Krach cestovky, banky i slevového portálu: Jak získat peníze zpět?

 

Krachy se nevyhýbají bankám, družstevním záložnám, cestovním kancelářím ani slevovým portálům. Ukážeme vám, co musíte udělat, abyste získali své peníze zpátky. Kolik peněz dostanete, ale záleží na typu zkrachovalé firmy. Nemusíte propadat panice při krachu banky. Kde vám naopak hrozí, že přijdete o všechno?

úspory na účtěO vaše úspory na bankovním účtě se nemusíte bát. Při krachu banky je dostanete z Fondu pojištění vkladů. 

Chrabrého rytíře, který ochrání vaše peníze před zloději v nejistých vodách bankovního systému, představuje Fond pojištění vkladů (FPV). Ve fondu jsou povinně pojištěny všechny banky, stavební spořitelny a družstevní záložny známé také jako kampeličky.

Poškozenému klientovi zkrachovalé finanční instituce z fondu vyplatí peníze do výše 100 tisíc eur nebo jeho ekvivalentu v korunách. Použije se platný kurz ČNB ke dni vyhlášení úpadku společnosti. To v současnosti znamená, že zpátky dostanete vložené prostředky do hranice necelých tří milionů korun (2 788 500 Kč). Limit se vztahuje na peníze jedné osoby u jedné finanční instituce. Pokud se tedy topíte v milionech a nechcete o ně přijít, stačí svoje virtuální zlaťáky uložit u více bank.

Lhůta pro přihlášení o peníze může vypršet

Klient zkrachovalé instituce se o peníze z Fondu pojištění vkladů může přihlásit od 20 dnů o rozhodnutí o insolvenci do 3 let, jinak mu peníze propadnou. Peníze lidé dostanou v hotovosti nebo převodem na účet od určené vyplácející banky.

Ve fondu nejsou pojištěny penzijní fondy ani pojišťovny

Pojištění se ale netýká všech finančních produktů. Platí pro zůstatky na bankovních účtech, termínovaných vkladech, spořicích účtech, vkladních knížkách nebo u stavebního spoření. Naopak, v FPV nejsou zahrnuty finance ve formě podílových listů, akcií a dluhopisů, směnek, penzijního nebo životního pojištění. O tyto peníze byste se museli přihlásit v rámci klasického insolvenčního řízení a zřejmě absolvovat dlouhé martyrium soudních tahanic. Vaši pohledávku musíte přihlásit do 30 dní od vyhlášení úpadku firmy.

Hledáte výhodný běžný účet? Porovnat účty

Krach cestovní kanceláře: Riskujete i s pojištěnou cestovkou

Cestovní kanceláře musí být ze zákona pojištěny proti úpadku, na rozdíl od cestovních agentur, které tuto povinnost nemají. Cestovní agentury fungují pouze jako zprostředkovatelé zájezdů pořádaných cestovními kancelářemi.Krach cestovní agentury pro klienta tedy ještě nic neznamená, horší situace nastává u krachu cestovní kanceláře. 

 

Krach dodavatele energií

Zákonné pojištění nemusí mít ani dodavatelé energií. Při krachu dodavatele elektřiny či plynu vám sice energii pošle dodavatel poslední instance, ale zaplacené zálohy zkrachovalému dodavateli už budete muset vymáhat soudní cestou.

 

Doporučujeme ověřit si, jestli je cestovní kancelář, která vám nabízí lákavou dovolenou, opravdu pojištěná. Navzdory povinnému pojištění zákon totiž nedefinuje okamžitou sankci.

Při krachu cestovní kanceláře se musíte o škodu pojišťovně ozvat do půl roku od úpadku.  Jenže nemusíte dostat zpátky všechny peníze zaplacené za zájezd, který se nekonal, protože záleží na celkovém součtu všech nároků. Pokud byla cestovní kancelář pojištěna na menší částku než součet nároků, může se stát, že vám pojišťovna vyplatí pouze část financí.

Krach slevového portálu: Nemáte téměř žádné záruky

Stejně jako u cestovní agentury i slevové portály vystupují pouze jako zprostředkovatelé obchodu mezi zákazníkem a prodejcem. Když si koupíte výhodný voucher, mohou vás potkat tedy dvě nemilé situace. Buď zkrachuje slevový server, nebo samotný prodejce výrobku, kterého vám slevový portál jenom „dohodil“.  Při krachu prodávajícího vaše ztráta nemusí zástupce slevového portálu vůbec zajímat, protože vůči zákazníkům nemají už žádnou odpovědnost.

TIP

Nenaleťte, když hledáte slevu

  • Prozkoumejte obchodní podmínky slevových portálů. Kvalitní a osvědčené portály nabídnou zákazníkům, kteří již zakoupili voucher u zkrachovalé firmy, možnost objednání jiného voucheru nebo i vrácení peněz.
 

Když zkrachuje slevový portál, vy držíte v ruce poctivě zakoupený voucher, ale prodejce služby od slevového portálu žádné peníze ještě nedostal, máte nárok na poskytnutí služby či výrobku, na které se voucher vztahuje. Zákon v tomto případě spoléhá na to, že prodejce může vymáhat svou odměnu soudní cestou po slevovém portálu, a zákazník by měl bez problému dostat, co si zaplatil. Za dodání zakoupené věci nebo služby zodpovídá osoba uvedená v kupní smlouvě, což je prodejce, nikoli slevový portál.

Problém ovšem zůstává, pokud k uzavření kupní smlouvy vůbec nedošlo. Tady vám opět nezbyde nic jiného než přihlásit svou pohledávku do insolvenčního řízení.

 
Hodnocení článku:
Počet hlasů: 1