8/27/2024, Václav Lang, Ušetřeno.cz
Máte nárok na kompenzaci u zpožděného zavazadla?
Konečně nastal čas vaší vysněné dovolené, na kterou jste se dlouho těšili. Máte sbaleno a už se vidíte u moře nebo v horách. Jenže když přiletíte na místo, vše se rozplyne v hořkém oparu. Zavazadlo, ve kterém máte vše potřebné, s vámi do destinace nedorazilo. Co dělat a na koho se v takovém případě obrátit?
Letiště Praha se v těchto dnech potýká s rozsáhlými problémy ohledně zavazadel cestujících. Vázne vydávání zavazadel cestujícím, kteří přiletěli do Česka, a na druhé straně kolabuje i nakládání kufrů těch, kteří z Prahy odlétají na dovolenou.
Na vině jsou údajně poddimenzované kapacity pracovníků tzv. handlingových společností spolu se zvýšeným provozem na začátku prázdnin.
Ke zpoždění, poškození či ztrátě zavazadel ale dochází i v běžném provozu, i když ne v takové míře.
Spočítejte si cestovní pojištění online
Výsledkem jsou stovky cestujících, kteří odlétají na dovolenou, ale jejich pečlivě zabalená zavazadla do letadla nedoputovala. Co v takovém případě dělat?
Reklamace zavazadel
Pokud vás taková situace zastihne a vy stojíte v cílové destinaci u výdeje zavazadel, ale váš kufr nikde, obraťte se rovnou na letišti na pracoviště reklamace zavazadel. Obvykle se nachází v téže hale, kde probíhá jejich výdej.
Tamní pracovníci jsou na podobné záležitosti vyškolení a projdou s vámi formulář, který je potřeba vyplnit. Zejména bude potřeba popsat, jak kufr vypadal – jakou měl barvu a tvar.
Mnohdy už podle vaší letenky a kódu zavazadla jsou schopni dohledat, kde se ztracené zavazadlo nachází, a nastínit, za jakou dobu budou schopni vám ho doručit. Někdy to bývá ještě tentýž den, jindy si budete muset chvíli počkat.
Na reklamacích tudíž sdělíte adresu, kam chcete zavazadlo doručit. Vše se samozřejmě komplikuje, pokud máte v plánu přesouvat se ze dne na den. Letecká společnost je však povinná vám zavazadlo doručit na adresu, kterou stanovíte.
Na reklamační oddělení se obraťte i tehdy, když zjistíte, že váš kufr nebo batoh dorazil poškozený. Nejzazší termín je do sedmi dnů od příletu, respektive 21 dnů od doručení – v případě, že vám zavazadlo dorazilo se zpožděním.
Za poškození kufrů zodpovídá letecká společnost, která operovala daný let, a musí vám vyplatit náhradu až do výše zhruba 40 tisíc korun.
Není to povinnost, ale pro usnadnění případného budoucího dokazování je dobré si zavazadlo ještě před nástupem do letadla vyfotit. Pro všechny případy je také dobré vozit například léky v příručním zavazadle.
Ještě lepší je sjednat si před odletem cestovní pojištění. Snadno si jej spočítáte a zařídíte pomocí naší online kalkulačky – rychle, jednoduše a zcela online bez nutnosti podpisu. Do cestovka můžete zahrnout i pojištění zavazadel, které se vztahuje na jejich poškození či ztrátu.
Pro případ zpoždění zvažte připojištění zpoždění zavazadel, respektive zpoždění letu. To v sobě zpravidla zahrnuje i zpožděná zavazadla.
Na základě něj vám pak pojišťovna kompenzuje náklady na pořízení nezbytných předmětů osobní potřeby, a to až do výše zvoleného limitu. Podmínkou je, že zpoždění, které dosáhlo nejméně šesti hodin, a také se musí jednat skutečně o nezbytné záležitosti.
Vztahuje se pouze na zavazadla, která nedorazila do místa vaší zahraniční cesty, nikoli při letu zpátky do Česka.
Na co máte nárok?
Pokud se vaše zavazadlo zpozdilo, rozbilo nebo ztratilo, máte nárok na kompenzaci od letecké společnosti, která daný let operovala. Raději ale neotálejte a vše hlaste co nejdříve – předejdete tak zbytečným tahanicím.
Při zpoždění zavazadla vám dopravce musí uhradit náklady spojené s pořizováním nezbytných předmětů osobní potřeby. Například tedy čistého oblečení, hygienických potřeb atp. Určitě si tedy při nákupech těchto věcí schovávejte účtenky. Nespoléhejte ale na to, že by vám dopravce uhradil i jiné než zcela nezbytné náklady.
Při poškození zavazadla se odškodnění zpravidla odvíjí od jeho ceny, stáří a rozsahu škody.
Pokud se zavazadlo neobjeví do 21 dní, je automaticky považované za ztracené. V takovém případě se kompenzace rovněž odvíjí od hodnoty zavazadla a předmětů v něm.
Pro všechny případy je dobré sjednat si cestovní pojištění, které bude i na pojištění zavazadel myslet. Pokud bude v konkrétním produktu obsažené právě pojištění zavazadel, bude vám pojišťovna kompenzovat škody způsobené ztrátou či poškozením vašich kufrů.
Srovnejte si cestovní pojištění nezávazně a online
Pojištění zavazadel v letecké přepravě
Pojištění zavazadel v rámci cestovního pojištění se vztahuje na jejich ztrátu nebo poškození. A to až do výše uvedeného limitu.
Cestovní pojištění v sobě zpravidla zahrnuje také asistenční službu. Ta se vám může v případě nenadálé krize, jako je právě ztráta či zpoždění zavazadel, hodit pro lepší vyhodnocení situace a jejího řešení.
Rozhodně se ale před cestou přesvědčte, jaké služby a kompenzace máte ve smlouvě uvedené a případně si pořiďte patřičné připojištění. Nikdy nevíte, kdy se vám bude hodit.