Reklamaci zboží můžete uskutečnit i bez účtenky

Petra Maříková
Aktualizováno:

Také zběsile prohledáváte domácnost a hledáte ztracenou účtenku, když potřebujete reklamovat zakoupené zboží? A na reklamaci rezignujete, když ji nenajdete? Nemusíte. Reklamace zboží bez účtenky je totiž možná. Nenechte se odbýt a podívejte se, jak lze reklamovat zboží bez papírové účtenky.

Reklamace bez účtenky

Lze reklamovat zboží bez účtenky?

Ano, zákon neříká, že je nutné k reklamaci přikládat papírovou účtenku. Vaší jedinou povinností je prokázat, že jste zboží zakoupili u daného obchodníka. Papírová účtenka je jen jednou z možností. Obchodník vám musí reklamaci uznat i v případě, že zakoupení zboží prokážete jiným způsobem.

Nebojte se reklamace zboží bez účtenky

Papírová účtenka slouží zejména pro vaši informaci, obchodník nesmí její předložení požadovat jako nezbytnou součást reklamace. Tím by vás krátil na vašich právech a jeho jednání by bylo protiprávní (tuto situaci upravuje občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele).

Samozřejmě s účtenkou je pro vás reklamace jednodušší, ale všichni to dobře známe. Účtenka se snadno někam zatoulá nebo omylem vyhodí. Někdy během záruční doby vybledne tak, že údaje na ní jsou nečitelné. Mnoho lidí v tuto chvíli reklamaci vzdá, protože neznají svoje spotřebitelská práva. A to je chyba. 

Máte několik možností, jak prokázat, že jste zboží zakoupili právě v daném obchodě nebo obchodním řetězci.

Vyberte si vhodný běžný účet online

Srovnání běžných účtů

Jak můžu reklamovat zboží bez účtenky?

Elektronická účtenka nebo faktura

Dnes je již běžné, že zejména při nákupech přes e-shop (ale často už i v kamenných prodejnách) neobdržíte fakturu nebo účtenku vytištěnou a je vám zaslána na e-mail v elektronické podobě. Tento způsob je jednodušší, rychlejší a ekologičtější. Elektronická faktura má stejnou platnost jako vytištěná. 

Při reklamaci ji stačí ukázat, případně přiložit k elektronickému reklamačnímu protokolu, pokud reklamaci podáváte online. Tisknout ji nemusíte. Ani v případě papírové účtenky totiž není vaší povinností ji k reklamovanému zboží prodávajícímu přiložit, stačí ji předložit k nahlédnutí.

Vyfocená účtenka

Účtenku si vůbec nemusíte schovávat v tištěné podobě. Stačí si ji po nákupu vyfotit do mobilu a pak ji můžete klidně vyhodit. Existují mobilní aplikace, ve kterých si můžete všechny účtenky spravovat. Jedná se o šikovné pomocníky, abyste příslušnou účtenku nemuseli pracně hledat mezi tisícovkou fotek z předchozího roku. Máte pak všechno potřebné hezky po ruce.

Výpis z účtu

Velkou výhodou je, pokud zboží zaplatíte kartou nebo bankovním převodem. Ve vašem výpisu z účtu budete mít transakci u konkrétního obchodníka zaznamenanou a můžete výpis předložit jako důkaz, že k nákupu došlo.

Nemáte běžný účet nebo s vaším nejste spokojení? Podívejte se na naše srovnání běžných účtů a vyberte si pro vás ten nejvhodnější.

Vyberte si běžný účet online

Srovnání běžných účtů

E-mailové potvrzení objednávky

V případě, že jste zboží koupili v e-shopu vám jako důkaz o koupi bude stačit i potvrzení objednávky ve vašem e-mailu. Doporučuje se tyto e-maily nemazat. Opět je vhodné založit si na potvrzení objednávek speciální složku, která vám ušetří práci a čas při hledání dokladu.

Originální obal nebo specifický produkt

Ačkoliv není nutné mít reklamované zboží v původním obalu, někdy se to může hodit. Zvlášť když je na obalu patrné, že jste zboží zakoupili právě v tomto obchodě a jinde se nákup uskutečnit nemohl. Obal můžete použít při reklamaci jako důkaz koupě.

Stejně může jako důkaz posloužit specifičnost výrobku. Pokud jste si zakoupili něco originálního, co prodává (a vyrábí) pouze jeden obchod, je už ze samotné povahy zboží jasné, kde jste ho zakoupili.

Záruční list

Pokud vám obchodník při koupi potvrdil záruční list, k reklamaci vám to stačí a účtenku už hledat nemusíte. Důležité je ovšem právě to potvrzení. Záruční list bez razítka, data a podpisu obchodníka je vám při reklamaci k ničemu. Je proto dobré si při koupi vždycky nechat záruční list prodejcem orazítkovat.

Předchozí reklamace

Máte smůlu a daný kus reklamujete už podruhé? Jestli jste si schovali reklamační protokol, můžete ho použít místo účtenky.

Zákaznický účet

Máte věrnostní kartičku daného obchodu nebo založený zákaznický účet? Pak máte výhodu v dokazování. Předkládejte kartičku při každém nákupu nebo objednávejte vždy přes svůj zákaznický účet. Bude pak možné dohledat, že jste zboží zakoupili právě tady.

Výpověď svědků

Někdy může spor s obchodníkem ohledně reklamace dojít až k soudu. Tady vám mohou pomoct výpovědi svědků, kteří potvrdí, kde jste nákup uskutečnili.

Soudní spor je až poslední řešení a je pochopitelné, že ne každému se do něj chce. Můžete nejprve zkusit kontaktovat Českou obchodní inspekci, která vám pomůže s pokusem o mimosoudní řešení.

Hodila by se vám kreditní karta? Vyberte si online

Srovnání kreditních karet

Do kdy je možné zboží reklamovat?

S reklamací zbytečně neotálejte, myslete na to, že každá reklamace má časové omezení. Prodávající odpovídá za zboží 24 měsíců od jeho zakoupení v kamenném obchodě nebo od převzetí zboží v případě nákupu přes internet. Prodávající pak má 30 dnů na vyřízení reklamace. 

Někdy můžete mít čas na reklamaci delší, a to v případech, kdy jste si přikoupili ke zboží prodlouženou záruku nebo ji prodávající nabízí a zavazuje se k ní (tento závazek musí být ale někde písemně zaznamenaný, například na obalu zboží, v záručním listě nebo v kupní smlouvě).

Vrácení zboží bez účtenky do 14 dnů bez udání důvodu

Možnost vrátit zboží do 14 dnů platí jen pro e-shopy, kde si nemůžete zakoupené zboží prohlédnout předem. Máte právo zboží vrátit bez udání důvodu. 

Tento krok se nepovažuje za reklamaci, takže můžete vrátit i bezvadný a plně funkční kus zboží třeba jen proto, že se vám v reálu nelíbí jeho barva. Důvod přitom prodejci sdělovat nemusíte. Při reklamaci ovšem důvod uvést musíte.

Opět je možné zboží vrátit i bez účtenky a jako doklad o koupi můžete využít všechny způsoby jmenované výše.

Reklamace v případě platby kartou vs. hotovost

Při platbě v hotovosti přicházíte o možnost prokázat nákup bankovním výpisem, tudíž je to pro vás méně výhodná možnost. Máte ovšem právo na vrácení peněz také v hotovosti. Nejčastěji vám ale prodejce nabídne zaslání peněz na účet.

Pokud platíte kartou nebo bankovním převodem, obchodník vždy vrací peníze stejným způsobem, tedy na stejnou kartu, jakou jste platili, nebo na účet, ze kterého proběhl převod. Samozřejmě může peníze vrátit i na jiný účet, ale pouze na vaši žádost a s vaším souhlasem.

Někteří obchodníci zkoušejí vrácení peněz řešit nabídkou poukazu na výběr jiného zboží v obchodě, to ale není v souladu se zákonem.

Zaplatili jste zboží na internetu předem kartou, ale obchodník se odmlčel a vaši objednávku neodesílá? Zkuste reklamovat zaúčtovanou platbu kartou u své banky a požádejte o chargeback. Banka pak může požádat banku prodávajícího, aby vám platbu vrátila. Je to však možné jen u plateb kartou, nikoliv u bankovního převodu z účtu na účet.

Kde můžete reklamaci uplatnit?

Koupili jste si na výletě zboží ve známém obchodním řetězci? Kvůli reklamaci nemusíte znovu jet přes půl republiky. Zboží můžete reklamovat na jakékoliv pobočce prodejny, kde je to možné s ohledem na sortiment (nevezmou vám například k reklamaci boty na pobočce, která boty vůbec nenabízí), případně i v místě sídla provozovatele

Reklamaci vám také musí přijmout k vyřízení autorizovaný servis uvedený v záručním listě.

Koupili jste si zboží v záruce na bazaru? Dávejte pozor na možnost reklamace

Nákup zboží z druhé ruky je poměrně rozšířený a občas narazíte na nabídku zboží, které je ještě v záruce a přitom se prodává o hodně laciněji. Tak proč to nekoupit, když vám prodávající navíc dá fakturu pro doložení záruky, že? 

Jenže jenom faktura vám stačit nebude. Pes je zakopaný v tom, že prodávající uzavřel smlouvu s jiným majitelem a tedy nárok na reklamaci má jen původní majitel. Vám reklamaci nemusí uznat, protože s vámi žádný obchodní vztah neuzavřel a nemá vůči vám žádné povinnosti. 

Přesto není ani tato situace neřešitelná, jen na to musíte myslet včas. Při koupi přes bazar sepište s prodávajícím postoupení práv z vadného plnění. V něm původní majitel prohlásí, že všechna práva (tedy i právo na reklamaci) postupuje na nového majitele.

 Obchodník pak musí reklamaci uznat i vám.

Vyberte si běžný účet online

Srovnání běžných účtů

Podobné články

Petra Maříková  03.12.2024

Jak funguje refixace hypotéky?

Refixace hypotéky – co znamená, jak funguje a čím se liší od refinancování. Kdy refixovat a kdy refinancovat? Srovnejte si nabídku hypoték.

Petra Maříková  02.12.2024

Jak odchod do důchodu změnila důchodová reforma?

Odchod do důchodu po roce 2025. Jak se bude počítat a jak se změní pravidla pro předčasný důchod. Tabulka odchodu do důchodu pro muže i ženy.

Petra Maříková  28.11.2024

Které banky nabízejí kreditní a debetní karty s bonusem?

Kreditní a debetní karty s bonusem se vyplatí používat. Jaké slevy, nabídky a věrnostní programy jednotlivé banky nabízejí? Přehledně v článku.