Jak reklamovat fakturu za elektřinu či plyn?

 

Faktury za energii nás málokdy nechávají chladné. Ale někdy se stane, že nedoplatek je tak vysoký, až podezříváme dodavatele z levárny. A co když je reklamace skutečně na místě? Poradíme, co dělat!

reklamace-fakturyReklamaci podejte nejlépe písemně a pošlete ji doporučenou poštou s dodejkou. 

Otevírání obálky s vyúčtováním energie je trochu jako vybírat si štěstíčko z pouti. Nikdy nevíme, co na vás uvnitř čeká. Přesto jsme si na nízké nedoplatky už zvykli a přeplatky vítáme s otevřenou náručí. Ale tentokrát je to jiné. Tentokrát třikrát za sebou čtete jediný řádek a nevěříte vlastním očím. Astronomický nedoplatek v řádech tisíců (nebo desetitisíců) prostě nechápete. Nemohla se stát chyba? Mohla. A my vám prozradíme, co v takových situacích dělat. 

Co je psáno, nemusí být dáno

Ještě, než se podíváme, jak správně napsat reklamaci na vyúčtování spotřeby elektřiny či plynu, zavedeme vás k měřidlu. Právě on vám pomůže zjistit, zda byste byli s reklamací v právu. Je fakturovaná spotřeba uváděna v megawatthodinách (MWh) či kilowatthodinách (kWh) výrazně odlišná od toho, co vidíte na vlastní oči? Pomůže vám také porovnat spotřebu s minulými léty nebo si projít detailně jednotlivá vyúčtování za konkrétní období. Nepořídili jste si nový energeticky náročný elektrospotřebič? V tom případě neexistuje důvod, proč by se vaše spotřeba měla mnohonásobně zvýšit.

TIP

Bylo všechno řádně uhrazeno?

Zkuste se podívat na výpis z bankovního účtu, zda všechny zálohy byly včas a správně odeslány. Nemůže být problém tady?

 

A to není úplně tak nemožné. I přesto, že faktury vystavují odborníci, nebo speciální účetní programy v počítači, chybička se vloudí i do zdánlivě dokonalých odvětví. Například při samoodečtu nebo při odečtu odhadem na základě předchozí spotřeby. Pokud máte podezření, že jste si vybrali Černého Petra právě vy, podejte reklamaci.    

Jak postupovat při reklamaci faktury za elektřinu či plyn

Reklamace faktury za elektřinu/plyn podáváte svému dodavateli elektřiny nebo plynu, který je uvedený na faktuře. Jako první byste si měli najít potřebný odstavec v obchodních podmínkách či ve smlouvě, kde váš dodavatel přesně popisuje, jak postupovat při reklamaci. Klíčová je způsob uplatnění reklamace a potřebná lhůta, kterou musíte dodržet, aby vám reklamace byla uznána.

Reklamaci můžete podat písemně (poštou, faxem či e-mailem), telefonicky na infolince či osobně na pobočce. Jestliže chcete mít hmatatelný důkaz, doporučujeme zvolit písemnou reklamaci odeslanou doporučeně s dodejkou. Nikdy totiž nevíte, zda se e-mail či informace z online formuláře někde „neztratí“.

TIP

Nechte si pomoci na infolince

Zákaznickou infolinku k samotné reklamaci nepoužívejte. Dobře a rychle vám ale poradí, jak v případě reklamace postupovat. Nezapomeňte se zeptat na to, do kdy od doručení faktury je nutné uplatnit reklamaci (u některých je termín 30 dnů, jiní však mají pouze 14 denní lhůtu).

 

Jakmile víte všechny potřebné informace, neváhejte a uplatněte nárok na reklamaci vyúčtování za sdružené služby dodávky elektřiny/plynu. Sepsat byste ji měli bez zbytečného odkladu ihned poté, co zjistíte, že vám nesedí reálná spotřeba s čísly ve faktuře, nebo najdete jinou nesrovnalost.

Co musí obsahovat reklamace?

Aby byla žádost o opravu faktury úplná, nezapomeňte uvést všechny potřebné informace. Ty se mohou u jednotlivých dodavatelu drobně lišit a najdete je buď na internetových stránkách, nebo vám je prozradí na zákaznické infolince. Vždy ale uvádějte:

  • Své identifikační údaje - jméno a příjmení, adresa a případně i IČ
  • Informace o reklamované faktuře - vaše zákaznické číslo, variabilní symbol, číslo odběrného místa, datum splatnosti, příp. i EAN kód (u elektřiny) či EIC kód (u plynu)
  • Co nejpřesnější popis reklamované skutečnosti

V případě, že reklamujete vady měření, uveďte také číslo elektroměru a zjištěné stavy. Nejlepší je přiložit i důkaz o aktuálním stavu měřidla v podobě fotografie. Ke svým kontaktním údajům můžete uvést i telefonní číslo a váš e-mail, mnohdy to urychlí komunikaci.

Příště plaťte méně s novým dodavatelem!Zjistit více

Jak řeší dodavatel reklamaci?

Zákon o ochraně spotřebitele ukládá dodavateli reklamaci přezkoumat a výsledek písemně oznámit nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. V případě, že je vaše reklamace uznaná jako oprávněna a skutečně došlo k nesprávnému vyúčtování, dodavatel je povinen vyrovnat rozdíly v ceně do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.

V případě, že by vaše reklama nebyla vyřízená v zákonné lhůtě (nedostanete písemné vyjádření či případný rozdíl v platbách), máte nárok na náhradu za každý započatý den. Výše náhrady se pro odběratele plynu v kategorii domácnost pohybuje v rozmezí od 750 Kč, při reklamaci elektřiny se jedná o nárok v hodnotě 600 Kč za každý započatý den.

Spotřeba sedí, ale stejně vám něco nehraje?

Zkontrolovali jste elektroměr (plynoměr) a realita odpovídá číslům na faktuře? Pokud vám i přesto vrtá hlavou, jak je to jen možné, zaměřte se na měřidlo. Možná je chyba právě v něm samotném. Přetáčení či mechanické poškození (poničená plomba, narušené přípojnice) byste měli neprodleně oznámit svému distributorovi elektřiny či plynu. Takovou reklamaci již můžete bez obav podat kromě doporučené zásilky například i přes on-line formulář či osobně na pobočce, nemá totiž žádnou šibeniční lhůtu.

Správnou funkci měřidla přezkoumá buď technik distribuční společnosti, nebo pracovník nezávislého metrologického střediska. Jestliže je reklamace vyřízena jako oprávněna a měřidlo je skutečně vadné, všechny náklady včetně jeho výměny hradí distributor. Ten také vrací poměrnou fakturovanou část plateb. Nepříjemná situace ale nastává tehdy, pokud měřidlo funguje správně. Pak je na vás, abyste veškeré náklady v řádech tisícikorun hradili podle ceníku distributora vy.

TIP

Vyzkoušejte jednoduchý test

Zda je vadné měřidlo si můžete poměrně snadno vyzkoušet pomocí testu. Večer si zapište spotřebu a přes noc odpojte všechny spotřebiče ze sítě. Je ráno spotřeba jiná, i přesto, že neodebrala žádný proud? Potom pravděpodobně znáte viníka vysoké spotřeby.

 
 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 2
 

 
https://adfdata.cz/img/Bannery/plyn.png
Oblíbení dodavatelé