Odhalte, kdo nabízí nejlepší ceny elektřiny a plynu

Jak řeší dodavatel energií reklamaci?

Dodavatel musí reklamaci přezkoumat a výsledek písemně oznámit nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. 

V případě, že je vaše reklamace uznaná jako oprávněná a skutečně došlo k nesprávnému vyúčtování, dodavatel je povinen vyrovnat rozdíly v ceně do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.

V případě, že by vaše reklamace nebyla vyřízená v zákonné lhůtě (nedostanete písemné vyjádření nebo případný rozdíl v platbách), máte nárok na náhradu za každý započatý den. 

Výše náhrady se pro odběratele plynu v kategorii domácnost pohybuje okolo 750 Kč, při reklamaci elektřiny se jedná o nárok v hodnotě přibližně 600 Kč za každý započatý den.

Spotřeba sedí, ale stejně vám něco nehraje?

Zkontrolovali jste elektroměr nebo plynoměr a realita odpovídá číslům na faktuře? Pokud vám i přesto vrtá hlavou, jak je to možné, zaměřte se na měřidlo. Možná je chyba právě v něm. 

Přetáčení či mechanické poškození (poničená plomba, narušené přípojnice) byste měli neprodleně oznámit svému distributorovi elektřiny nebo plynu. Takovou reklamaci už můžete bez obav podat kromě doporučené zásilky například i přes online formulář nebo osobně na pobočce.

Správnou funkci měřidla přezkoumá buď technik distribuční společnosti, nebo pracovník nezávislého metrologického střediska

Jestliže je reklamace vyřízena jako oprávněna a měřidlo je skutečně vadné, všechny náklady včetně jeho výměny hradí distributor. Ten také vrací poměrnou fakturovanou část plateb. 

Pokud ale měřidlo funguje správně, je na vás, abyste veškeré náklady hradili podle ceníku distributora vy.

Zjistěte, kolik ušetříte změnou dodavatele

Na každé koruně záleží. Pomůžeme vám, abyste nemuseli platit ani jednu navíc.

Spojte se s námi
Tel: (+420)
226 289 029

Po–Pá: 9–17 h

© Copyright 2010–2024 Ušetřeno.cz s.r.o.