2/29/2024, Sandra Skorkovská, Ušetřeno.cz

Vyčerpaný datový limit: Víte, co můžete od operátorů čekat?

Internet v mobilu má stále více klientů mobilních operátorů. Zatímco někteří tuto vymoženost využívají spíše sporadicky, mnozí lidé jsou online téměř neustále. Pokud patříte do druhé skupiny, možná v průběhu zúčtovacího období přidělená data bez větších potíží vyčerpáte. Jakou reakci můžete v takovém případě očekávat od trojice největších tuzemských operátorů?

Najděte si tarif s větším datovým balíčkem

Neoznámené změny klienty naštvaly. Právem?

Kroky operátorů, které následují po vyčerpání datového balíčku, vyvolávají nespokojené reakce klientů v podstatě od počátku rozmachu mobilního internetu. Pro postup v případě přečerpání základního objemu dat totiž neexistují zcela jasná a jednotná pravidla.

Respektive existují, ale operátoři je v minulosti několikrát poupravili, aniž by změnu oficiálně oznámili. A tak téma spojené se změnami podmínek využívání datových tarifů u zákazníků už několikrát vzbudilo značné emoce

Není se čemu divit – klienti se v některých případech o úpravě pravidel dozvěděli až ve chvíli, kdy jim operátor začal účtovat poplatky za balíčky dat nad rámec tarifu, které si vědomě neobjednali. Proto se otázkou, zda byl postup operátorů korektní, zabýval také Český telekomunikační úřad

Dilema: Být bez připojení, nebo si raději připlatit?

Když se data ztenčí na úroveň okolo pětiny celkového objemu pro dané období, dostane zpravidla klient od operátora SMS s upozorněním. V okamžiku vypotřebování balíčku obvykle přichází další SMS oznámení. Dříve se po vyčerpání dat mohly začít odvíjet dva scénáře: buď operátor klientovi internet citelně zpomalil, nebo si zákazník mohl přikoupit data navíc. A to jak automatickým nastavením postupného čerpání balíčků navíc, tak manuálně, tedy zpravidla odesláním speciální SMS.

Kontrolujte si nastavení služeb

Chcete-li předejít nechtěnému nákupu internetových služeb navíc, kontrolujte si průběžně v aplikaci daného operátora, zda nemáte aktivovanou službu automatického dokupování dat. Jen tak vás ve vyúčtování nepřekvapí nechtěné položky. Kontrolu proveďte také při změně tarifu, v takových případech bývá služba aktivní automaticky.

Najděte si tarif s větším datovým balíčkem

Pomalý internet je doplňková služba, shodují se operátoři

Operátoři na vlnu kritiky, která se na ně po změnách datových služeb snesla, reagovali vyjádřením, v němž internet, byť pomalý, nad rámec předplaceného tarifu označili za doplňkovou službu. A proto odstřižení od datového připojení nelze považovat za relevantní důvod pro předčasné vypovězení smlouvy ze strany klienta.

Podle O2 i T-Mobile se navíc změna podmínek dotkla jen velmi malého počtu zákazníků, řádově v jednotkách procent. Klienti ovšem argumentovali tím, že by zákazník měl vždy mít právo se sám a podle srozumitelných a jasných pravidel rozhodnout o tom, zda si za pohodlné surfování bez omezení chce připlatit, či nikoliv. Jedině tak nebude docházet k rozhořčeným reakcím, kdy klient ve vyúčtování objeví platby za služby, bez kterých by se býval obešel.

Jednotliví operátoři

O2

Jste-li zákazníkem O2, pak záleží, zda máte aktivní službu Obnovení objemu dat, či nikoliv. Pokud ano, pak o připojení k rychlému internetu nepřijdete, neboť operátor po vyčerpání balíčku obnoví váš objem dat. Jeho cena i velikost záleží na internetovém tarifu, který máte u O2 sjednaný. Jestliže službu aktivní nemáte, budete se muset obejít bez internetu, případně možnost pohodlného surfování obnovit pomocí jednorázového datového balíčku.

T-Mobile

Jestliže data vyčerpáte u tarifů Pořád online, dojde při surfování ke snížení rychlosti na 256 kbit/s. Pokud se bez internetu neobejdete, můžete si limit jednorázově navýšit, popřípadě zvážit změnu tarifu či datového balíčku na vyšší.

Vodafone

Pokud vám po vyčerpání dat nestačí bezplatné zpomalení internetu na 20 kbit/s (Připojení na týden), 64 kbit/s (Turbo) nebo 256 kbit/s (Připojení bez kabelu), můžete se dál připojovat plnou rychlostí. Za tuto možnost si ale budete muset připlatit. Vše probíhá automaticky, Vodafone vám naúčtuje pouze skutečně prosurfované datové bloky

Najděte si tarif s větším datovým balíčkem

Na každé koruně záleží. Pomůžeme vám, abyste nemuseli platit ani jednu navíc.

Spojte se s námi
Tel: (+420)
226 289 029

Po–Pá: 9–17 h

© Copyright 2010–2024 Ušetřeno.cz s.r.o.