Do kdy je možné zboží reklamovat?
S reklamací zbytečně neotálejte, myslete na to, že každá reklamace má časové omezení. Prodávající odpovídá za zboží 24 měsíců od jeho zakoupení v kamenném obchodě nebo od převzetí zboží v případě nákupu přes internet. Prodávající pak má 30 dnů na vyřízení reklamace.
Někdy můžete mít čas na reklamaci delší, a to v případech, kdy jste si přikoupili ke zboží prodlouženou záruku nebo ji prodávající nabízí a zavazuje se k ní (tento závazek musí být ale někde písemně zaznamenaný, například na obalu zboží, v záručním listě nebo v kupní smlouvě).
Vrácení zboží bez účtenky do 14 dnů bez udání důvodu
Možnost vrátit zboží do 14 dnů platí jen pro e-shopy, kde si nemůžete zakoupené zboží prohlédnout předem. Máte právo zboží vrátit bez udání důvodu.
Tento krok se nepovažuje za reklamaci, takže můžete vrátit i bezvadný a plně funkční kus zboží třeba jen proto, že se vám v reálu nelíbí jeho barva. Důvod přitom prodejci sdělovat nemusíte. Při reklamaci ovšem důvod uvést musíte.
Opět je možné zboží vrátit i bez účtenky a jako doklad o koupi můžete využít všechny způsoby jmenované výše.
Reklamace v případě platby kartou vs. hotovost
Při platbě v hotovosti přicházíte o možnost prokázat nákup bankovním výpisem, tudíž je to pro vás méně výhodná možnost. Máte ovšem právo na vrácení peněz také v hotovosti. Nejčastěji vám ale prodejce nabídne zaslání peněz na účet.
Pokud platíte kartou nebo bankovním převodem, obchodník vždy vrací peníze stejným způsobem, tedy na stejnou kartu, jakou jste platili, nebo na účet, ze kterého proběhl převod. Samozřejmě může peníze vrátit i na jiný účet, ale pouze na vaši žádost a s vaším souhlasem.
Někteří obchodníci zkoušejí vrácení peněz řešit nabídkou poukazu na výběr jiného zboží v obchodě, to ale není v souladu se zákonem.
Zaplatili jste zboží na internetu předem kartou, ale obchodník se odmlčel a vaši objednávku neodesílá? Zkuste reklamovat zaúčtovanou platbu kartou u své banky a požádejte o chargeback. Banka pak může požádat banku prodávajícího, aby vám platbu vrátila. Je to však možné jen u plateb kartou, nikoliv u bankovního převodu z účtu na účet.
Kde můžete reklamaci uplatnit?
Koupili jste si na výletě zboží ve známém obchodním řetězci? Kvůli reklamaci nemusíte znovu jet přes půl republiky. Zboží můžete reklamovat na jakékoliv pobočce prodejny, kde je to možné s ohledem na sortiment (nevezmou vám například k reklamaci boty na pobočce, která boty vůbec nenabízí), případně i v místě sídla provozovatele.
Reklamaci vám také musí přijmout k vyřízení autorizovaný servis uvedený v záručním listě.
Koupili jste si zboží v záruce na bazaru? Dávejte pozor na možnost reklamace
Nákup zboží z druhé ruky je poměrně rozšířený a občas narazíte na nabídku zboží, které je ještě v záruce a přitom se prodává o hodně laciněji. Tak proč to nekoupit, když vám prodávající navíc dá fakturu pro doložení záruky, že?
Jenže jenom faktura vám stačit nebude. Pes je zakopaný v tom, že prodávající uzavřel smlouvu s jiným majitelem a tedy nárok na reklamaci má jen původní majitel. Vám reklamaci nemusí uznat, protože s vámi žádný obchodní vztah neuzavřel a nemá vůči vám žádné povinnosti.
Přesto není ani tato situace neřešitelná, jen na to musíte myslet včas. Při koupi přes bazar sepište s prodávajícím postoupení práv z vadného plnění. V něm původní majitel prohlásí, že všechna práva (tedy i právo na reklamaci) postupuje na nového majitele.
Obchodník pak musí reklamaci uznat i vám.